Arvostelu: Micro Machines World Series

14.08.2017
Kirjoittanut: Jarkko Fräntilä

Micro Machines World Series

Kehittäjä:Just Add Water
Julkaisija:Codemasters
Pelityyppi:Ajo
Pelaajamäärä:1-4 Samalla koneella, 2-12 Verkossa
Arvosteltu Pelaaja-lehdessä:08/2017
Jarkko Fräntilä
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
5/10Pelaaja
-/10Lukijat

Kaksin radalla yksinäiset

Micro Machines -pelisarja nauttii vankkaa suosiota retropelaajien keskuudessa. Vuonna 1991 ilmestynyt pelisarjan ensimmäinen osa on monille erityisen lämmin muisto menneisyydestä ja itselleni eräs kaikkien aikojen hauskimpia moninpelejä. Se paras ja hauskin on kuitenkin talvella vuonna 1994 ilmestynyt Micro Machines Turbo Tournament Sega Mega Drivelle. Sitä tönimisen ja ärräpäiden määrää, kun juuri ennen maaliviivaa kaveri tykitti auton niskaan ohjuksen ja voitto vaihtui katkeraan nelossijaan!

Pelisarjan taso tippui kuitenkin vuosien varrella, ja edellinen Micro Machines -peli ilmestyi vuonna 2006. Kun Micro Machines World Series julkistettiin, monet hyppivätkin onnesta tasajalkaa. Olisiko viimeinkin tulossa paluu huippuvuosien tasolle?

Päällisin puolin kaikki on enemmän kuin hyvin. Pikkuautot kaahailevat pitkin ruokapöytiä ja erilaisia kenttiä vanhaan hyvään malliin. Mukana ovat toki myös vanhat Micro Machines -klassikkotemput eli leivänpaahtimesta yläilmoihin pomppaaminen sekä biljardipöydän pussista teleporttautuminen takaisin radalle.

Perinteisiä kisaratoja on kymmenen erilaista. Kaksi vuosikymmentä sitten määrä olisi ollut enemmän kuin tarpeeksi, mutta tänä päivänä se tuntuu auttamattoman pieneltä. Battle Mode -pelitilasta löytyy lisää kenttiä, mutta ne ovat nimensä mukaisesti lähinnä laajoja taistelualueita ilman sen kummempaa mielikuvitusta. Onneksi ratojen kenttäsuunnittelu kaikissa pelitiloissa on toimivaa.

Micro Machines World Series -arvostelu

"Mikäli peli muutetaan lähiaikoina maksuttomaksi ilmaispeliksi, se kasvattaa pelaajamäärät varmasti täysin uusiin lukemiin, ja pelin arvosanaa voi huoletta lisätä parilla pykälällä."

Micro Machines World Series -arvostelu

Hämmentävää kyllä, pelintekijät ovat jostain syystä olleet sitä mieltä, että Battle Mode on uusille pelaajille tärkein osio, joten perinteinen kisailu on jätetty taka-alalle. Tämä on täysin järjetön ratkaisu, sillä perinteinen kisailu ja etenkin Elimination-pelitila on aina ollut Micro Machinesin suola. Pelin Battle-tila on sekavaa kukkua, jossa oikein kukaan pelaajista ei näytä olevan perillä siitä, mitä pitäisi tehdä. Myös eri aseiden käyttö kyseisessä pelitilassa on sekavaa.

Suurin ongelma on kuitenkin valitettavan tavallinen peleille, joiden toimivuus perustuu täysin verkossa kisailuun (yksinpelikampanjaa pelissä ei edes ole). Peruskisoissa ruudulla vipeltää 12 autoa, mutta Micro Machines World Seriesiä pelaa tällä hetkellä kuitenkin todella harva. Yleensä kisoihin osallistuu kolmesta neljään ihmispelaajaa, ja muita kuskeja ohjailee tekoäly – ja tämäkin ainoastaan hyvänä päivänä. Usein kaahailin verkkokisoissa korkeintaan yhden ihmispelaajan kanssa. Yritä siinä sitten nauttia voitosta.

Kisoissa pärjääminen nostaa pelaajan ranking-sijoitusta, ja viidennelle tasolle noustuaan pääsee kisaamaan rankatuissa kilpailuissa. Monet pelaajat ovat jättäneet pelin pelaamisen kesken jo ennen tätä, joten rankatuissa kisoissa oli yhtä vähän pelaajia kuin Quick Match -kilpailuissa. Tämä tappaa peli-ilon täysin.

Ainoa keino, jolla Micro Machines World Series voi nousta keskinkertaisuuden suosta, on yksinkertainen. Mikäli peli muutetaan lähiaikoina maksuttomaksi ilmaispeliksi, se kasvattaa pelaajamäärät varmasti täysin uusiin lukemiin, ja pelin arvosanaa voi huoletta lisätä parilla pykälällä. Tuolloin kisailustakin tulee mielekästä, mutta nyt tekoälyn valloittamilla radoilla ajaminen on Micro Machines -konkareille vain hetken hupia tarjoavaa ajanvietettä. Muut siitä tuskin mitään irti saavat.

Peruspeli on kunnossa – nyt ihmisten pitäisi vain löytää se.