Joulukuun pääkirjoitus: Intohimoiset pelaajat / Blogit / www.pelaajalehti.com

Joulukuun pääkirjoitus: Intohimoiset pelaajat

10.12.2018 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
7
Pelaaja-lehden päätoimittaja Miika Huttunen

Intohimoiset pelaajat

Blizzard on jo parin vuosikymmenen ajan kerännyt peliensä faneja eri puolilta maailmaa kaksipäiväiseen BlizzCon-tapahtumaan, jossa on juhlistettu pelien lisäksi myös itse pelaajayhteisöä. Paikalla on totuttu kuulemaan Blizzardin tulevien pelien julkistuksia tai muita yllätyksiä. Tänä vuonna koettiinkin melkoinen yllätys, kun tapahtumassa paljastettiin tuleva Diablo-mobiilipeli Diablo Immortal – ja vastaanotto oli suorastaan jäätävä.

Närkästyneet fanit antoivat Blizzardin kuulla kunniansa jo heti paikan päällä, mikä poiki runsaasti kommentteja hemmotelluista ja etuoikeutetuista pelaajakakaroista. Tätä kritiikkiä näkyi etenkin kansainvälisissä pelimedioissa, mikä taas ärsytti minua suuresti. Vika ei nimittäin ole pelaajissa vaan pelintekijöissä ja kustantajissa.

Huono käytös tietenkin on huonoa käytöstä verkossa tai livenä, eikä sitä pidä puolustaa millään tavalla. Blizzard oli myös selvästi täysin sokea sille, miten ja missä mobiili-Diablo kannattaisi julkistaa. Immortal itse asiassa näyttää varsin pätevältä mobiilipeliltä, mutta sekään ei ole jutun ydin. Kyse on siitä, minkälaista käytöstä kustantajat ja tekijät ovat pelaajille vuosien varrella opettaneet.

Pelifirmat käyttävät mielellään sanaa ”intohimoinen” kuvatessaan pelaajiaan tai pelaajayhteisöjään. Intohimoiset fanit tietenkin kuulostavat hienolta, mutta intohimoisuus ei ole pelkästään positiivinen piirre, päinvastoin. Se ilmenee myös negatiivisesti, sillä se hämärtää arvostelukykyä ja suhteellisuudentajua liittyen kohteeseensa. Tekijät ja kustantajat ovat jo vuosien ajan rakentaneet peliensä ympärille yhteisöjä, joita ne ruokkivat tasaiseen tahtiin tarkasti suunnitellulla viestinnällä ja lupauksilla – hypellä. Tämä puolestaan lähtökohtaisesti laajentaa yhteisöä ja pelien saamaa huomiota, mikä tietenkin kasvattaa potentiaalista myyntiä. Tätä suhdetta ei siksi haluta riskeerata, joten pelifi rmat harvemmin puuttuvat yhteisöjensä huonoon käytökseen tai yrittävät hillitä pelaajien liian suureksi kasvaneita odotuksia. Tämän seuraukset näkyvät ikävällä tavalla käytöksessä myös pelien sisällä.

Miten Blizzard sitten kommentoi tapauksesta syntynyttä kohua? Tietenkin tuttuun tapaan kiittelemällä intohimoisia fanejaan ja mahdollisuutta keskustella heidän kanssaan. On turha syyttää pelaajia hemmotelluiksi kakaroiksi, jos tekijät ja kustantajat ovat itse heidät sellaisiksi kasvattaneet. Kakkua ei voi syödä ja säästää samaan aikaan.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa joulukuun Pelaaja-lehdessä, jonka sisältöön voit tutustua täällä!

Joulukuun Pelaaja-lehti nyt kaupoissa!

Kommentit

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

Lisäksi voi ajatella että jotkut pelaajat ovat käyttäneet todella paljon rahaa ja aikaa päästäkseen kuulemaan mitä heidän lempipelisarjoille ollaan suunnittelemassa ja vastaus on mobiilipeli ja remasteri saattaisin närkästyä itsekin.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19

Jep, Blizzard tyri totaalisesti julkistuksen ajankohdan kanssa mutta ei heidän pitäisi kuitenkaan selkä mutkalla nöyristellä pelaajille ja kärsiä kiltisti mitä tahansa. Se intohimo tosiaan tasapainoilee hyvän ja pahan välillä eikä pelinkehittäjän tulisi rohkaista tällaista käytöstä. Apinan raivolla riehuminen ei ansaitse kiitosta keneltäkään.

Käyttäjän Substance kuva
Substance

Blizzard on tällä hetkellä aika sekaisin. Talon sisältä kantautuu työntekijöiden hätähuudahduksia ja vieressä Activision hieroo ahneena näppejään.

Overwatch oli 2016 silmitön hitti, mutta sijoittajilla tuntuu unohtuvan, että se on toisen maltaita maksaneen ja peruutetun Titan-projektin lopputulos. Nykyään Blizzard julkaisee pelejä liian usein raakileina jotka eivät jaksa kiinnostaa pelaajia pitkään. Tämän on pakko muuttua, tai he ainoastaan näivettävät arvokkaat pelisarjansa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Buuaaminen ei vahingoita ketään ja kyllä Blizzardillakin tiedetään, että se Blizzconiin päätyvä porukka on niitä ydinasiakkaita, jotka on syytä pitääkin tyytyväisenä ja jota kannattaa myös kuunnella.

Julkistus oli tosiaan erittäin huonosti hoidettu. Se "mobile" sanan jälkeinen salin hiljeneminen oli ehkä yksi liikuttavimpia yksimielisyyden hetkiä pelaamisen historiassa. Ja esiintyjän romahdus siitä alun ylipirteästä satusedästä lopun takeltelevaksi hermoraunioksi oli livenä kerrassaan kiehtovaa seurata. Kun puheeseen tarkoituksella jätetyt aploodipaussit muuttuvatkin vain kiusalliseksi hiljaisuudeksi, niin sen vaikutukset esiintyjän itsevarmuuteen ovat selvästi musertavat.

Siinä on aina jotain kiehtovaa, kun iso yhtiö saa näin suoraan ja avoimesti asiakkailta nenilleen. Blizzard kuitenkin selviää tästä, eikä tarvitse mitään puolusteluja. Toivottavasti tästä mennään vaan eteenpäin paria opetusta viisaampana.

Käyttäjän ghjkl kuva
ghjkl

Tätä kiinalaisen tusinamobiilipelin uudelleenlanseerausta rahastusmielessä on kyllä ihan turha yrittää sitoa mihinkään fanikulttuurin ja pelikulttuurin toksisuuskontekstiin. Päin vastoin pieni nöyristely ja oman kohdeyleisönsä tiedostaminen voisi tehdä ihan hyvää aika monelle mediankin edustajalle.

Käyttäjän samojedi kuva
samojedi

Blizzard tappoi juuri Heroes of the Stormin siirtämällä devejä toisiin projekteihin ja lopettamalla HotS esport-liigan.

https://news.blizzard.com/en-us/blizzard/22833558/heroes-of-the-storm-news

RIP

Käyttäjän Agathon kuva
Agathon

Useat johtohahmot ja muuten tärkeät henkilöt ovat päättäneet vaihtaa maisemaa Blizzardilla, tämän lisäksi kaikki huhut palkkamaksusta, bonusten poistamisesta ja muusta viittaa vahvasti Activisionin kouraan. Tästä tulee surullisesti mieleen BioWare ja EA...