Kommenttiosio-blogi: Kaverinhankintapakko

28.10.2017 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
10
Kommenttiosio-blogi: Kaverinhankintapakko

Yksinpelaajat, elämme raskaita aikoja. Aiemmin tässä kuussa muun muassa Dead Space -avaruuskauhusarjasta tuttu Visceral Games laittoi lapun luukulle omistajansa Electronic Artsin käskystä, ja studion tarinavetoisen Tähtien sota -pelin tyylilajin vihjattiin muuttuvan täysin. Menneellä viikolla yksinpelihittien kuningas Rockstar puolestaan totesi, ettei Grand Theft Auto V:n soolosisällön tehtailu tuntunut missään vaiheessa mielekkäältä.

Vaikka kukaan ei kehtaa sanoa totuutta ääneen otsikoissa, ne tuntuvat kumpuavan samasta lähteestä. Electronic Arts kertoo Tähtien sota -fanien kaipaavan moninpelimenestys Battlefrontin kaltaisia pitkäikäisiä pelikokemuksia, ja Rockstar myöntää suunnanneensa resurssinsa mieluummin GTA Online -verkkopeliin. Yksinpelit häviävät nykymaailmassa moninpeleille monella saralla, sillä pelaajat viihtyvät jälkimmäisten parissa pidempään ja syytävät niihin miljoonittain rahaa joka päivä.

Faktat ovat faktoja, mutta en niistä huolimatta voi peitellä omaa pettymystäni. Itse en ole laisinkaan moninpelaajasorttia. Bilepeleihin suostun sopivassa seurassa ja kaukomailla asuviin ystäviini pidän yhteyttä Minecraftin välityksellä, mutta muutoin en viitsi vaivautua. Edellinen verkkomoninpeli, josta jaksoin todella innostua, oli nyt jo useamman vuoden vanha Evolve, joka ei edes pärjännyt omilla markkinoillaan.

En suinkaan aio lähteä väittelemään moninpelaamisen viihdearvosta, vaikka itse olenkin maultani kevyesti rajoittunut. Overwatchin ja PlayerUnknown’s Battlegroundsin kaltaisten tuotteiden miljoonapäinen pelaajaluku todistaa kiistämättä, että olen mielipiteineni vähemmistössä. Vähemmistö on kuitenkin olemassa – vähemmistö, joka tahtoo vain nauttia suurista tunteista, järisyttävistä tarinoista ja huikeista haasteista omassa, ylhäisessä yksinäisyydessään.

Pelien tehtailu vähemmistöille ei kuitenkaan ole se, millä Electronic Artsin kokoiset yhtiöt tienaavat taskurahansa. Pelkään pahoin, että puhtaasti juonellisia AAA-pelejä tulee ilmestymään kauppojen hyllyille tulevaisuudessa yhä vähemmän, koska massiivisten moninpelirahasampojen rinnalla mikä tahansa keskiverrosti myyvä peli on käytännössä täysi floppi.

Vaikka indiehelmiä on Steamissä tätä nykyä kolmetoista tusinassa, harva pienemmän mittakaavan studio pystyy edes unelmissaan tavoittelemaan vaikkapa huikean Horizonin kaltaista lopputulosta. Electronic Artsin ja Ubisoftin järkälestatus takaa törkeät tuotantoarvot, joiden turvin moisia kokemuksia rakennetaan. Pikseligrafiikkaiselle kliksuttelulle ja muutaman tunnin tunnepläjäyksille on paikkansa, mutta en hyvällä tahdollakaan toivoisi 50-tuntisten odysseiojen katoavan maan päältä.

On epäilemättä ylireagointia alkaa povata kahden peräkkäisen satunnaistapauksen pohjalta yksinpeliperinteen täydellistä tuhoa ja varhaista maailmanloppua. Kauhukuvien maalailu on kuitenkin aivan liian helppoa, kun omin silmineenkin voi huomata palvelumallisten moninpelien olevan järkiratkaisu tämän päivän markkinoilla. Äiti, auta, minua pelottaa!

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragung kuva
Rindfleischetik...

Itsekin tulee pelailtua oikeastaan pelkästään yksinpelejä eivätkä moninpelit juurikaan kiinnosta. Nykyisillä pelimarkkinolla moninpelejä pursuaa ovista ja ikkunosta. Lähes kaikki uudet pelit tarjoavat nykyään joko pelkästään moninpelin tai yksinpelin rinnalle jonkinlaisen moninpeliviritelmän, joista todella harvat todella menestyvät. Pelkästään moninpeliin pohjautuvasta tuotoksesta täyden hinnan maksaminen tuntuu todella kornilta, varsinkin, kun pelien elinikä loppuu käytännössä hyvin lyhyeen joko jatko-osan tai huonon menestyksen myötä. Tämän jälkeen koko pelillä voi heittää vesilintua. Minusta tämä on todella harmi ja kaipaisin markkinoille kovasti juuri kovan luokan yksinpelejä. Markkinat reagoivat kuitenkin pelaajien käyttäytymiseen ja kustantajat tuottavat sellaisia pelejä, jotka tuottavat niille paljon rahaa. Isona plussana on tietysti se, että markkinoille tuotavat pelit ovat helposti ja edullisesti kehitettäviä eikä niiden elinikä ole kovinkaan pitkä. Pelkästään moninpeleihin pohjautuvilla tuotoksilla ei käytännössä myöskään ole jälleenmyyntiarvo lainkaan.

Käyttäjän jjl89 kuva
jjl89

Itsekin tykkään pääasiassa yksinpelejä pelailla. Nintendolta tulee vielä hyvin yksinpelejä (ja japanilaisilta studioilta yleensäkin), sekä indie puolelta.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Itse näen tämän näin (en tiedä pelialasta juuri mitään, joten tämä on vain arvaus näkemäni perusteella):

1. Moninpeleissä on helpompi myydä loottilootia ja ne ovat hiukan hyväksytympiä siellä.

2. Moninpeleissä ei tarvitse panostaa niin paljon ääninäyttelyyn tai elokuvaimaiseen sujuvaan kerrontaan.

3. Yksinpelit eivät tuota kovinkaan paljoa rahaa sen jälkeen kun pelaajat ovat ostaneet dlc:t, kun taas moninpelien lootat ja tilaukset tuottavat niin pitkään kuin peliä pelataan.

4. Kunnon yksinpelin teko maksaa tolkuttomasti ja vie paljon aikaa eikä mahdollisen seuraavan tehokkaamman konsolisukupolven tulo kuluja ainakaan vähennä. Toki moninpelit ovat kalliita myös, mutta niissä rahaa tippuu huomattavasti pitemmältä aikaväliltä. Onkohan Nintendon valinta pysyä hiukan sivussa tästä tehokilpailusta sittenkin se oikea?

Itse myös pelaan paljon mieluummin yksinpelejä, sillä niissä ei tarvitsee sietää kanssapelaajien solvauksia jos ei pelitaidot ole ihan A-luokkaa. Lisäksi yksinpeleissä on yleensä se helpompi vaikeustaso mikäli tulee seinä vastaan.

Itse näen että tarinavetoiset AAA-pelit joko täyttyvät loottilaatikoista, pilkotaan episodeiksi, loppuvat kokonaan (en usko tosin että tämä tapahtuu ihan lähiaikoina) tai sitten löydetään jokin uusi tapa kasvattaa voittoja.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

Jjl89 jo osuvasti mainitsikin, että Japanissa tuota ongelmaa ei ole. Sieltä on tullut tänäkin vuonna valtava liuta korkeimman laatuluokan yksinpelejä, kuten Nier:Automata, Dragon Quest XI, Persona 5, Zelda: BotW, Mario Odyssey, Metroid Samus Returns, Yakuza 0 ja vaikka Nioh, muutaman mainitakseni. Koko aihe tuntui siis yllättävältä, koska en ollut tullut ajatelleeksi, että länsimaistyylisillä yksinpelaajilla on niinkin heikot oltavat.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus

koska en ollut tullut ajatelleeksi, että länsimaistyylisillä yksinpelaajilla on niinkin heikot oltavat.

Vähintään samanlainen liuta(enemmänkin jos jaksaisi oikein miettiä) meille normisilmillekkin on noita yksinpelejä tänä vuonna tullut, joten mistään heikosta tarjonnasta ei voi täälläkään puhua.
Itselle maistuu yhtä hyvin niin yksin- kuin moninpelitkin, niin ei koko aihe kauheasti nappaa suuntaan tai toiseen ja varsinkaan kun kummastakaan mitään oikeaa pulaa edes ole. Perus ruikuttajat vaan tekevät taas kärpäsestä härkäsen.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick

Kyllä, ja uskaltaisin väittää, että tuotantokustannuksetkaan eivät ole samaa luokkaa kuin länsimaisilla vastaavilla. Eli viivan alle jää enemmän kun pelin kehittäminen ei maksanut niin paljon. Jostain käsittämättömästä syystä länsimaisten AAA pelien kehitys pitää nykyisin maksaa satoja miljoonia (markkinointikustannukseineen).

En usko, että yksinpelien tarjonta tulee tulevaisuudessakaan muuttumaan. Jos isot julkaisijat alkavat karttamaan yksinpelien tekemistä helpomman rahan toivossa, joku tulee taatusti apajille ja tarjoaa yksinpelikokemusta sitä kaipaaville (eli juurikin esim. minulle).

Käyttäjän janneus kuva
janneus

Mukava kuulla että joku muukin piti Evolvesta. Henk. koht. GOTY siltä vuodelta.

Käyttäjän flipperi kuva
flipperi

Ei yksinpelit tosiaan mihinkään kuollut ole. Muistan jo PS3 aikaan, miten ruikutettiin että miksi isot julkaisijat haluaa aina yksinpelin rinnalle moninpelin. Esim Uncharted alkoi panostaa moninpeliin jo toisen osan kohdalla. Ei se silti sitä tarkoita, että yksinpelikokemukset huonoja olisi. Päinvastoin hyviä ”singleplayer only” pelejä tullut pitkin vuotta.
Moninpelit on toki lyönyt läpi ja eSportskin kasvaa koko ajan. Samalla kun kustannukset kasvaa niin rahaakin täytyy tehdä enemmän.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Pelialalla kun aletaan uhkakuvia maalailla niin aina unohtuu se, että elämme kuitenkin markkinataloudessa. Jos isot kehittäjät siirtyisivätkin yksistään moninpelien pariin, niin kyllä kysyntä nostaa jättien jäljiltä muodostunutta tyhjiötä täyttämään uusia kehittäjiä. Esimerkiksi voisin heittää CD Project REDin, joka on vahvoilla yksinpelikokemuksillaan noussut maailmanluokan studioksi pikavauhtia ja hyvin vaatimattomista lähtökohdista.

On myös ihan selvää, ettei nykyisten AAA-julkaisijoiden strategia pitkäkestoisista pelikokemuksista tule olemaan kovin pitkäkestoinen (heh heh). On yksinkertaisesti fyysinen mahdottomuus, että markkinat pystyisivät kannattelemaan kovin montaa "kymmenen vuoden pläänillä" varustettua peliä. Kaikille ei riitä millään pelaajia tai sitten ne hylätään kauan ennen kuin niiden suunnitellusta eliniästä ehditään saada tarvittavaa hyötyä irti.

Käyttäjän laurihon kuva
laurihon

Itse perustan enemmän yksinpelin puolesta. Haluan saada voittokkaita kampanjoita, joista jää hyvä mieli. Useat moninpelit ovat jääneet unholaan, koska olen vain niin paska, että pelissä menee hermot ja laitan tekijän boikottiin. Ketä tämä palvelee? Miksi pelaisin peliä, jossa en pärjää? No tietysti laitevalmistajat ovat mielissään, kun saavat myydä uutta tavaraa vanhan löytyessä kyproseinästä.
Jos moninpelien tuotto on niin hirmuista, miksi siitä ei korvamerkitä osaa ja tehtäisiin yksinpelikampanja, kun massit on koossa? Valmistaja saisi jopa aina niin negatiivisilta pelaajilta ihan positiivista palautetta ihan vain yrittämisestä, ehkä.
Yksinpeleistä ei nyt kuitenkaan ole puutetta ainakaan loppu vuonna, onneksi.