Two Point Hospital / Arvostelut / www.pelaajalehti.com

Two Point Hospital

16.11.2018 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
0

Kipeää menoa

90-luvun lopulla julkaistu sairaalasimu Theme Hospital kuuluu tiukasti lapsuuteni todellisten kestosuosikkien joukkoon. En vuosituhannen vaihteessa ymmärtänyt pelistä vielä hölkäsen pöläystä, mutta hassusti käyttäytyvät potilaat ja nukkekotimaisten pikku huoneiden sisustaminen vetivät pientä tyttöä puoleensa kielimuurista huolimatta magneetin lailla.

Toisin kuin sisarpelinsä Theme Park, Theme Hospital ei pettymyksekseni koskaan poikinut jatko-osia. Nyt sarjan voisi kuitenkin sanoa tekevän toista tulemistaan uuden nimen turvin, sillä elokuussa ilmestynyt Two Point Hospital ei edes yritä piilotella juuriaan. Vanhan konkariköörin kehittämä henkinen seuraaja on puhdasta Theme Hospitalia pelillisistä rakennuspalikoistaan aina sairaalanhajuisissa käytävissä kaikuviin kuulutuksiin asti.

Pelin perusidea ei ole juuri muuttunut parissakymmenessä vuodessa. Pelaajan käsiin lasketaan tyhjä sairaala, jonka ovista lappaa sisään tauoton tulva toinen toistaan oudommista vitsauksista kärsiviä potilaita. Two Point Hospitalin uratila kattaa viisitoista erilaista skenaariota, jotka lyövät lisää kapuloita rattaisiin esimerkiksi äärimmäisten säätilojen ja maanjäristysten muodossa.

Leppoisa rakentelu seuraa kuitenkin jokaisen kampanjakartan puitteissa samaa kaavaa. Kunhan sairaalaan mahtuu jokainen listasta löytyvä hoitohuone ja palkkalistoilla on porukkaa niitä pyörittämään, pienet lisähaasteet eivät juuri pääse laitoksen arkea pilaamaan. Luiden ympärillä on kuitenkin periaatteessa lihaa, sillä esimerkiksi palkkatasoja ja asiakasmaksuja voi säädellä ja henkilökuntaa kouluttaa, mutta todellisuudessa hienosäätöominaisuuksiin ei tule koskettua, ellei tehtävänanto sitä erikseen vaadi.

”Nokkelalla teoksella on kaikki edellytykset vaatia pelaajaltaan strategista silmää, mutta moisia tilanteita ei vain tahdo tulla vastaan.”

Meno on suurelta osin tasapaksua, minkä vuoksi peli alkaa helposti tuntua itseään toistavalta. Harmittavan moni kampanjatehtävä vieläpä perustuu pelkkään kassavirran tai parannettujen potilaiden lukumäärän tuijotteluun. Kun sairaalassa on vihdoin kaikki kunnossa alun intensiivisen rakennusvaiheen jälkeen, on aika kääntää pelikello turbovaihteelle ja odotella tavoitteiden täyttymistä peukaloita pyöritellen.

Omaksi onnekseen Two Point Hospital tekee odottelusta viihdyttävää. Taustamusiikin lomassa turisee elämäänsä kyllästynyt radiojuontaja, jonka perusbrittiläistä kyynisyyttä myötäilee sairaalan kuulutuksista vastaava naisihminen. Myös sairaalan epäilyttävää hoitopolitiikkaa on hauska seurailla. Ihmissusia hoidetaan psykiatrian puolella, mutta yhteen kasvaneet kulmakarvat ovat osastohoidon arvoinen hätätilanne.

Peli on myös ehdoton ilo silmälle. Hallinnolliset toimet hoituvat edelleen parhaiten Theme Hospitalista tutusta isometrisestä kuvakulmasta, mutta modernin pintasilauksen saanut sairaala kestää myös ahkerampaa zoomailua. Hahmoanimaatioihin on käytetty paljon aikaa ja vaivaa, ja pikku-ukkojen hyörimistä on hauska katsella. Myös lukuisten alavalikkojen ja tilastojen luettavuuteen ja käyttäjäystävällisyyteen on panostettu.

Muutaman läpäistyn kartan jälkeen Two Point Hospitalilta ei kuitenkaan voi olla toivomatta astetta totisempaa haastetta. Nokkelalla teoksella on kaikki edellytykset vaatia pelaajaltaan strategista silmää ja nopeaa päätöksentekoa, mutta tällaisia tilanteita ei vain tahdo tulla vastaan pelin sinnikkäistä yrityksistä huolimatta.

7/10

Kehittäjä: 
Two Point Studios
Julkaisija: 
Sega
Peligenre: 
Strategia, Simulaatio
Julkaisualustat: 
Apple OSX, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-3