Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm / Arvostelut / www.pelaajalehti.com

Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm

11.04.2019 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
0

Civilization-sarja on aina suhtautunut maailmaan kuin se olisi pelkkä passiivinen tekijä, jota pelaaja omilla toimillaan muokkaa. Civilization VI:n toinen suuri laajennus Gathering Storm muuttaa pelimaailman nyt potentiaaliseksi uhaksi, johon pelaajan pitää reagoida kokonaan uusilla tavoilla.

Alkupelissä suurin uhka nuorille sivilisaatioille aiheutuu purkautuvista pyörremyrskyistä, tulivuorista ja yli äyräittensä tulvivista tasangoista, joiden tuhojen korjaamien vie aikaa ja resursseja. Jälkimmäisen voi tietenkin välttää olemalla rakentamatta tulva-alueiden lähelle, mutta toisaalta veden jäljiltä maaperä on aiempaa hedelmällisempää, joten se voi olla riskin arvoista. Teknologian kehitys tietenkin auttaa hillitsemään luonnonvoimien tuhoja esimerkiksi jokien patoamisen ansiosta. Ympäristöä voi muokata myös uusilla tavoilla, kuten rakentamalla tunneleita vuorten läpi tai kanaaleita yhdistämään merialueita.

Suurin uhka ympäristöstä tulee loppupelissä, kun hiili- ja öljyvoiman kasvihuonepäästöt aiheuttavat maapallon lämpenemistä, joka vaatii pelaajalta kovempia toimia. Merenpinnan nousu lämpenemisen vuoksi uhkaa rannikkoalueita ja saattaa nielaista ne kokonaan aiheuttaen suuria tuhoja. Ratkaisu voi löytyä puhtaammista energiamuodoista, kuten tuuli- ja vesivoimasta, mutta jos muut kansat saastuttavat kahta kauheammin, eivät omat toimet välttämättä riitä.

Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm

Tässä vaiheessa mukaan astuu toinen laajennuksen suurista uutuuksista eli YK:n kaltainen maailmankongressi. Se kokoontuu keskiajalta lähtien tasaisin väliajoin äänestämään päätöksistä, joilla voi vaikuttaa eri tavoin kansakuntien asioihin. Se taas vaatii poliittista valuuttaa, jota voi saada esimerkiksi muilta kansoilta kaupanteossa tai palveluksia vastaan. Suurimmat vaikutukset maailmankongressi tekee kuitenkin vasta loppupelissä, jossa se on olennainen osa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Se mahdollistaa myös uuden voittotavoitteen eli diplomaattisen voiton. Tämä onkin tarpeen, sillä tuntuvaa hyötyä maailmankongressista saa vain panostamalla merkittävästi poliittisen valuutan keräämiseen ja sen käyttämiseen äänestyksissä. Muutoin sen voi jättää jopa huomiotta.

Gathering Storm sisältää tietenkin myös monia muita pienempi uudistuksia ja lisäyksiä, kuten uusia kansoja, johtajia, yksiköitä, ihmeitä, rakennuksia ja teknologiaa. Niihin kuuluu myös jälleen kerran muokattu diplomatiajärjestelmä. Se auttaa hieman tasoittamaan pelisarjan perisyntiä eli arvaamatonta tekoälyä – mutta ei tarpeeksi. Kilpailevat johtajat voivat edelleen kilahdella ja julistaa yhtäkkiä sotia pienistäkin loukkauksista vielä satoja vuosia myöhemmin. Ilmeisesti tekoälyn ongelmia ei saada koskaan korjattua.

Mielipiteitä taatusti jakava tekijä on puolestaan strategisten resurssien rajallisuus. Nyt hevosia, rautaa, öljyä, alumiinia ja niin edelleen on kerättävä varastoon, josta niitä käytetään tiettyjen yksiköiden valmistamiseen ja ylläpitämiseen. Öljyä ja hiiltä tarvitaan myös tehtaiden ja muiden laitosten energian tuottamiseen. Vaikka tämä kaikki on tietenkin realistista ja energiantuotanto on sidottu ilmaston lämpenemisen uhkaan, lisää systeemi tuntuvasti turhaa nysväämistä ja säätöä rakennusten ja yksiköiden ympärille, mikä ei välttämättä maistu kaikille.

Gathering Stormin lisäykset ja uudistukset muuttavat emopeliä kokonaisuutena joka tapauksessa parempaan ja monipuolisempaan suuntaan, onkin vaikea kuvitella enää pelaavansa ilman niitä. Suurin osa vaikutuksista nähdään kuitenkin vasta pelin loppupuolella, joka saa näin lisää sisältöä mutta samalla myös pituutta ja monimutkaisuutta. Niille, joista loppupeli tuntui laahaavan jo aiemminkin, tämä ei tietenkään ole pelkästään hyvä uutinen.

8/10

Kehittäjä: 
Firaxis Games
Julkaisija: 
2K Games
Peligenre: 
Strategia
Julkaisualustat: 
Apple OSX, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta