Tiesitkö? Tuhoisaa WoW-bugia käytettiin kulkutautien tutkimiseen

21.01.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
3
Tiesitkö? Tuhoisaa WoW-bugia käytettiin kulkutautien tutkimiseen

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Syyskuussa 2005 massiivimoninpeli World of Warcraftiin julkaistiin päivitys, joka toi mukanaan Zul’Gurub-raidin. Sen lopussa odotti käärmemäinen Hakkar-jumala, jonka hihassa oli odottamaton ässä: corrupted blood -niminen hyökkäys. Corrupted blood teki pelaajan hahmolle kolmisen sataa pistettä vahinkoa muutaman sekunnin välein. Korruptoituneesta verestä kärsivä hahmo saattoi sitten tartuttaa tilansa muihin pelaajiin seisomalla liian lähellä. Kirous oli kuitenkin suunniteltu niin, että se pysyi raid-alueen sisäpuolella, ja pysyisi näin hallinnassa.

Pöpö pystyi kuitenkin tarttumaan myös hahmojen lemmikkeihin. Pomotappelua suunnitellessaan Blizzardin koodarit eivät olleet ottaneet huomioon tilannetta, jossa corrupted bloodista kärsivä lemmikki unsummonataan, eli lähetetään pois kesken taistelun. Kun pelaaja poistui alueelta, hahmossa oleva pöpö jäi raid-alueelle. Taistelun aikana pois lähetetystä eläinystävästä se ei kuitenkaan pyyhkiytynyt, eikä pelissä ollut koodinpätkää poistamaan tautia silloinkaan, kun eläin kutsuttiin takaisin raid-alueen ulkopuolella. Näin pelaajien lemmikit kantoivat mukanaan tartuntataudin, joka vilkkaammille alueille tullessaan pääsi leviämään kuin metsäpalo.

Netti on täynnä kuvauksia siitä, miten kaupunkien kadut täyttyivät ruumiista. Epidemian alussa Blizzard kehottikin pelaajia eristämään itsensä muista välttääkseen tartuntaa. Matalan tason hahmot kuolivat taudin saatuaan nopeasti, korkean tason puolestaan kykenivät selviämään, mutta olivat tartuntariski. Pelaajat reagoivat epidemiaan kuin se olisi oikea tauti: jotkut pakenivat autiommille alueille, jotkut tarjoutuivat parantamaan muita, jotkut tartuttivat tautia tarkoituksellisesti eteenpäin.

Taudin pysäyttäminen otti aikansa. Blizzard yritti keksiä ensin sitä, mistä epidemia johtui, ja sitten sitä, kuinka oikaista tilanne. Lähes kuukausi tapahtumaketjun alkamisen jälkeen studion oli pakko resetoida serverit ja poistaa koodinpätkä, joka mahdollisti taudin tarttumisen lemmikkeihin.

Muutama vuosi tapahtumien jälkeen se alkoi kiinnostaa lääkäreitä. Vuoden 2007 maaliskuussa tartuntatautien tutkija Ran D. Balicer julkaisi tutkimuksen, jossa tarkasteli yhtäläisyyksiä World of Warcraftin korruptoituneen veren epidemian ja elävän elämän epidemioihin, kuten lintuinfluenssan ja SARSin välillä. Lisäksi myöhemmissä tutkimuksissa on keskusteltu esimerkiksi siitä, kuinka roolipelit voivat antaa katsauksen erilaisiin sosiaalisiin kaaostiloihin tavalla, joihin matemaattiset mallit eivät kykene.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Lockdownn kuva
Lockdownn

No tämä oli uutta tietoa, erittäin mielenkiintoinen juttu.
Olisi mahtavaa jos peleistä tosiaan saisi käytännön tietoa miten ihmiset toimisivat epänormaaleissa tilanteissa.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Kyllä tästä mainittiin Screwattackin Top 10 WoW Trolls-videossa.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19

Autuaita ne jotka tämän saivat kokea, osana pelimaailman suurimpia historian hetkiä :') (Itse luin tästä vasta vuosia myöhemmin WoW-lehdestä)