Tiesitkö? Tämän takia tietokonepeleissä käytetään WASD-näppäimiä / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Tiesitkö? Tämän takia tietokonepeleissä käytetään WASD-näppäimiä

18.11.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
8
Tiesitkö? Tämän takia tietokonepeleissä käytetään WASD-näppäimiä

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun ensimmäisen persoonan räiskintäpelit alkoivat kohottaa päätään 90-luvulla, hahmon liikkeen ohjaaminen vaihteli pelikohtaisesti. Osa peleistä sitoi liikkeen nuolinäppäimiin, osa suosi yhdistelmää ASDX ja osa QEAZ-komboa. Katsominen hoitui esimerkiksi numeronäppäimillä. Nykyään yleisessä käytössä oleva WASD ja hiiri -yhdistelmä alkoi vakiintua käyttöön vuonna 1996 ilmestyneen Quaken myötä.

Quaken kehittäjä id Software oli muutamaa vuotta aikaisemmin, 1993, julkaissut  Doomin,  joka oli yksi kilpailullisten moninpelien uranuurtajista. Yhteistyötilan lisäksi Doomissa oli deathmatch-moninpelimuoto, jossa neljä pelaajaa saattoi piestä toisiaan. Quakea varten id Software sekä monipuolisti yhdessäpeluuta että otti käyttöön hiirellä ohjattavan kameran.

Yksi Doomin ja Quaken tuohon aikaan tunnetuimmista pelaajista oli Dennis ”Thresh” Fong, joka pelasi ammattimaisesti 90-luvulla. Fongin luultavasti kuuluisin voitto on vuoden 1997 toukokuussa Quakeen keskittyneestä Red Annihilation -turnauksesta. Fong oli jo Doomin aikaan ottanut käyttöön hiiren, mikä oli siihen aikaan enemmän poikkeus kuin sääntö. Fongin omien sanojen mukaan hän ei hävinnyt lähes koskaan sen jälkeen, kun oli opetellut hiiren käytön. Hiiri paitsi paransi osumatarkkuutta, myös mahdollisti nopeat, terävät liikkeet.

Myös WASD-yhdistelmää hän oli alkanut käyttää jo Doomin aikoihin.
”Minulle miellyttävintä oli pitää vasenta kättäni WASD-näppäimillä ja oikeaa hiirellä. Aseita vaihdettiin tyypillisesti kirjainten yli kulkevilla numeronäppäimillä, joten ne olivat sopivan lähellä”, Fong on selittänyt valintaansa haastatteluissa.
Yhdistelmä toi vasemman käden lähelle muitakin pelissä tyypillisesti käytettyjä painikkeita, kuten shiftiä ja controlia.

Kun Fong nousi suurempaan julkisuuteen Quaken ja turnausvoittonsa myötä, hänen pelityyliinsä ja näppäinvalintoihinsa alettiin kiinnittää huomiota. Jopa siinä määrin, että Quaken jatko-osaan lisättiin erillinen näppäinkonfiguraatio nimellä thresh.cfg, joka sitoi liikkumisen WASD-painikkeisiin. Fong on kuitenkin varma, ettei hänen pelityylinsä yksinään luonut tietokonepelien ohjauskaanonia – monet käyttivät WASD-näppäimiä jo Doomin aikaan.

Ensimmäinen peli, joka käytti WASD-painikkeita oletuksena, oli vuonna 1998 ilmestynyt Half-Life. Half-Lifeä työstämässä ollut Yahn Bernier ei PC Gamerin haastattelun mukaan tarkalleen muista, mistä konfiguraatio lähti liikkeelle, mutta hänellä on arvaus:
”Me luultavasti otimme sen Quakesta.”

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Tiesin. Muistaakseni itse aloin käyttämään omalla koneella Action Quake 2:sen myötä vuonna 1998 ja sitä ennen kaverin tykönä pelattiin alkuperäistä Quakee näin.

Jos tämän ohjaustavan oppi ennen kahden analogitatin käyttöä näissä peleissä, niin sitä (tatteja) on mahdotonta enää pitää hyvänä, koska se on paremmasta huonompaan siirtymistä mikä on täysin epäloogista missään asiassa.

Käyttäjän Bonzei kuva
Bonzei
Lainaus snaketus

Jos tämän ohjaustavan oppi ennen kahden analogitatin käyttöä näissä peleissä, niin sitä (tatteja) on mahdotonta enää pitää hyvänä, koska se on paremmasta huonompaan siirtymistä mikä on täysin epäloogista missään asiassa.

Nyky konsolien ohjaimet omasta mielestä vain rts peleissä jääpi tietokoneen ohjaukselle. Tatit antavat paremman tuntuman kuin hiirellä sohiminen. Hiirellä kun voi tehdä niin helposti räiskinnöissä erittäin nopeita ja tarkkoja kääntymisiä ja tähtäyksiä, ettei ne oikein tunnu mielyttäviltä jos on hiemankaan tykästynyt oikeiden aseitten käyttöön. Toki tatitkin kaukana siitä, mutta hieman sentään tuovat ns. raskauden tuntua siihen. Pelaan koko ajan harvemmin tietokoneella kun ohjaimet ovat vuosien aikana parantuneet, tosin käytän ohjainta tietokoneellakin, mutta toki Nintendon ohjaimet laahaavat takana verrattuna Microsoftin ja Sonyn ohjaimiin.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Itse en muista että hirveästi olisin pelannut pelejä, joissa olisi ollut muuta kuin WASD-ohjaus mutta ehkä vain en muista. Toki vaikka joku Jazz Jackrabbit oli nuoliohjaimilla mutta niiden lisäksi en muista käyttäneeni muuta kuin WASD-ohjausta. Ei siis tullut vastaan noita muita versioita. Tai en muista, kuten jo kirjoitin.

Paras ohjaustapa muuten ehkä olisi tatti liikkumiselle ja hiiri katsomiselle. Olisi melkoinen unelma kun ei ole liikkuminen rajoitettu neljään pääsuuntaan ja niiden yhdistelmille.

En muuten tajua miten on joskus pelannut Playstationilla ilman tatteja vaikka ne tatit tuntuivat aluksi turhilta lisäyksiltä, jotka lähinnä pakon takia tuli hankittua kun pelit alkoivat niitä vaatimaan.

Lainaus snaketus

Jos tämän ohjaustavan oppi ennen kahden analogitatin käyttöä näissä peleissä, niin sitä (tatteja) on mahdotonta enää pitää hyvänä, koska se on paremmasta huonompaan siirtymistä mikä on täysin epäloogista missään asiassa.

Joopa joo taas. Olet pari kertaa kirjoitellut että minulla olisi "aivopieruja" mutta sitten sinulta tulee taas tällaista.

Itse pelailin pc:llä ennen tatteja ja silti pidän tattiohjausta hyvänä. Ei se hiiren tarkkuuteen toki yllä mutta "mahdotonta pitää hyvänä" on hieman liioittelua. Tattien käytön jouduin opettelemaan nimenomaan hiiri+näppiksen sekä ei-tatittomien padien jälkeen.

En ole juuri hiirtä kaivannut kuin korkeintaan jos pelissä on jotain haasteita, joissa pitää ampua useampia headshotteja tietyssä ajassa tai jotain. Muuten pärjää tateilla vallan mainiosti.

Käyttäjän janneus kuva
janneus

Tuli itseasiassa löydettyä tubesta muutama viikko aikaisemmin juurikin tuon Fongin haastattelu tämän tiimoilta. Eli tiesin !

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Olen lukenut tämän jostain jo vuosia sitten.
Useimmat lähteet lisäksi mainitsevat että wasd oli käytössä jo ennen hiirtä, syy on varmaan melko ilmeinen.

Käyttäjän Kapache kuva
Kapache
Lainaus snaketus

Tiesin. Muistaakseni itse aloin käyttämään omalla koneella Action Quake 2:sen myötä vuonna 1998 ja sitä ennen kaverin tykönä pelattiin alkuperäistä Quakee näin.

Jos tämän ohjaustavan oppi ennen kahden analogitatin käyttöä näissä peleissä, niin sitä (tatteja) on mahdotonta enää pitää hyvänä, koska se on paremmasta huonompaan siirtymistä mikä on täysin epäloogista missään asiassa.

Lainauksia sivuiltasi, en tiedä onko ajantasalla.

Lainaus snaketus

Nyt pelaan
The Witcher III: Wild Hunt

Väitätkö että pelaat näppiksellä mielummin kuin padilla?

Lainaus snaketus

Pelikoneet
PSX, PS2, PS3, PS4, PS4 Pro, PC, N64, Wii, Wii U, MD, Analogue NT

Aika paljon pelikoneita joilla ei näppiksellä ja hiirellä pysty pelaamaan. Omituista kun niin monta konetta tarvitsee kokeilla ja todeta että huono on. PS4 jopa 2x ostettu ja todettu sama.

Lainaus snaketus

Lempipeli
Super Mario 64

Jännä että padilla pelattava peli on lempipeli. Miten oletkaan voinut nauttia siitä kun joutunut huonolla ohjaimella pelaamaan sitä? Vai emulaattorillako olet pcllä pelannut?

Tosin Super Mario 64 julkaistiin 96 ja Action Quake 2 98 niin olet siis todennäköisesti oppinut sen kahden analogiatatin käytön ennen tätä ohjaustapaa, eli pidät ilmeisesti tattiohjausta ihan hyvänä?

Käyttäjän Kiki kuva
Kiki
Lainaus Kapache

[quote="snaketus"]Lempipeli
Super Mario 64[/quote]

Jännä että padilla pelattava peli on lempipeli. Miten oletkaan voinut nauttia siitä kun joutunut huonolla ohjaimella pelaamaan sitä? Vai emulaattorillako olet pcllä pelannut?

Noh noh, ollaanpas nyt ihan rehellisiä ja annetaan snaketukselle samalla vähän anteeksi, N64:n ohjain on ihan oikeasti hirveä värkki jostain helvetin syvyyksistä. :D

Käyttäjän humungus kuva
humungus

N64:n ohjaimessa on vain 1 analogitatti. Mitä tulee juttuun niin minäkin pidän tattiohjauksesta vaikka aloitin aikoinaan pelkällä näppiksellä, Doom. Hiiri näppis tuli Quaken myötä.