Tiesitkö? Spyrolle suunniteltiin omaa massiivimoninpeliä / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Tiesitkö? Spyrolle suunniteltiin omaa massiivimoninpeliä

11.11.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
3
Tiesitkö? Spyrolle suunniteltiin omaa massiivimoninpeliä

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Activision ja Vivendi yhdistyivät vuonna 2007, toi Vivendi mukanaan Spyro-sarjan omistuksen. Activisionin antaessa alaisuudessaan työskentelevälle Toys for Bob -studiolle vapauden päättää, mihin Vivendin peliin tarttua, valitsi studio pelikansan suosikkilohikäärmeen. Sarjaa oli tuutattu ulos sen ensimmäisestä osasta lähtien kuin Assassin’s Creediä konsanaan, eikä uusimpien pelien suosio juuri päätä huimannut. Toys for Bobilla tiedostettiin, että seikkailua pitäisi tuoreuttaa radikaalisti, mikäli he eivät haluaisi toistaa aikaisempien osien mahalaskua.

Studio kävi läpi useampia kehitysvaihtoehtoja. Pisimmälle ehtinyt suunnitelma oli Spyro’s Kingdom. Tässä sarjan jatkamista koskeva työnjako muuttuu hieman epäselväksi: yhtäältä Toys for Bob tiettävästi työsti omia ideoitaan Spyro’s Kingdomista, toisaalta mukana oli myös toinen studio – Helios Interactive. Helios esitteli Activisionille Spyro’s Kingdomin konseptin, joka olisi massiivimoninpeli, jossa pelattaisiin omalla lohikäärmeellä. Sekä Helioksen että Toys for Bobin versioita suunniteltiin selvästi vetoamaan aikaisempaa vanhempaan yleisöön, kuten nuoriin aikuisiin: Helioksen konseptissa oli mahdollisuus kustomoida omaa lohikäärmeluolaa, minkä lisäksi ilmeisesti molemmissa oli tarkoitus näyttää verta. Kummassakin versiossa tausta-ajatuksena oli, että Spyro olisi aikuinen lohikäärme, jolle pelaaja tekisi tehtäviä.

Activision päätyi torppaamaan Helios Interactiven konseptin. Siitä oli julkaistu jo pelattava, kehitysvaiheessa oleva demo, joka oli saatavilla Helioksen verkkosivuilla useamman vuoden. Toys for Bob puolestaan koki vielä konseptivaiheessa ollessaan, ettei realistinen synkistelymeininki sovi Spyroon ja lähti työstämään versiota, joka kehittyi myöhemmin Skylandersiksi.

Ensi viikolla Spyro saa pitkästä aikaa omaa nimeään kantavan pelin, kun ensimmäiset kolme osaa uudelleenlämmittelevä Spyro Reignited Trilogy tulee kauppoihin 13.11.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Hmmm, mielenkiintoista. Oishan tuo teinien/ nuorten aikuisten Spyro toki kiinnostanut itseäni enemmän kuin joku Skylanders... mutta kaikkien noiden huonojen Spyro-pelien jälkeen, Toys for Bobin halu tehdä pesäero menneeseen käy täysin järkeen. Sillä kuinka moni teini/nuori aikuinen olisi ollut valmis antamaan Spyrolle taas uuden mahdollisuuden? Versus kaikki ne lapset, jotka eivät olleet kuulleetkaan "vanhoista hyvistä Spyroista", saati näistä tuoreemmista pettymyksistä?

Olihan Spyrosta yhdessä välissä tulossa animaatioleffakin. Vaan koska se olisi pohjannut siihen Legend of Spyro-reboottiin, eikä niillä peleillä mennyt kovin lujaa, niin lopulta sekin projekti jäädytettiin. Tiedä häntä mitä siitäkin ois tullut; Ratchet ja Clank-leffa osoitti täydellisesti, että edes alkuperäisen pelistudion osallistuminen projektiin ei automaattisesti takaa hyvää pelileffaa. Itselläni eka Legend of Spyro-pelikin jäi aikoinaan kesken tylsän ja pitkäkestoisen combatin takia. Pelin juonesta olisi tosin saanut ihan kelvollisen elokuvan ja leffassa combatin määrä olisi helposti voitu korvata laadulla.

Se olisi voinut olla jopa ihan hyvä leffa, taikka täyttä tauhkaa, ken tietää.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Mielenkiintoinen juttu mutta tuskin olisi MMO-Spyro itseäni kiinnostanut senkään vertaa mitä jotkut Skylandersit.

Käyttäjän N-Gage kuva
N-Gage

Todella positiivinen yllätys tämä Spyron uudelleensytyttely, suosittelen! 9/10