Joulukuun pääkirjoitus: Me pelaajat ostamme nykyisin ilmaa

1.12.2017 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
7
Joulukuun pääkirjoitus: Me pelaajat ostamme nykyisin ilmaa

Ostamme ilmaa

Marraskuussa ilmoitettiin, että ilmainen verkkotoimintapeli Marvel Heroes suljetaan vuoden lopussa. Syy sulkemiselle on se, että Marvel-lisenssin haltija Disney lopetti yhteistyön peliä tehneen Gazillion Entertainmentin kanssa. Tarkkaa syytä tähän ei toistaiseksi tiedetä, mutta peliä itse alusta asti pelanneena voin sanoa, ettei pelin suunta ollut viimeisen vuoden aikana kovinkaan hyvä. Peli julkaistiin tietokoneille kolme vuotta sitten, ja konsolit saivat oman versionsa Marvel Heroes Omegan tänä kesänä. Etenkin pc-versio hylättiin lähes kokonaan konsoliversion kehittämisen vuoksi, ja ilmeisen resurssipulan takana oli ilmeisesti se, että pc-version rahastusmalli ei lopulta ollut kovinkaan toimiva. Konsoliversioista odotettiin pelastusta, mutta mitä ilmeisimmin liian myöhään.

Marvel Heroes oli erinomaista fanipalvelua kaltaisilleni supersankareiden ystäville, joten on tietenkin suuri harmi, että peli suljetaan. Mielenkiintoisempaa on kuitenkin se, että tapaus muistuttaa meitä jälleen kerran siitä, että nykypelaaminen on monesti pelkän ilman ostamista. Itsekin käytin peliin rahaa monia kertoja, ja nyt kaikki ostamani haihtuu vuoden lopussa bittiavaruuteen. Sulkemisilmoitus tietenkin aiheutti paljon hyvityspyyntöjä pelaajilta, jotka haluavat nyt peliin käyttämänsä rahan takaisin. Tämä on ymmärrettävää etenkin konsoliversion pelaajilta, sillä heidän pelinsä on hädin tuskin puolivuotias. Itse sentään ehdin pelaamaan pc-versiota sen verran, ettei asia harmita ihan yhtä paljon.

Ongelma tässä on se, etteivät pelintekijät ole pakotettuja minkäänlaisiin rahanpalautuksiin. Ilmais- ja verkkopelien palveluehdoissa – joita kukaan ei koskaan lue – sanotaan selvästi, etteivät tekijät vastaa siitä, jos jo ostettua sisältöä tai vaikka koko peli poistetaan. Tätä eivät monet pelaajat tunnu vieläkään käsittävän, vaikka heidän harmistuksensa on tietenkin aivan ymmärrettävää.

Tämä on kuitenkin pelaamisen arkipäivää, etenkin verkko-, mobiili- ja ilmaispeleissä, jotka käytännössä katoavat sillä hetkellä, kun ne suljetaan. Ja samalla katoaa kaikki se raha, jonka pelaajat ovat niihin käyttäneet. Näitä pelejä ei voi myydä, vaihtaa, antaa pois tai edes laittaa hyllyyn pölyyntymään. Niitä ei yksinkertaisesti enää ole.

Asia on hyväksyttävä henkisellä tasolla. Pelasin Marvel Heroesia paljon, joten koen saaneeni siihen laittamilleni rahoille tarpeeksi vastinetta, mutta hyväksyin myös ensimmäisen kerran rahaa peliin käyttäessäni, että en osta mitään pysyvää. En toki uskonut, että pelin loppu tulisi näin yllättäen, mutta mikään ei kestä ikuisesti.

Caveat emptor – ostaja varokoon, sanoivat jo muinaiset roomalaiset. Lause on syntynyt kauan ennen nykyaikaisia kuluttajasuojalakeja, mutta se kannattaa pitää aina mielessä, jos pelissä voi tehdä digitaalisia ostoksia. Ymmärrä, mihin olet rahaasi laittamassa. Jos et voi hyväksyä ajatusta ostoksesi katoamisesta, älä pelaa tai osta peliä. Mikään ei ole ikuista. Tervetuloa digiaikaan.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Kirjoitus on julkaistu pääkirjoituksena Pelaaja-lehden joulukuun numerossa 183, joka on nyt kaupoissa!

Joulukuun Pelaaja-lehti 183 nyt kaupoissa!

Kommentit

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Hyvin sanottu, tästä syystä en itse käytä rahaa peleihin jotka mikromaksuja anovat, se ei ole sen arvoista. Toisaalta Pokemon GO saattaa olla tulevaisuudessa poikkeus tähän sääntöön, kun taskumonsterit voi siirtää Pokemon Bank:in kautta nykypeleihin pölyyntymään.

Käyttäjän velor85 kuva
velor85

Digi aikaan mennään kohta pysyvästi, Mutta ei se omaan pelaamiseen vaikuta. Enemmän olen huolissani miten käy pelien erikoisversioitten, Loppuuko niitten tekiminen kokonaan.Hyvä puoli onse että kaikki saa pelin juikaisu päivänä, Eikä niin että joku saa sen montaa päivää ennen tai paljon myöhemmin. Siinä mielessä tuen kyllä digi-aikaa.Unohdin samoa miksi myös fyysinen peli kuolee, Koska pelintekijät eivät tykkää käytetyistä peleistä se on heiltä pois.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro

Tarpeeksi lähelle kun zoomaa, niin ilmaahan pääosin se materiakin on ;) Ja mikä edes tekee materiasta enemmän arvokkaampaa kuin itse fiilikset mitä pelaamisesta saa? Ehkä turva siitä, että voin nauttia peliä vielä vuosienkin jälkeen, olettaen että on tapana kuluttaa samoja pelejä yhä vuosienkin jälkeen. Mutta kun mikään ei ole varmaa edes fyysisten tuotteiden kohdalla, niin kannattaako sellaista liikaa miettiä? Rahaahan se vain on, mitä pahimmillaan menettää. Vastaus on varmaan, että kukin tyylillään, mutta jotenkin tuollain sen itse perustelen miksi digitaalisiin tuotteisiin on niin helppo käyttää rahaa.

Käyttäjän Speedy kuva
Speedy

Ei ole paljoa tullu digitaalisia ostettuja muuta kun pari pikkupeliä pleikalle mitä nyt ei ikävä tule. Fyysisiä ostan niin kauan kun niitä tehdään ja sen jälkeenkin.

Käyttäjän Celoril kuva
Celoril

Juu, näkisin tämän olevan ongelma vain juuri nyt, kun ollaan siirtymävaiheessa. Eli on olemassa vielä meitä "vanhoja jääriä", jotka tahtovat kynsin ja hampain pitää kiinni menneestä ja totutuista tavoista (lue fyysinen pelituote). Kymmenen vuoden päästä... (ehkä jopa viiden) fyysisyyttä voidaan enää vain muistella.

Mielenkiintoista onkin, kun jonkin pelin töpseli vedetään pois seinästä, että kuinka pitkä aika on hyväksyttävää tällaiselle toiminnalle, jotta kuluttaja ei koe tulleensa petetyksi.
Ja tosiaankin mitä siellä pienellä painetussa tekstiseinässä tarkkaanottaen lukeekaan.

Käyttäjän huijauskoodi kuva
huijauskoodi

Koko artikkeli kuulostaa omista valinnoista johtuvalta ongelmalta. Steamin ja muiden vastaavien pelikauppojen ongelma siitä asti, kun niitä on toiminut on ollut se, että pelaaminen on ollut muun muassa verkkoyhteyden vaativaa, ainakin edes kerran. Käytännössä kuluttaja ostaa vain oikeuden käyttää tuotetta, vähän kuten John Deeren traktoreitten kanssa.

Itse käytän tätä nykyä vain ja ainoastaan GOG.comia peliostosten kanssa. DRM-turhakkeista vapaita ja toimivuus on erinomaista käyttöjärjestelmästä riippumatta. Kiintolevyillä on asennusohjelmat lisäkkeineen tallessa. Ei haittaa vaikka GOG.com katoaisi. Pelit toimivat siltikin.

Ikääkin alkaa olemaan niin siihen olettaa luonnollisesti, että otetaan realistisempi näkymys siihen, minkälaista liiketoimintamallia halutaan tukea. Kukin rahoillaan ja tavoillaan.

Käyttäjän raaste kuva
raaste

On totta, että pelintekijät voivat jättää hyvittämättä pelaajilta saamansa rahat sopimukseen vedoten. Hyvitysvaihtoehtoa on kuitenkin harkittava, mikäli haluavat pitää asiakkaansa (tyytyväisinä) etenkin kun tiedetään, mitä tyytymättömät pelaajat voivat saada massoina aikaiseksi esim. Battlefront 2:n loottilaatikkotapauksessa.