MotoGP17

14.08.2017 // Kirjoittanut: Aake Kinnunen
0
MotoGP17 -arvostelu

Vanhalla kalustolla

Hiljattain Unreal Enginen ilosanomaa lehdistölle julistanut Milestone yllättää tämän vuoden moottoripyöräpelillään, sillä MotoGP17 pyörii edelleen sarjan vanhalla pelimoottorilla. Arvaattekin varmaan, miten tämä arvostelu tulee jatkumaan.

Viime vuonna ilmestyneen ja samaa pohjamoottoria käyttävän Ride 2:n vaivihkainen lupaavuus on poissa. MotoGP17 onkin toteutettu monien urheilupelien tavoin leikkaamalla ja liimaamalla. Niinpä lähtökohtana on Valentino Rossin nimeä kantanut sarjan edellinen osa, joka puolestaan nojaa vuoden 2015 MotoGP-peliin, joka taasen perustuu…

Jotain uuttakin on maltettu tehdä. Milestone on ruoskinut vanhasta pelimoottoristaan lähes tasaisen 60 fps:n ruudunpäivitystahdin 1080p-tarkkuudella. Samassa rytäkässä myös ääniä on virkistetty, tekoälyä viisastettu ja käyttöliittymää hiottu. MotoGP-sarjan kuljettajat ja radat ovat kaikki läsnä kaudelta 2017, ja mukana on myös joukko legendaarisia kuljettajia ja pyöriä menneiltä vuosilta. Uutena ominaisuutena nähdään tiimimanageritila, jossa joutuu pähkäilemään kilpatallin pyörittämistä kuljettajavalinnoista aina pyörien säätöihin.

Valitettavasti useat MotoGP17:n uudistuksista ovat olemattomia tai merkityksettömiä. Esimerkiksi uudet äänet kuulostavat lähinnä eri tavalla huonolta kuin ennen, mikä vain korostaa äänten hengetöntä luonnetta. Uusi tekoäly ei tunnu olevan vieläkään erityisen kiinnostunut pelaajan tekemisistä tai edes muiden kilpailijoiden virheistä.

Pääosin sulavasti pyörivä peligrafiikka tuntuu vuosikausia vanhalta ja korostaa erityisesti kuljettajahahmojen pahvimaisuutta. Moottoripyörät näyttävät onneksi kohtuullisilta, ja pyörämalleissa on edes hiukan eloa. Kilpailijajoukot ovat usein monotonisia, mutta retropyörät piristävät valikoimaa.

MotoGP17 -arvostelu

"Koska uudistukset ovat niin vähäisiä, kannattaa pysytellä vanhan peliversion parissa ja sijoittaa säästyneet rahat vaikka irtokarkkeihin."

MotoGP17 -arvostelu

Hauskaa kilpailemisesta ei tunnu saavan millään. Ride 2:n letkeän jouheva ajettavuus loistaa poissaolollaan, ja sen tilalla on aimo annos epämääräistä kankeutta. MotoGP:ssä muihin kilpailijoihin törmääminen on isompi ongelma. Pyörä tuntuu lähtevän käsistä lähinnä radan ulkopuolella seikkaillessa ja pitkissä voimakkaissa jarrutuksissa. Kiihdytyksissä kiemurtelevat eniten vanhat pyörämallit, ja ero on jopa yllättävä.

MotoGP:n faneille peli tarjoaa sentään jotain. Mukana on joitain kuljettajaesittelyitä, joissa ratamoottoripyöräilyn isot nimet näyttäytyvät pyöriensä kanssa. Niiden ansiosta MotoGP17 on faneille lähestyttävämpi kuin esimerkiksi Codemastersin F1-pelit. Tunnelmaa on luotu myös naamioimalla peliä televisiolähetyksen kaltaiseksi. Lukuisten osakilpailuiden kaupunkiesittelyt on tehty tv-tyylillä, mutta ne katsoo korkeintaan kerran.

MotoGP17:n uusi tiimimanageritila tuo peliin esimerkiksi Dirt 4:n tyylisiä manageritoimintoja, jotka kasvattavat pelattavan sisällön määrää hiukan mutta jäävät kuitenkin pintapuoliseksi näpertelyksi. Pelin kankea käyttöliittymä korostuu säätöjä ja muokkauksia tehdessä, joten oman kuljettajahahmon tekeminen on lähes yhtä tuskaista kuin jarrulevyjen valinta.

Hienovaraisista päivityksistä johtuen MotoGP17:ää voi suositella oikeastaan vain pelisarjan faneille, mutta siinäkin pätee dilemma. Koska uudistukset ovat niin vähäisiä, kannattaa pysytellä vanhan peliversion parissa ja sijoittaa säästyneet rahat vaikka irtokarkkeihin tai MotoGP:n seuraamiseen telkkarista.

Ehkä ensi vuonna MotoGP uudistuu Unreal Enginen myötä vihdoin pelisarjalta odotetulla tavalla. Muuten mielessä käy, että MotoGP-sarjaa hallinnoiva Dorna voisi kilpailuttaa lisenssinsä uudelleen.

4/10

Kehittäjä: 
Milestone
Julkaisija: 
Milestone
Peligenre: 
Ajo
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-3