Fallout 4 VR / Arvostelut / www.pelaajalehti.com

Fallout 4 VR

3.03.2018 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
0

VR-pelaajan puutteellinen pakkohankinta

Julkaisija Bethesda hyppäsi viime vuoden lopulla isohkolla höyryllä virtuaalitodellisuusjunaan. Doom VFR:n ja Skyrim VR:n aloittaman julkaisurysäyksen täydensi Fallout 4 VR, joka päästää pelaajat tutustumaan ydintuhon jälkeiseen maailmaan kokonaan uudella tavalla.

Fallout 4 VR on lyhyesti kuvattuna parin vuoden takainen Fallout 4 sellaisenaan käännettynä virtuaalitodellisuusmuotoon. Pelin tarina, tehtävät ja taistelut ovat tarjolla uudessa julkaisussa käytännössä identtisinä, vaikka VR-visiiri ja liikeohjaimet toki muuttavatkin peliä perustavanlaatuisesti.

Pelimaailma onkin Fallout 4 VR:n ehdoton vahvuus. Olin jo pitkälti kyllästynyt Fallout 4:n antiin, mutta Commonwealthin valtava mittakaava paisuu uusiin ulottuvuuksiin, kun sitä pääsee katselemaan omin silmin. Maisemat eivät ole kauniita, mutta virtuaalitodellisuus korostaa pelialueiden persoonallisia yksityiskohtia kokonaan uudella tavalla. Koska pelimaailma on suoraan isosta roolipelistä, se on kokonaan omalla tasollaan virtuaalitodellisuuspelien mittapuulla. Pelin iso tarina on yhtä kehno kuin ennenkin, mutta maailmasta löytyy iso liuta kiinnostavia pieniä tehtäväketjuja.

Fallout 4 VR kompuroi kuitenkin ohjausmekanismeissaan. Liikkuminen käy kyllä sujuvasti sekä vapaasti liikkuen että teleporttaamalla, ja aseiden käyttäminen on virtuaalitodellisuudessa äärimmäisen luontevaa. Kaikki muu onkin sitten vähän niin ja näin. Pienemmät VR-pelit ovat osoittaneet, että tarkka liikeohjaus mahdollistaa todentuntuisen vaikuttamisen pelimaailman kanssa, mutta jostain syystä Fallout 4 VR luottaa valikoiden voimaan. Käyttöliittymä on parhaimmillaankin kömpelö, eikä ohjaus perustoimintoja lukuun ottamatta ikinä tule kuin selkäytimestä. Miksi ihmeessä ovia ei avata kahvasta tai esineitä vain poimita omin käsin napinpainallusten sijaan?

"Fallout 4 VR osoittaa, että isoja, kymmenien tuntien mittaisia virtuaalitodellisuuspelejä on oikeasti mahdollista sekä tehdä että pelata."

Toisaalta pelin perustoiminta tuntuu todella hyvältä. Fallout 4:n iso asekirjo tarjoaa jotain jokaiselle, ja virtuaalitodellisuus mahdollistaa kokonaan uusia taktiikoita, kuten ammuskelun sokkona nurkan takaa. Minigunin heiluttaminen voimahaarniskaan sonnustautuneena taas on parasta voimafantasiaa pitkään aikaan. Ja kun aseita saa kantaa omissa käsissään, niiden muokkaamisellakin on enemmän painoarvoa ja esimerkiksi tähtäinten merkitys kasvaa entisestään. Harmillisesti kiikaritähtäimet eivät toimi virtuaalitodellisuudessa vielä tässä vaiheessa, vaikka Bethesda onkin lupaillut korjausta ongelmaan.

Jopa hidastuksilla ryyditetty VATS-tähtäystoiminto on saatu toimimaan mainiosti VR-versiossa. Ajan hidastuminen tarjoaa luonnollisesti enemmän tähtäysaikaa, mutta peli korostaa myös osumakohdan, mikä helpottaa hankalien vastusten päihittämistä. Virtuaalitodellisuudessa ei tietenkään nähdä näyttäviä kuvakulmia kriittisistä osumista, mutta käyttökelpoisuus korvaa kyllä menetetyt tyylipisteet.

Fallout 4 VR on vaikuttava pelikokemus, vaikka pelin keskeisissä osa-alueissa onkin huomattavia puutteita. Kokonaisuus tuntuu koko ajan olevan romahtamisen partaalla, mutta niin vain peli kirskuttelee eteenpäin. Käyttöliittymän kömpelyydestä huolimatta pelaaminen on hauskaa, ja valtavassa pelimaailmassa on oikeasti mielekästä tehtävääkin.

Fallout 4 VR osoittaa, että isoja, kymmenien tuntien mittaisia virtuaalitodellisuuspelejä on oikeasti mahdollista sekä tehdä että pelata. Loppujen lopuksi melko pienellä hienosäädöllä Fallout 4 VR:stä saisi oikeasti erinomaisen pelin, mutta nykyiselläänkin se on yksi parhaista virtuaalitodellisuuspeleistä, jos on valmis sietämään ärsyttäviäkin ongelmia.

8/10

Kehittäjä: 
Bethesda Game Studios
Julkaisija: 
Bethesda Softworks
Peligenre: 
Roolipeli
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta