Tiesitkö? Yksi Applen suurimmista flopeista on oma pelikonsoli

5.11.2017 // Kirjoittanut: Ida Suominen
7
Tiesitkö? Yksi Applen suurimmista flopeista on oma pelikonsoli

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Apple oli ongelmissa 90-luvun alussa. Hallinnolliset erimielisyydet olivat karsineet johtoporrasta ja kilpailu erityisesti Microsoftin kanssa loi taloudellisia jännitteitä. Ratkaisuna dilemmaan Applen silloinen toimitusjohtaja Michael Spindler esitteli suunnitelman lisensoida yhtiön ohjelmistoja kolmansien osapuolten laitteille. Suunnitelmasta syntyi pelikonsoli – Pippin.

Ensimmäinen, jolle lisenssi luovutettiin, oli leluvalmistaja Bandai. Bandai oli aikaisemminkin pyörähtänyt konsolimaailman puolella esimerkiksi tekemällä oheislaitteita, mutta keskittyi silti pääasiallisesti leluihin. Yhtiö otti hoidettavakseen konsolin valmistuksen ja markkinoinnin, Applen oli puolestaan määrä vastata mallin jatkokehittelystä. Apple säilytti oikeudet myydä Pippinin lisenssiä myös muille valmistajille. Toinen ja ainoa lisenssin hankkinut oli norjalainen Katz Media. Yhtiö kuitenkin joutui ostamaan laitteensa Bandailta, koska ei voinut itse valmistaa niitä.

Pippinistä maalailtiin järisyttävää, vallankumouksellista viihdekokemusta. Sen sai verkkoon, siihen sai lisämuistia ja laitteessa ei ollut aluesuojausta. Pelejä tahkottiin pääsääntöisesti bumerangin muotoisella Apple Jack -ohjaimella, mutta konsoliin sai halutessaan kiinni myös hiiren ja näppäimistön. Pippinillä tahdottiin tuoda tietokonetta ja pelikonsolia lähemmäs toisiaan: sitä haluttiin käytettävän niin viihteen, opetuksen kuin tiedonhankinnankin parissa.

Apple Bandai Pippin esiteltiin yleisölle ja medialle vuonna 1994 Tokyo Trade Show’ssa ja julkaistiin noin vuotta myöhemmin, maaliskuussa 1995. Bandai laskeskeli, että konsoli myisi puolisen miljoonaa kappaletta vuodessa. Laite kuitenkin tuli markkinoille kehnoon aikaan. Vuosina 1994 ja 1995 päivänvalon näkivät sekä Sega Saturn että Sonyn PlayStation. Lisäksi vuonna 1990 julkaistu Super Nintendo oli edelleen vahvasti jalka pelimaailman oven välissä. Pippiniä vastaan olivat niin alalla vakiintuneet kilpailijat kuin laitteiden hintakin: Ilmestyessään Pippin maksoi Yhdysvalloissa 600 dollaria. PlayStation oli puolet sitä halvempi, Super Nintendo vieläkin huokeampi.

Apple Bandai Pippin myi lopulta arvioiden mukaan 42 000 kappaletta ja sille julkaistiin kaikkiaan 25 peliä. Pippinin tuotanto lopetettiin 1996 kaupallisesti kannattamattomana, vain vuosi konsolin valmistuksen alkamisen jälkeen.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Tiesin. Muistan kun luin tästä konsolista Super Power -lehdestä. Ihmettelin vuosia sen jälkeen, että miksi sitä ei kuulunut eikä näkynyt. Kutsuivat sitä Bandai Pippiniksi kuten se Japanissa tunnettiin. Toivottavasti omistan vielä joskus tällaisen, kyllähän niitä myynnissä on, mutta vähän turhan arvokas paperipaino noin niinkun omaan makuun.

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Tämä oli itselleni aivan uutta tietoa. Edes Steve Jobsin elämänkerrassa ei muistaakseni mainittu sanallakaan tästä, vaikka siinä Applen vaiheet käytiin tosi tarkkaan.

Käyttäjän Monco Carser kuva
Monco Carser

Damn :D Hyvää uutta tietoa.

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88

Tiesin, oisiko seuraavaksi 3DO ;) siinä on kyllä kans yks suurimmista flopeista :D

Käyttäjän dragnaz kuva
dragnaz

Joskus katsellut Ebaysta. Harvinaislaatuisesti Applella ollut omaperäisiä ideoita.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Teräskäsine

Tämä oli itselleni aivan uutta tietoa. Edes Steve Jobsin elämänkerrassa ei muistaakseni mainittu sanallakaan tästä, vaikka siinä Applen vaiheet käytiin tosi tarkkaan.

Konsoli sijoittuu kuitenkin aikaan, kun Jobs ei ollut Applella, joten varmaan siksi sitä ei ole katsottu merkittäväksi informaatioksi.

Lainaus dragnaz

Joskus katsellut Ebaysta. Harvinaislaatuisesti Applella ollut omaperäisiä ideoita.

Joko tämä vanha vitsi olisi ajettu riittävästi kalliolta alas? Kyllähän esimerkiksi kosketunäyttöjä pultattiin jo ennen iPhonea ja iPadia ties mihin plootuihin, mutta Apple ja Jobs olivat ensimmäisiä, jotka tajusivat, että kaiken maailman kosketuskynät pitää heivata hiiteen ennen kuin kosketuslaitteissa on mitään massapotentiaalia. Mm. Bill Gates puhui kynien puolesta vielä siinäkin vaiheessa, kun iPad oli jo osoittautunut menestykseksi. Turha siis väittää, etteikö Apple olisi ihan oikeutetusti saanut kunniaa esimerkiksi kosketusnäyttölaitteiden popularisoinnista ja niitä koskevista merkittävistä innovaatioista.

Käyttäjän OsKu kuva
OsKu

Batman tykkäisi tuosta ohjaimesta.