Astroneer / Arvostelut / www.pelaajalehti.com

Astroneer

12.04.2019 // Kirjoittanut: Antti Voutilainen
0

Kaivostoimintaa, joka kestää päivänvaloa

Mitä saadaan aikaan, jos lyödään pelaaja hiekkalaatikon ääreen ja tälle annetaan malmipyssy ja reppu, josta löytyy 3D-tulostin? Siitä syntyy hämmästyttävän kiehtova aikasyöppö nimeltä Astroneer. Oman hennon astronautin tehtävänä on toimia pioneerina ja ottaa haltuun avaruuden Talvivaarat ilman jätevesiä, korruptiota ja hurjasusia. Vaihtoehtoisesti voi vaikkapa kokeilla tunnelin kaivamista planeetan läpi, jos siltä tuntuu.

Hiekkalaatikkopelien suurin houkute pelaajalle on vapaus tehdä mitä huvittaa. Usein laatikon reunat tulevat vastaan, kun pelaajalle asetetaan tavoitteita ja tehtäviä, jotka pitäisi vielä hoitaa jonkinlaisella aikajänteellä. Astroneer kulkee omalla kiertoradallaan, koska pelaajalle ei aseteta vaatimuksia tai tehtäviä. Pelin alussa laskeudutaan planeetalle, tarjotaan tukikohta vähimmäisylläpitoon – ja siinäpä se. Pelaajaa ajaa eteenpäin ihmisen ehtymätön uteliaisuus tuntematonta kohtaan.

Astroneer -arvostelu

Astronautin tulostinreppu ja malmipyssy muodostavat keskeiset keinot, joilla peliä edistetään. Malmipyssyllä imuroidaan malmi talteen ja maisemoidaan maastonmuodot itselle sopiviksi. Tulostimella tulostetaan laajennuksia tukikohtaan, jotta virtaa ja happea riittää sekä malmin saa jalostettua käyttökelpoisemmaksi.

Oma tukikohta ei ole kuitenkaan hetkessä valmis, koska laajennusosat pitää ensin avata. Se edellyttää riittävää määrää tavuja, joita saa tutkimalla planeetalta löytyviä pieniä nyyttejä tai suurempia malmipaakkuja.

Kaivostoiminta ei ole värikkäästä ulkoasusta huolimatta vaaratonta. Jokaisella pelin kuudella planeetalla varomatonta malminlouhijaa väijyvät myrskyt ja avaruuden omat ”lihansyöjäkasvit”. Yleisimmäksi kuolinsyyksi kirjattiin kuitenkin hapenpuute, jota edelsi pimeään luolaan eksyminen. Luolan syvyyksiin vedetty happiputkisto toimi elämää ylläpitävänä voimana ja myös erinomaisena tienviittana.

Astroneer -arvostelu

Tunnelman luonnissa Astroneer onnistuu erinomaisesti. Värikäs ja sarjakuvamainen grafiikka näyttää todella hyvältä, ja eri planeetat ovat täysin erilaisia keskenään. Avaruustunnelmaa luodaan myös taustamusiikilla. Tunnelma ja uteliaisuus pelimaailmaa kohtaan saivat syventymään pelin pariin tunneiksi, jolloin ajan kulku unohtui kokonaan.

Pienen turbulenssin muuten vakaassa lentoradassa muodostaa tiedon pihtaaminen ja se, että käytössä on vain yksi paikka pelitallennukselle. Tiedon pihtaaminen ilmenee esimerkiksi siinä, ettei astronautin terveydentila selviä mistään. Ikävin tapa saada terveydentila selville on kuolema uudella planeetalla ensimmäisen sienimöhkäleen pistokseen. Tietoa ei anneta myöskään tutkittavista esineistä tai rakennuksista. Pelkän nimen perusteella ei välttämättä pysty aina päättelemään hökötyksen koko funktiota. Pelitallenteiden määrän kasvattaminen kolmeen auttaisi jo paljon. Nyt uuden planeetan valloittaminen on riskipeliä, kun ei tiedä, miten huonovointinen oma astronautti on.

Kokonaisuutena Astroneer asettaa riman varsin korkealle. Se ei pitele kädestä niin kuin No Man’s Sky eikä se kärsi Minecraftin laatikkotaudista, vaan riisuu vapaudellaan pelaajaa usein sitovat kahleet. Kaivosimperiumin rakentamisella ei ole kiire, jos veri vetää kohti horisonttia.

9/10

Kehittäjä: 
System Era Softworks
Julkaisija: 
System Era Softworks
Peligenre: 
Seikkailu
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Microsoft Windows