Story of Seasons: Trio of Towns

7.11.2017 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
0

Triplasti mielenrauhaa

Uuden Story of Seasons -maatilasimulaation matka Eurooppaan on ollut pitkä, kivinen ja paikoittain jopa toivoton, mutta se on vihdoin tullut päätökseensä. Vanhan mantereen fanit saavat kiittää sadonkorjuun jumalia onnenpotkusta, sillä tuoreella Trio of Townsilla on erityismerkitys: se on saanut kunnian olla 20 vuotta täyttävän pelisarjan virallinen juhlavuosipeli. 

Sarjan kevyesti laajimpana ja kauneimpana osana Trio of Towns täyttää suuret saappaansa varsin hyvin. Pelin nimen mukaisesti reilun kokoinen maailma kattaa tällä kertaa kolme kylää, joilla kullakin on oma teemansa ja kulttuurinsa. Villin lännen pölyisiltä toreilta tarttuvat mukaan parhaat karjatarjoukset, trooppinen saaristo on kalastajan paratiisi, ja japanilaisessa kauppahallissa tiedetään kaikki maanviljelystä.

Koska kolmen kylän tarpeiden ja tarjonnan välillä pallottelu käy helposti työlääksi, pelissä eteneminen on tällä kertaa jäsennellympää kuin koskaan. Kaupankäynti, palvelusten tekeminen ja yleinen yhteydenpito lähentää pelaajan välejä kuhunkin kylään, ja suhteita voi seurata konkreettisilla mittareilla.

Tietyin väliajoin vastaan tulee haasteita, jotka sosiaalisen pyramidin huipulle mielivän on syytä päihittää. Kylän laho siltavanhus saattaa kaivata korjaajaa tai satama uutta laituria, ja moisten palvelusten tekeminen asettaa kyläläiset kiitollisuudenvelkaan. Virstanpylväitä on sen verran harvakseen, etteivät ne tunnu pakotetuilta, mutta sen sijaan kevyt rakenne luo puuhastelulle tarkoituksen. Mitä enemmän pelaaja on valmis tekemään kylien hyvinvoinnin eteen, sitä valmiimmin ne palvelevat pelaajaa. Esimerkiksi kauppojen valikoimat kasvavat ja ihmiset hymyilevät leveämmin.

”Sarjan kevyesti laajimpana ja kauneimpana osana Trio of Towns täyttää suuret saappaansa varsin hyvin.”

Kunnianhimoisen kokoista maailmaa asuttaa reilusti päälle 50 hahmoa, joiden nimien opettelu on lähes mahdoton tehtävä. Siinä missä välianimaatiot ja mielenkiintoiset repliikit ovat aiemmin olleet lähinnä treffiehdokkaiden yksinoikeus, rivikasvojenkin persoonallisuuteen on panostettu tällä kertaa aidosti. Juonikuviot ja taustatarinat jäävät kuitenkin edelleen kovin pliisuiksi esimerkiksi kovasti ylistettyyn Stardew Valleyhin verrattuna, ja hahmokaartin osaksi kaipaisi rehellisesti edes yhtä epämiellyttävää ihmistä.

Kaiken suhdejongleerauksen lomassa ehditään toki viljellä omaakin maata. Sarjan varsin toimivat ydinmekaniikat ovat Trio of Townsissakin paikoillaan, mutta pelaajalle annettu lähtökohta on hämmentävän köyhä. Sekä lääniä että energiaa on alkuun varsin vähän, joten tekemisiään tulee priorisoida vahvasti. On kovin ristiriitaista, että sarjan historian laajin peli on samalla myös sen rajoittunein.

Toisaalta resurssipulan ja konkreettisten tavoitteiden yhdistelmä saa aikaan klassisen ”vielä yksi päivä” -efektin, joka on sulaa kultaa kenelle tahansa pelinkehittäjälle. Pelaaja on aina käsivarren mitan päässä seuraavasta saavutuksesta, eikä konsolia malta sulkea laisinkaan. Lähes jokaista Story of Seasonsia pelanneena voin henkilökohtaisesti myöntää, etten muista sarjan aiheuttaneen minussa moista reaktiota enää vuosiin, joten jotain Trio of Townsissa on tehty oikein.
 

8/10

Kehittäjä: 
Marvelous
Julkaisija: 
Nintendo
Peligenre: 
Simulaatio, Seikkailu
Julkaisualustat: 
Nintendo 3DS
Pegi-ikärajat: 
K-3