Kommenttiosio-blogi: Hyvästi, näkemiin, tervemenoa? / Blogit / www.pelaajalehti.com

Kommenttiosio-blogi: Hyvästi, näkemiin, tervemenoa?

4.02.2017 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
8
Kommenttiosio-blogi: Hyvästi, näkemiin, tervemenoa?

Hyvästi, näkemiin, tervemenoa?

Kommenttiosio on Pelaajalehti.comin viikoittainen blogi, joka pui tuoreita uutisotsikoita pelialan sekatyöläisen lähes pöyristyttävän subjektiivisesta näkökulmasta.

”Kaikki hyvä loppuu aikanaan”, kuuluu kulunut sanonta, mutta mitä lausahduksella mahdetaan varsinaisesti tarkoittaa? Pessimistinä kävisin tulkitsemaan sananpartta helposti ennustuksena, joka povaa kovimmankin myötätuulen kääntyvän vääjäämättä vastaiseksi ennemmin tai myöhemmin. Mutta olenkohan sittenkään oikeassa?

Syväluotaavaan lingvistiseen analyysiin minut yllytti ajatusketju, jonka panivat alulle menneen viikon uutiset Squaren Deus Ex -pelisarjan huhutusta hyllytyksestä. Hiippailutaidottomana en itse koskaan ihmeemmin innostunut sarjasta, mutta voin samaistua mahdollisesti vajaaksi jäävää trilogiaa surevien fanien ahdinkoon.

On aina kovin raskasta, kun hyvä pelisarja tulee päätökseensä – etenkin, jos tuomiopäivä tulee pelaajakunnalle yllätyksenä. Deus Ex -tragedian taustavaikuttajaksi nimettiin uutisartikkeleissa julkaisijan odotukset alittaneet myyntiluvut, mikä laittanee monien haavat kirvelemään kahta kauheammin. Vaikka kassavaje on rationaalisesti täysin käypä syy projektin jäädyttämiseen, sarjaa itse taloudellisesti tukeneet saattavat tuntea itsensä kaikesta huolimatta petetyiksi.

Esiin nostamani tapaus on toki monin tavoin ääriesimerkki, sillä kohu itsessään oli kovin puuntakainen, perustelut turhauttavia ja studion reaktio huhuihin vähintäänkin epämääräinen. Mutta entäpä ne hieman paremmin hoidetut hyvästit? Jos kaikki hyvä loppuu aikanaan, onko olemassa oikeaa aikaa tai arvokasta lähtöä? Onko sanonnalla sittenkin lohdullisempikin kaiku?

Jos aivan rehellisiä ollaan, perusteellinenkaan muistojen kaivelu ei tuo mieleeni yhtäkään menetystä, joka olisi tapahtuessaan tuntunut järjelliseltä. Selityksiä on tullut vastaan monenlaisia: tiimin sisäiset erimielisyydet, kiinnostuksen puute, huono palaute. Yhtä moninaisia ovat kuitenkin näitä olosuhteita uhmanneet menestystarinat. Moniko odotti Dragon Age: Inquisitionin kaltaista jatkoa laatuköyhälle kakkososalle?

Pelisarjoilla ei tunnu olevan myöskään minkäänlaista määrätyn mittaista elinkaarta, joka auttaisi ennakoimaan lopun aikoja. Grand Theft Auton ja The Simsin kaltaiset jättihitit juhlivat pian jo parikymppisiään, mutta nykypäivän ylitarjonnassa kevytkin floppi voi olla kohtalokas uudemmalle tulokkaalle. Lopetuspäätös iskee sarjan iästä huolimatta kuitenkin aina yhtäläisellä voimalla – klassikkostatuksen saavuttanutta jäädään kaipaamaan, uutuudella oli vielä koko elämä edessään.

Vaikka siis kovin tahtoisin asennoitua kliseiseen sanailuun astetta optimistisemmin, en koe oman pohdintani tuottaneen aivan toivotunlaista valaistumista. On yksinkertaisesti todettava, että on kaikin puolin hyväksyttävää surra huonoja uutisia, oli syy niille mikä tahansa. Kukaan tuskin haluaa luopua rakastamistaan asioista, eikä eron hetki tunnu edes videopelien kohdalla koskaan hyvältä. Kaikeksi onneksi viihdetuotteet jättävät häilyvien muistojen sijaan jälkeensä astetta konkreettisempia todisteita ajastaan maan päällä.

Mitä loppunsa kohdanneita pelisarjoja itse ikävöit? Oletko koskaan onnistunut hyvästelemään vanhaa tuttavaa hyvillä mielin? Kerro tuntosi kommenteissa – vertaisryhmä kyllä kuuntelee.

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Aika paljon on fiilikset kiinni siitä, että mitä syitä lopetuksen takana on. Mikäli hyvä pelisarja lopetetaan vain massimiesten odotusten takia, jotka vielä samaisten tyyppien vuoksi olivat niin matalat heidän omien vaatimustensa ja valintojensa takia, niin totta kai silloin korpeaa ja pahasti.

Viittaan nyt tuohon mainittuun Deus Ex -sarjaan, jossa kehittäjät tekivät parhaansa mutta massimiehet pakottivat mm. mikromaksut peliin ja pirstoivat muutenkin peliä osiin, joista nyt sitä jälkimmäistä jatko-osaa ei välttämättä samojen päätösten vuoksi tule, koska ihmiset tajusivat tuon seikan ja peli ei myynyt.

Itse ainakin uskon että myynnit olisivat olleet paremmat ilman näitä päätöksiä ja jos käsissä olisi ollut Human Revolutionin kaltainen eheä teos. Laadultaan peli kyllä oli yhtä hyvä, sillä vain oli kannettavanaan kaikkea ylimääräistä roskaa ja se oli tarkoituksella suppeampi kuin olisi voinut olla.

Jimquisitionin video asiasta oli hyvä (linkki löytyy Viimeksi pelattujen pelien keskustelusta) ja on todella outoa miten pelifirmat itse torpedoivat rahavirtojaan rahavirtojen toivossa. Ironista hommaa.

Käyttäjän McTre kuva
McTre

Metal Gear Solid.
Viimeinen "virallinen osa" Ei ollut täydellinen. Mutta koska Snaken tarina saatiin päätökseen jo nelosessa.
Niin tämä V-iides oli täydellinen lopetus sarjalle. Jotenkin itse koin sen samalla tapaa kuin monissa yksittäisissä roolipeleissä. Kun pelaat pääjuonen läpi, tai tarpeeksi pitkälle. Maailma on auki, antaa mennä, tee mitä haluat, tutki ja nauti.

Mitään sarjaa ei saisi jatkaa liian pitkään. Pitäisi ymmärtää lopettaa vielä kun siitä nauttii.

PS: Hyvä Puustinen!
PSS: Luen lehteä "juttujen" takia, enkä arvostelujen tai uutisten. Jos tämäkin saisi lehteen, olen vieläkin iloisempi.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

No Half-Life taitaa olla se kaikista räikein esimerkki....toki pientä toivon liekkiä on että jonkinlainen Half-Life peli vielä nähtäisiin (perustuen Gabe Newellin kommentteihin), mutta epäilenpä että sieltä kuitenkaan kaikkien odottamaa Half-Life 3:sta koskaan saataisiin ulos.

Samaten Warcraftille toivoisi vielä kunnon jatkoa Warcraft IV:n muodossa, World of Warcraft kun ei jaksa kiinnostaa, saatika että kerkeäisi edes pelata.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Toivottavasti Deus Ex siirtyisi jollekin pelisarjasta kiinnostuneelle taholle ja etenkin sellaiselle, joka haluaa viedä sarjaa eteenpäin monella eri osa-alueella. Vaikka pelit ovatkin "ihan OK", niin mielestäni ne ovat silti vaatimattomia ja toivoisin näkeväni huomattavasti kunnianhimoisempia sarjan pelejä.

Saa nähdä miten käy ...

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman

Uusin Deus Ex on mainettaan parempi. Ihmiset oli liian herkästi kritisoinnut rahamiesten ahneutta, vaikka ei ne mitenkään pilannut sitä.
Jotkut valitti loppua, koska muissa osissa pystyi tarinan päätöksen valita, ja vielä selkeämpi lopetuskin. Mielestäni tämän kaltaiseen tarinaan on vaikeeta tehdä vapaavalintaista lopetusta, siten ettei se haittaa jatko-osia (kuten Invisible War, kun sen tarina päätti koko pelisarjan). Tarinan lopetus oli mielestäni tarpeeksi selkeä, jos vain seurasi sitä tarinaa.
DE:MD:ssä on grafiikan optimointi ongelma. Omassa raudassa ei mitään ongelmaa, mutta sai turhan usein katsella 30-40 fps:ssää.
En usko, että pelissarja päättyy tähän. Suunnitelu ja kehitys aikaa vain pidennetään.

Käyttäjän mur72 kuva
mur72

Mää tykkäsin DA kakkosesta paljon enemmän kuin ykkösestä tai kolmosesta. Laatuongelmia toki, mutta jos pelissä on tarpeeksi ideaa, sen katson sormien läpi. Arcanum ehkä paras esimerkki.

Witcher 3 sitten vastauksena tuohon kysymykseen. Mielelläni näkisin jatkoakin, tai ainakin samaa maailmaa, mutta Geraldtin taru sai kuitenkin todella hienoimman pelin viimeiseen osaansa.
Muita en kyl keksi ihan heti.

Käyttäjän Johanna Puustinen kuva
Johanna Puustinen
Lainaus käyttäjältä mur72

Mää tykkäsin DA kakkosesta paljon enemmän kuin ykkösestä tai kolmosesta. Laatuongelmia toki, mutta jos pelissä on tarpeeksi ideaa, sen katson sormien läpi.

Toinen osa on itse asiassa tarinansa ja hahmojensa puolesta minunkin lempparini! On kuitenkin vaikeaa lähteä väittämään, etteikö pelin kehityksessä olisi menty turhan monessa asiassa siitä, mistä aita on matalin. Vaikka itsekin pystyin painamaan virheet villaisella, tekele sai sen verran murskaavaa kritiikkiä aikanaan, että todella pelkäsin jatkon puolesta.

Käyttäjän mur72 kuva
mur72
Lainaus käyttäjältä Johanna Puustinen

.
Toinen osa on itse asiassa tarinansa ja hahmojensa puolesta minunkin lempparini! On kuitenkin vaikeaa lähteä väittämään, etteikö pelin kehityksessä olisi menty turhan monessa asiassa siitä, mistä aita on matalin. Vaikka itsekin pystyin painamaan virheet villaisella, tekele sai sen verran murskaavaa kritiikkiä aikanaan, että todella pelkäsin jatkon puolesta.

KotOR 2 on muuten toinen lähes vastaava peli. Hienot hahmot, upea ajatus, ja kehno toteutus. Sitten voi kysyä, onko se fiksujen pelien kirous? Vai ovatko kirjoittajat pinnistäneet parastaan, jotta edes jollain tavoin onnistunut peli saadaan ulos, kun ovat tietäneet tuotannon ongelmista?