Travis Strikes Again: No More Heroes / Arvostelut / www.pelaajalehti.com

Travis Strikes Again: No More Heroes

24.02.2019 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
0

In-Suda-ception

Mikä olisi kummallisin tapa aloittaa peliarvostelu? Kysymys on varsin oleellinen, kun arvosteluvuorossa on Goichi Sudan eli Suda51:n uusin luomus Travis Strikes Again: No More Heroes. Sarja tunnetaan hämärille metatasoille harhailuistaan, eikä Switchin välipalamainen sivuosa ole poikkeus. Päinvastoin – paikoillaan junnaavan alun jälkeen lähdetään tangentille ja lujaa.

Uusista pienemmistä uristaan huolimatta Travis Strikes Again ei tyydy edes ydinpommittamaan neljättä seinää, vaan sädesapelin heiluttelusta tehdään jo eräänlainen kommentaari pelintekemisen realiteeteista, haasteista ja riskinottamisesta. Ja ilmeisesti matkan varrella julkistetaan jatko-osa täysin eri pelisarjalle. Onko sinulla kaikki hyvin, Suda-san?

Travis Strikes Again: No More Heroes -arvostelu

Travis Strikes Again: No More Heroesissa aina yhtä sekaisin oleva salamurhaaja Travis Touchdown metsästää legendaarisen Death Drive Mk. II -konsolin kuolemanpalloja eli pelikasetteja, jotka imaisevat pelaajansa suoraan toiminnan keskelle. Niihin eksyneet bugit, säästötoimenpiteet, kehittäjien väliset riidat ja motivaationpuute ovat tehneet DDMKII-pelimaailmoista varsinaisia tappojuhlia, mikä tietenkin saa Traviksen dopamiinin pulppuamaan ylikierroksilla.

Ajatusleikki heijastuu vahvasti itse Travis Strikes Againin luonteeseen. Selkeästi pienemmän budjetin pelinä se ei ole aina erityisen kaunis tai monipuolinen, vaikka ulkoasullisesti ja tyylillisesti pelin sisäiset pelit – ja niiden sisällä olevat pelit – ottavatkin jatkuvasti kehitysaskeleita modernimpaan suuntaan. Hieman erilaisista kuvakulmista ja grafiikkakohennuksista huolimatta pelaaminen toistaa samaa yksinkertaista mätkintäkaavaa kenttäkohtaisten kikkojen kera, jotka eivät tosin ole aina erityisen hauskoja. Vai miltä kuulostaa pelaajia sokkelopulmissa seuraava jättipää, joka hotkaisee pelaajan kertaheitolla pois pelistä?

No More Heroes -pelit ovat aina olleet yksinkertaisuudestaan huolimatta viihdyttäviä, mutta Travis Strikes Againin kohdalla pelitilanteet käyvät usein puuduttavan turhauttaviksi. Väistelyihin sekä kepeisiin ja vahvoihin iskuihin nojaava taistelumekaniikka on toimivuudestaan huolimatta äärimmäisen yksinkertainen, sillä napinhakkaukseen saadaan vaihtelua lähinnä muutamilla kerättävillä erikoisliikkeillä. Lisäksi kenttäkohtaiset haasteet väännetään ennen pomotaistelua aina muutaman asteen liian pitkälle tai rasittaviksi, minkä vaikutuksia voi onneksi lieventää sujuvasti toimivalla kahden pelaajan yhteistyöpelillä.

Travis Strikes Again: No More Heroes -arvostelu

Pelin ja Sudan huomioiden tämä kaikki lienee tarkoituksellista. Omien ongelmien tiedostaminen ja myöntäminen tekee toki vanhan ajan tekstiseikkailujen hengessä etenevien tapahtumien seuraamisesta kiinnostavaa – ei niinkään itse pelaamisesta. Kun noin kahdeksan tunnin mittainen peli vihdoin käynnistyy kunnolla, tulee se väännettyä läpi vaikka hampaat irvessä nähdäkseen, mihin kaikki lopulta johtaa. Tämäkin toisaalta vaatii jonkin verran tuntemusta niin Sudan omasta luonteesta kuin hänen muustakin tuotannostaan.

Travis Strikes Again: No More Heroes on sarjan kahden pääosan tapaan persoonallinen toimintamätke, mutta pelillisesti se ei ole Sudan muun tuotannon tasolla. Miehen nokkelasta tyylistä ja tarinankerronnasta pitäville se iskee jälleen puutteistaan huolimatta, olivatpa ne tarkoituksellisia tai eivät. Toivoa sopii, ettei täysiverinen No More Heroes 3 joutuisi erikoisen kokeilupelin takia vastatuuleen, kuten Travis Strikes Againin hahmot – tietenkin – itsekin pelkäävät.

Travis Strikes Again: No More Heroes -arvostelu

Arvostelu on alkujaan julkaistu Pelaaja-lehden numerossa 197 (helmikuu 2019).

5/10

Kehittäjä: 
Grasshopper Manufacture
Julkaisija: 
Grasshopper ManufactureNintendo
Peligenre: 
Toiminta
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta