Bravely Default

7.01.2014 // Kirjoittanut: Johannes Valkola
0

Syvällistä roolipelaamista

Nintendo on ilahduttanut viime vuosina ulkopuolisten studioiden pelien julkaisijana. Etenkin japanilaisten roolipelien rintamalla on mennyt lujaa, kun Wiille tuotiin Xenoblade Chronicles, The Last Story ja Pandora’s Tower. Ilman Nintendon satsausta ne luultavasti olisivat jääneet vain kotimaansa iloksi.

Putki jatkuu nyt Nintendo 3DS:llä, jolle on käännetty lajityypin helmi Bravely Default reilu vuosi alkuperäisen Japanin-julkaisun jälkeen. Odotus palkitaan, sillä kyseessä on yksi ansiokkaimmista genren edustajista, joka on tehty nimenomaan suoraan käsikonsolille.

Kiehtova pelikokemus muodostuu lajityypille ominaisista osa-alueista. Pelaaja tapaa erikoisia sivuhahmoja, käy kauppaa, kehittää hahmojen kykyjä, seuraa tarinaa hyvän ja pahan taistosta sekä tutkii fantasiamaailmaa, jossa miekat ja magia ovat arkipäivää.

 

Luonnollisesti myös viholliskohtaamiset vaativat paljon aikaa ja paneutumista. Vihollisia ei näe pelimaailmassa, vaan kamppailut käynnistyvät sattumanvaraisesti ja yllättäen. Bravely Defaultin taistot etenevät perinteiseen malliin vuoropohjaisesti, mutta ne ovat totuttua haastavampia. Taistelusysteemissä on myös uutta ja erittäin kiehtovaa näkökulmaa.

Default-komento siirtää yhden vuoron tuonnemmaksi ja aktivoi hahmon puolustuksen. Näin voi tehdä yhteensä kolme kertaa, minkä jälkeen pantatut vuorot eivät enää kasaannu. Brave-komennolla puolestaan hyökätään yhden vuoron aikana enimmillään neljä kertaa. Vuoroja voi tarpeen mukaan joko käyttää ennakkoon tai lunastaa varastosta.

Pelimekaniikassa on hämmästyttävän paljon syvyyttä. Bravely Default kannustaa sekä puolustautumaan että ottamaan riskejä, mikä tuo lukuisia mahdollisuuksia pelityyliin ja kiehtoo pitkään. Taistoihin voi lisäksi saada hetkittäin ylimääräistä apua toisilta pelaajilta, joita kohdataan joko StreetPassin tai netin välityksellä.

Pelihahmot oppivat tasoissa eteneviä ammatteja, mikä tuo ylimääräisen ulottuvuuden taisteluihin. Esimerkiksi varas vohkii tavaroita, velho taitaa taikuuden ja ritari uhrautuu tiimitovereiden puolesta. Ammatteja on yli 20, ja mukana on erikoisia ja mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Ja on hyvä, että opittuja erikoiskykyjä voi yhä käyttää, vaikka ammattia vaihtaisikin. Pelin aikana taistellaan todella paljon, mutta mekaniikka tuntuu aina kiehtovalta ja yllättävältä. Se jos mikä on ansiokkaan japanilaisen roolipelin merkki.

 

Taustalla käydään kiinnostavaa mikromanagerointia, kun pelaajan vastuulla on päähenkilön tuhoutuneen kotikaupungin jälleenrakentaminen. Projektissa kestää kauan, sillä osa-alueissa piisaa vaihtelua ja valinnanvaraa. Välillä alueella täytyy lisäksi torjua vihollisten hyökkäyksiä. Myös jälleenrakennukseen saa apua netissä ja StreetPassissa kohdatuilta pelaajilta.

Bravely Defaultin grafiikassa on herkkää, maalauksellista kauneutta, jonka yleensä liittää vain pelien konseptitaiteeseen. Ulkoisesti peli on yksi alustansa vahvimmista aina upeaa 3D-tehostetta myöten. Kauneudella osataan myös herkutella: jos pelihahmoa ei liikuta hetkeen, kamerakulma siirtyy tyylikkäästi kauas taustalle ja paljastaa pelialueen koko komeudessaan. Liikkeen jatkuessa zoomataan taas lähelle hahmoa ja yksityiskohtia. Tehokeino on säväyttävä.

Ylistystä ansaitsee myös pelin sielukas musiikki, josta on vastuussa Revo-taiteilijaniminen säveltäjä Japanista. Revon kappaleet huokuvat varovaisesti latautunutta ja elämänmakuista tunnelmaa, ja ne kuljettavat pelaajan mielessään takaisin japanilaisen roolipelaamisen kulta-aikaan 1980- ja 90-luvuille.

Bravely Default on lajityyppiään ennakkoluulottomasti kehittävä ja sen arvokkaita perinteitä kunnioittava peli, joka on rakennettu liki täydellisesti alustansa vahvuuksien varaan. Tyylikkäästä kokonaisuudesta nousee esiin etenkin monipuolinen taistelusysteemi.

9/10

Kehittäjä: 
Square EnixSilicon Studio
Julkaisija: 
Square Enix
Peligenre: 
Roolipeli
Julkaisualustat: 
Nintendo 3DS
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta