WWE 2K19 / Arvostelut / www.pelaajalehti.com

WWE 2K19

9.01.2019 // Kirjoittanut: Eemeli Rekunen
0

WooooOOOOooooOOOOOOoooo! 

Mikä on uuden WWE-pelin tärkein osa-alue? Tähän kysymykseen löytyy vastauksia aivan laidasta laitaan riippuen siitä, keneltä kysytään. Monet haluavat vain päästä hakkaamaan inhokkipahiksiaan omalla suosikkisankarillaan lukuisissa matsimuodoissa. Osa porukasta tahkoaa pelkkää verkkopeliä, osa taas hakkaa samassa huoneessa istuvaa kaveriaan. Isolle osalle sen sijaan urapelitila on koko pelin ydin.

Vaikka WWE-pelit mekaanisesti pysyvätkin melko muuttumattomina, runsas ja vaihteleva sisältö vuodesta toiseen ansaitsee kehuja. Tälläkin kertaa pelaajalla on paljon valinnanvaraa sen suhteen, miten uutta peliään pelaa.

WWE 2K19 -arvostelu

MyCareer on tänä vuonna reippaasti viimevuotista parempi. Eteneminen on vauhdikkaampaa ja vaivattomampaa, mutta mikä tärkeintä, juonenkäänteet ovat kiinnostavia ja kohtuullisen hyvin kirjoitettuja. Tarinaa on mielekkäämpi seurata, sillä se kulkee eteenpäin ääninäyteltyinä välianimaatioina, eikä enää tarvitse kestää hidasta ja kökköä backstagella sompailua. Vaikka tarinalla ei kyllä Oscar-gaalaa hätyyteltäisi, on se kuitenkin kaikessa hölmöydessään ihan kelpoa WWE-peliä.

Pelaajan hahmo aloittaa painimalla koulun liikuntasalissa ja luomalla mainetta itselleen internetissä. WWE:kin alkaa kiinnostua, mutta isoille areenoille päästään painimaan vasta suuren draaman, petturuuden ja epäonnistumisten saattelemana.

Tässä välissä hoidellaan kehässä ja sen ulkopuolella kaikki vastaan asettuvat painijat. Usein tavoitteena on vain voittaa vastustaja, mutta osassa matseissa mukana on myös välitavoitteita, jotka täytyy hoitaa. Suurin urapelitilan miinus on se, että matsit ovat pitkiä ja melko vaikeita. Turhan usein pelin asettamaa tavoitetta suorittaessaan epäonnistuukin esimerkiksi häviämällä matsin, jolloin koko ottelun joutuu pelaamaan alusta alkaen. Muutama tällainen putkeen, niin peli tekee mieli poistaa kokonaan kovalevyltä.

Kun uralla etenee, saa käyttöönsä pisteitä, joilla omaa painijaansa saa kehitettyä kolmessa eri taitopuussa. Hyökkäyspuun kasvattaminen parantaa iskuja ja liikkeitä, puolustuspuu erilaisia vastaiskuja ja lukoista karkaamista ja kehon taitopuu ketteryyttä, voimaa, nopeutta ja palautumista. Omien taitojen parantelu ja kasvattaminen ovat tarkkaa hommaa, sillä jokainen osa-alue on tärkeä ja kaikkea tarvitaan.

WWE 2K19 -arvostelu

2K Showcases -pelimuodossa pelataan Daniel Bryanin uran merkittäviä WWE-matseja aina siitä lähtien, kun hän vielä kutsui itseään Bryan Danielsoniksi. Matsien välissä mies kertoo omia ajatuksiaan sen ajan tapahtumista ja otteluista. Erityisesti innokkaille WWE-faneille tässä pelimuodossa on paljon mielenkiintoista asiaa yhdestä WWE:n suosituimmista painijoista.

WWE 2K19 on selkeä parannus viime vuodesta. Tärkeimmät uudistukset löytyvät urapelitilasta, joka on tänä vuonna jo melko pelattava. Myös mielenkiintoinen Showcases on hyvää sisältöä kaikille faneille. Pelimuotoja on tuttuun tyyliin hirvittävä määrä, ja onneksi myös niitä on korjailtu vähän sieltä täältä. Esimerkiksi Hell in a Cellistä pääsee nyt helpommin ulos, ja häkin kokoa on myös pienennetty niin, että sen ulkopuolella mahtuu liikkumaan ja tappelemaan. Tällaiset pikkumuutokset kertovat siitä, että joku jossain kuuntelee pelaajien palautetta ja parantaa asioita, joista valitetaan.

Vaikka WWE 2K19 tekeekin nyt monia asioita oikein, se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että peli on mekaanisesti ollut jo vuosia auttamattomasti vanhentunut. Jossain vaiheessa se pitäisi rakentaa uudelleen lähes alusta pitäen.

6/10

Kehittäjä: 
Yuke'sVisual Concepts
Julkaisija: 
2K Sports
Peligenre: 
Urheilu, Taistelu
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta