Huhtikuun pääkirjoitus: Pelejä tehdään nykyään yksinkertaisesti liikaa / Blogit / www.pelaajalehti.com

Huhtikuun pääkirjoitus: Pelejä tehdään nykyään yksinkertaisesti liikaa

9.04.2018 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
9
Huhtikuun pääkirjoitus: Pelejä tehdään nykyään yksinkertaisesti liikaa

Liikaa pelejä

Maaliskuussa San Franciscossa järjestetyssä Game Developers Conference -tapahtumassa Steamin pelikauppaa seuraavan SteamSpyn Sergei Galionkinilla oli pelintekijöille hyviä ja huonoja uutisia. Arvioiden mukaan pelikauppa kasvoi Steamissä viime vuonna yli 650 miljoonalla eurolla edellisvuoteen nähden. Huono uutinen oli se, että kasvusta huolimatta puolet kokonaismyynnistä eli noin 3,5 miljardia euroa tuli vain sadan pelin kautta. Steamissä oli viime vuonna myynnissä 21 000 peliä, joten tämä tarkoittaa, että puoli prosenttia peleistä vastasi puolesta kokonaismyynnistä. Ymmärrettävästi tämä ei ole hyvä uutinen pelintekijöille, jotka aikovat julkaista pelinsä Steamissä. Indiekehittäjä Mike Rose puolestaan kertoi, ettei tilanne ole menossa parempaan suuntaan, sillä pelkästään tämän vuoden helmikuussa Steamissä julkaistiin 850 peliä eli noin 40 jokaisena arkipäivänä.

Pelejä tehdään nykyään yksinkertaisesti liikaa. Pelien kehittäminen ja jakeleminen on digiaikana helpompaa kuin koskaan, mutta se on johtanut ylitarjontaan. Ongelmaksi nousee löydettävyys eli se, miten saada potentiaaliset ostajat edes tietoiseksi omasta pelistä, etenkään ilman suurta markkinointibudjettia.

Tämä tapahtui jo aiemmin mobiililla, ja oli vain ajan kysymys, milloin ylitarjonnasta tulisi arkipäivää myös tietokoneilla. Nintendo Switchin myötä monet tekijät ja julkaisijat ovat saavuttaneet peleillään menestystä sen verkkokaupassa, mutta ennemmin tai myöhemmin tilanne on sama kuin muillakin pelialustoilla: tiedossa on ylitarjontaa.

Esimerkiksi Pelaajan kaltaisten pelimedioiden voisi kuvitella auttavan asiassa, mutta nykypäivän haasteiden ja resurssipulan vuoksi emme mekään kykene käsittelemään kuin murto-osan kaikista uutuuspeleistä. Jokaisesta julkaisusta on mahdoton edes pysyä perillä. Monet pienet kehittäjät ja julkaisivat ovat nykyään hyvin aktiivisia ja lähettelevät arviokoodeja testattavaksi jo pyytämättä, mutta edes se ei tänä päivänä takaa pelin pääsyä tarkasteluun. Tubettajapuolella tilanne on taatusti aivan samanlainen.

Toki onnistujiakin löytyy. PlayerUnknown’s Battlegrounds oli yksi viime vuoden myydyimpiä pelejä, vaikka se ilmestyi lähes tyhjästä. Tekijät saavuttivat kriittisen pisteen nollan euron markkinointibudjetilla tekemällä pitkäkestoista yhteistyötä tubettajien ja striimaajien kanssa. Toki asiassa auttaa se, että PUBG soveltuu luonteeltaan striimaukseen erityisen hyvin.

Jos siis joskus ihmettelet, miksi Pelaajassa ei arvostella tai esitellä tiettyä peliä, vika ei ole halukkuudessa tai yrityksen puutteessa vaan yksinkertaisesti siinä, että myös me hukumme ylitarjontaan. Tästä syystä hyvät ja huomionarvoisetkin pelit menevät meiltä joskus ohi. Haluaisimme toki korjata tilanteen myöhemmin, mutta käytännössä se on valitettavasti mahdotonta – odottamassa on jo lukemattomia uusia pelejä.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Kommentit

Käyttäjän velor85 kuva
velor85

Enemmän on huonoja pelejä tarjolla kun hyviä.Mulla on pelattavaa tosi vähän, Hyvä jos pelaan 15 pelii vuodessa.Harvoin tulee mitään uusia pelisarjoja,Melkein 90% joutuu tyytymään vanhoihin pelisarjoihin

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi

Aaa-ja a-luokan pelejä tulee kyllä juuri sopivan usein. Onneksi ei sekunda pelit yleensä herätä kiinnostusta, niin ei haittaa ylitarjonta.

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

Mua ainaki pelien pelaamisessa haittaa kiristynyt yleisilmapiiri. Kun itellä on huono olla niin ei jaksa keskittyä erilaisiin peleihin, vaan tyytyy pelaamaan sitä samaa räiskintäpeliä mitä onjo pelannu vuosikausia, kun haluaa jotain tuttua ja turvallista eikä jaksa keskittyä impulsseihin uusien värikkäiden maailmojen kautta.

Muutama vuosi sitten oli helpompaa, ilmapiiri oli leppoisampi, saatto pelata kymmeniä pelejä päivittäin. Nykyisin vaan pelaa harvoin ja silloinki samaa peliä.

Käyttäjän Barrakuda kuva
Barrakuda

AAA- tai edes A-tason pelejä julkaistaan suhteellisen harvoin, isoimpien julkaisijoiden peliportfoliota täydennetään vain muutaman kerran vuodessa. Keskitason ns. ihan okei -pelejä ei enää oikeastaan tehdä.

Valitettavasti puolestaan sontatason asset flippejä tulvii ovista ja ikkuinoista, eikä esimerkiksi Valvea kiinnosta yhtään oman kauppa-alustansa hyväksikäyttö.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Juuri näin. Monesti internetin videopelifoorumeita dominoi puhe siitä, kuinka alustalla X ei ole mitään pelattavaa, mutta itse meinaan hukkua laatupelattavaan, ihan stressiksi saakka. Ei vaan mitenkään pysy uusien konsolien ja kiinnostavien pelien julkaisutahdissa mukana ja välillä tekee mieli skippaa kokonainen sukupolvi, jotta saisi enemmän aikaa keskittyä johonkin tiettyyn alustaan.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Omasta mielestäni pelejä tehdään sopiva määrä, enkä näe ongelmaa etteikö niitä voitaisiin tehdä vielä paljon enemmänkin. En tietenkään itsekään ehdi pelata kaikkia kiinnostavia pelejä, joista varmasti moni olisi mielestäni hyviä tai jopa erinomaisia. Tämän positiivisen "ongelman" ansiosta meillä on suuri valikoima pelejä joista voimme napsia osan pelattavaksi oman peliajan puitteissa. Huonoja pelivuosia ei ole.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Joo, sekä valikoimaa (eli kaikkea sonnasta timanttiin) ylipäätänsä että niitä pelattaviakin teoksia tulee sen verran ettei ehdi kaikkea pelata. Pakko raa'asti karsia ne vähemmän timantit. Siinä pakostakin menee ohi myös paljon teoksia, joista varmasti olisi nauttinut.

Sitten vielä se, ettei ole rahakaan esteenä kuten joskus pentuna.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

En tiedä tarkkoja lukuja, mutta fakta kuitenkin on, että huomattava osa Steamin tarjonnasta on ihan luokatonta shaissea, joita kukaan ei osta kuin korkeintaan vahingossa tai tehdäkseen niistä hassunhauskoja "arvosteluvideoita" YouTubeen.

Itse kyllä näen, että pelejä tulee ihan sopivasti ja sieltä paskemmasta päästä voisi jopa ihan hyvin karsia tietyt teokset, jotka eivät millään tavalla täytä myyntiin tarkoitetun pelin standardeja. Pelien kehittäminen on nykyään pikemminkin liian helppoa: Täysin intohimoton, lahjaton ja kyvytön harrastelijakin saa Unrealin käyttöönsä ilmaiseksi ja Steamiin pääsee millä tahansa yhdessä yössä väsätyllä roskalla, kun vain maksaa Valvelle triviaalin maksun.

Ei myöskään pidä jäädä tuijottamaan vasemmistolaisesti top 1%:a, jotka käärii puolet masseista, koska indiepuolella pelin ei tarvitse olla mikään miljoonamenestys, että tekijät saavat jo omansa pois ja vähän sukan varteenkin.

Edit: Millään taiteellisella alalla omien teosten tuottaminen ja julkaistuksi saaminen ei ole koskaan ollut niin helppoa ja halpaa lystiä, kuin pelialalla juuri nyt. Silti täältä kuullaan varmaan eniten valitusta siitä miten vaikea tekijöiden on päästä pinnalle. Kaiken pitäisi ilmeisesti tulla helposti ja ilmaiseksi, kun Steamiin on kerran päästy.

Tehkää parempia pelejä ja olkaa valmiita taistelemaan siitä paikasta auringossa. Ja älkää lopettako päivätöitänne ennen kuin teillä on killeri-idea ja resurssit ja taidot sen laatustandardit täyttävään toteuttamiseen.

Käyttäjän N-Gage kuva
N-Gage

Samoilla linjoilla Haerskin kanssa. Pelejä ei tehdä liikaa. Huonoja pelejä tehdään liikaa, hyviä liian vähän. Yks päivä selailin Switchin e-shoppia, ihan järkytyin shaiban määrästä. Koodailen itse pieniä pelejä harrastuksena QB64:llä, tuuppailen niitä koodivinkkeinä ohjelmointiputka.net-sivustolle, lähinnä Tetris/Sokoban-tyyppistä matskua.