Kesäkuun pääkirjoitus: Ovatko PUBG ja Fortnite liian isoja voitettavaksi? / Blogit / www.pelaajalehti.com

Kesäkuun pääkirjoitus: Ovatko PUBG ja Fortnite liian isoja voitettavaksi?

1.06.2018 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
0
Kesäkuun pääkirjoitus: Ovatko PUBG ja Fortnite liian isoja voitettavaksi?

Liian isoja voitettavaksi?

Peliala on trendien orja. Kun jokin uudenlainen pelityyppi saavuttaa massiivisen suosion, yrittävät kaikki hyötyä siitä tekemällä aiheesta omia versioitaan. Onko markkinoilla kuitenkaan oikeasti tilaa useammille samantyyppisille peleille, vai jäävätkö pienemmät yrittäjät tylysti nuolemaan näppejään?

Tämä hetken kuuminta hottia on etenkin battle royale. Vaikka PlayerUnknown’s Battlegrounds tai Fortnite eivät kumpikaan varsinaisesti keksineet lajityyppiä, ne ovat kiistatta sen tämän hetken kuninkaita. Uusia yrittäjiä syntyy kuitenkin koko ajan, kun monet kehittäjät pyrkivät kilpaa lisäämään peleihinsä battle royale -tiloja tai tekemään kokonaan uusia. PUBG:n ja Fortniten valtaisa suosio heikentää kuitenkin uskoa muiden mahdollisuuksiin.

Perustan väitteeni historiaan, vaikkapa verkkoroolipelien kulta-aikaan vuosituhannen vaihteessa. Ne olivat silloin suuri hitti, ja uusia syntyi kuin sieniä sateella. Sitten tuli World of Warcraft. Se ampaisi ilmiöksi, jollaiseksi mikään toinen vastaava peli ei yltänyt. ”WoWin tappajiksi” ristittyjä uusia yrittäjiä riitti sen jälkeenkin, mutta turhaan. Kun into verkkoroolipeleihin alkoi hiipua ja peli toisensa jälkeen suljettiin, WoW oli edelleen voimissaan, joskaan ei sekään niin isona kuin aiemmin.

MOBA-pelit ottivat paikan uusina suosikkeina, ja sama kuvio toistui. Yrittäjiä riitti, mutta ensimmäisten joukossa olleet League of Legends ja DOTA 2 olivat niin isoja, ettei niille löytynyt vertaista. Sitten seurasivat tiimipohjaiset MOBA-henkiset verkkoräiskinnät, joiden kiistaton kuningas on edelleen Overwatch, vaikka haastajia silläkin riittää.

Pelien tekeminen on vaikeaa, ja mitä suuremmalla tiimillä niitä tehdään, sitä enemmän taloudelliset asiat painavat vaakakupissa. En missään tapauksessa väitä, etteivätkö tekijät saisi tavoitella pelilleen mahdollisimman suurta yleisöä valitsemalla valtavan suositun lajityypin. Lisäksi pienemmille studioille voi hyvinkin riittää paljon pienempi pelaajamäärä kuin jättihiteille.

Mutta missä vaiheessa tietyn trendin kelkkaan vielä kannattaa tai ehtii hypätä? Jos lajityypissä on jo selkeä supersuosittu ykkönen, pitää usko omaan samantyyppiseen peliin olla todella vahva, että kuninkaan kanssa lähtee kilpailemaan – varsinkin jos vasta aloittaa oman pelinsä tekemisen. Battle royale -peleissä kelkkaan hyppäämisen aika on mielestäni jo ohi, kiitos etenkin suosituimman Fortniten.

Nähtäväksi siis jää, toistaako historia itseään battle royalessakin vai nouseeko jostain vielä yllättäjä, joka kampeaa PUBG:n ja Fortniten pois kärkisijoilta. Tällainen ehdokas saattaa olla Call of Duty: Black Ops 4:n tuleva battle royal -tila. Joka tapauksessa muitakin yrittäjiä nähdään tulevien parin vuoden aikana runsaasti lisää, joten kaikki on mahdollista.

Selvää on sekin, että häviäjiä riittää ja joillekin pelistudioille kova kilpa voi merkitä loppua. Ikävä esimerkki on Cliff Bleszinskin juuri suljettu Boss Key Productions -studio. Sen ensimmäinen peli Lawbreakers yritti hieman liian myöhään hypätä Overwatchin kelkkaan ja toinen, varhaisvaiheessa ollut battle royale -peli Radical Heights, ei kyennyt studiota enää pelastamaan. Kaikki pelasivat jo Fortnitea ja PUBG:tä.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu tänään ilmestyneessä kesäkuun Pelaaja-lehdessä, jonka sisältöön voit tutustua täällä!