Sam & Max Episode 1: Culture Shock / Arvostelut / www.pelaajalehti.com

Sam & Max Episode 1: Culture Shock

3.01.2007 // Kirjoittanut: Jukka Kauppinen
1

Sam & Max. Videopelien historian rajuin ja pahasuisin etsiväkaksikko on palannut.

13 vuoden ja yhden väärän hälytyksen jälkeen Sam & Maxin jatkumosta on helppo nauttia. Se on hyvä seikkailupeli - tai pikemminkin riemastuttava. Siinä on vikansa, mutta pelissä on aitoa asennetta ja huulenheittoa. Peli on luotu yhdessä Sam & Maxin alkuperäisen luojan kanssa - ja se näkyy. Pelaaminen on tutunoloista osoita hiirellä-ja-klikkaa -tyylillä toteutettua seikkailemista, jossa napsutellaan ruudulta paikka minne halutaan mennä, mitä halutaan käsitellä tai kenen kanssa jutella. Esineitä käytetään avaamalla inventaario, klikkaamalla esinettä ja klikkaamalla kohdetta. Peli käsittää mitä pelaaja haluaa tehdä ja muuttaa toimintojaan sen mukaan. Homman tajuaa jos vain on pelannut koskaan yhtään seikkailupeliä.

Puhuva rotta ja kajahtaneita ex-lapsitähtiä

Sen sijaan meininki ja tapahtumat ovat kaukana totutusta. Peli elää kahden päähenkilön, pähkähullun kanin Samin ja leppoisan koiran Maxin, kautta. Sam on psykoottinen ja impulsiivinen kaheli, Max parivaljakon järjellisempi puoli, joka kanavoi Samin toimintaa. Pelaaja ohjaa normaalisti Maxia, mutta tilanteesta riippuen myös Sam voi aktivoitua joko ohjattavaksi tai osallistua keskusteluun. Omituisten tilanteiden ja pähkähullujen hahmojen ohella pelin tavaramerkki on kaheli dialogi ja komediallinen väkivalta. Etsiväkaksikko päätyy tutkimaan kaupunkia ja tunnettuja tv-hahmoja riivaavaa ongelmaa, ja sitä ratkotaan niin armottoman leuanloukutuksen kuin tarpeellisen ja tarpeettoman väkivallan kautta. Ei niin, että se olisi oikeasti väkivaltaista. Lasten aamu-tv:n piirretyissäkin on haitallisempaa toimintaa. Mutta se nyt vain kuuluu tämän kaksikon toimenkuvaan.

Toteutuksen täyskäsi

Culture Shockista on helppo nauttia heti alkumetreiltä lähtien. Se on niin ihanan päätöntä. Sivuhahmot, herkulliset pienet yksityiskohdat joita tarkkasilmäinen huomaa joka paikasta, tapahtumat sekä hyvät ongelmat ja rehellisiä repeilyjä aiheuttavat tilanteet ja sanailut. Puzzletkin ovat verrattain loogisia, joskin pelaajan on uskallettava irtautua normeista. Tässä pelissä ei pidä empiä käyttää ilki- tai väkivaltaa. Sen muistaessaan asiat sujuvat, ennemmin tai myöhemmin. Täysin totaalisen jumiin tuskin kukaan jää, etenkään Internetin ja nettivinkkien aikakautena. Pelin alku- ja puolenvälin ongelmat ovat vielä verrattain helppoja, ja meininki menee todella kinkkiseksi vasta aivan lopussa. Ehkä tämä vihjaa seuraavan episodin meiningistä? Vaikka pelin tekniikka ei ole kummoista, se toimii. Taustat ovat maukkaita ja värikkäitä ja pelihahmojen, etenkin Samin ja Maxin, animaatio ja liikkeet ovat hyviä. Mikä tärkeintä, heidän äänensä toimivat, mutta eivät aivan niin hyvin kuin olisi toivonut. Samin äänestä puuttuu se äärimmäisin särmä, vaikka Max on täydellinen. Ääninäyttelijät eivät ole nähtävästikään entiset. Sääli, kaikkea ei näemmä voi saada. Hahmojen sanailu kun olisi se viimeinen, lopullinen niitti Culture Shockin täydellisyydelle.

Halpaa kuin saippua

Culture Shockista ei ole pahaa sanottavaa. Se on hauska, myös itselleen ja perinnölleen vitsaileva seikkailupeli, joka viihdyttää pelaajaansa erinomaisesti. Se on myös suhteellisen lyhyt, mutta täytyy muistaa että se on vasta ensimmäinen kaikkiaan osa kuudesta uudesta Sam & Max -pelistä. Luvassa on siis vielä paljon pelattavaa. Episodi 2 ilmestyy jo tammikuun alussa. Kun muistaa, että kaikkien kuuden osan yhteishinta kerralla ostettuna on pienempi kuin minkään kaupasta noukittavan uuden pc-pelin, niin tätä ei voi pitää pelaajien riistämisenäkään. Parasta ja hauskinta seikkailtavaa aikoihin!

Episodista toiseen

Etsiväkaksikon seikkailut jatkuvat hieman poikkeavassa muodossa. Telltale Games -studion tyylin mukaisesti pelit julkaistaan jaksoittain vain verkossa. Tästä on niin ilonsa kuin ikävyytensä. Perinteiseen, isojen pelitalojen malliin yhtä peliä tehdään pitkään, hartaasti ja se julkaistaan yhtenä kalliihkona könttinä. Episodimuodossa peliä tehdään pitkään ja hartaasti, mutta koko tarina julkaistaan tv-sarjamaisesti jaksoissa. Pelattavaa ilmestyy tiheämpään tahtiin, vaikka yksittäiset tarinat ovatkin lyhyempiä. Jaksot voi ostaa yksittäin tai könttänä, kuin dvd-boksin ikään. Episodimaisuudesta on hyötyä pienille pelitaloille, kuten Telltalelle. Pelit valmistuvat nopeammin ja kädestä suuhun elävä pikkuputiikki saa tuloja muulloinkin kuin ryöpsäyksenä kahden vuoden välein. Tosin netin kautta ostettava peli ei saa olla liian kookas. Sen on latauduttava hitaammallakin nettiyhteydellä. Se näkyy ulkoasussa - kilkettä ja kromia ei voi olla samassa määrin kuin dvd-levyllä toimitettavassa multimediaeepoksessa. Sam & Maxin voi tilata julkaisijan verkkokaupasta osoitteesta www.telltalegames.com

Sam & Max eri muodoissa

1987 - Steve Purcellin sarjakuva 1993 - Sam & Max Hit the Road -seikkailupeli 1997-1998 - The Adventures of Sam & Max: Freelance Police -piirretty tv-sarja 2006-2007 - Uusi Sam & Max -seikkailupeli

Alkuperäinen pistemäärä: 95/100

10/10

Peligenre: 
Seikkailu
Julkaisualustat: 
Nintendo Wii, Microsoft Xbox Live, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-7
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Kommentit

Käyttäjän Pilkkis kuva
Pilkkis