Tiesitkö? Skyrimissä voi nähdä ikonisia maamerkkejä aiemmista peleistä / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Tiesitkö? Skyrimissä voi nähdä ikonisia maamerkkejä aiemmista peleistä

14.10.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Skyrimissä voi nähdä ikonisia maamerkkejä aiemmista peleistä

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Elder Scrolls IV: Oblivion alkaa koko pelimaailmaa hallitsevan jättimäsen valkoisen tornin varjosta ja päättyy sinne. Maan pääkaupungissa keskellä Cyrodiilia sijaitseva torni näkyy pelimaailman joka nurkkaan. Kun Oblivionia seurannut Skyrim tuli kauppojen hyllyille vuonna 2011, pelaajilta ei vienyt pitkään keksiä, että Cyrodiilissa seisovaa tornia ja muutamaa muutakin mantereen nähtävyyttä on mahdollista päästä todistamaan omin silmin.

Reilu viikko pelin ilmestymisen jälkeen eräs pelaaja julkaisi blogissaan – joka on nyttemmin poistettu – kuvapäivityksen, jossa kertoi matkastaan kartan rajojen ulkopuolelle. Skyrimin kaakkoisosassa, Riftenin kaupungin lähistöllä on vuoristopolku, joka johtaa avoimelle portille. Jos portin läpi yrittää mennä, peli ilmoittaa ettei suuntaan voi kulkea. Tietokoneen konsolikomentoja käyttämällä pelin rajat on kuitenkin mahdollista ylittää. Blogipäivityksen koonnut pelaaja oli jatkanut vuoristopolkua myöten ja tehnyt havaintoja Skyrimin ulkopuolisesta maailmasta. Pelissä vaikuttaisi olevan koko Tamrielin manner, mukaanlukien juurikin Cyrodiil ja sarjan kolmannen osan, Morrowindin tapahtumapaikkana ollut Vvardenfellin saari. Mitä etäämmäs Skyrimista taivaltaa, sitä vähemmän yksityiskohtia maailmassa on. Cyrodiilin torni ja Vvardenfellin tulivuori ovat lähinnä muotoja, tekstuuria niissä on vain nimellisesti.

Sitä, miksi muu Tamriel on vaivauduttu rakentamaan mukaan peliin, on arvailtu löydön tekemisestä lähtien. Ensin mahdollisena pidettiin, että ympäristö olisi tehty tulevia lisäosia varten. Tämä osoittautui vääräksi – vain yksi kolmesta lisäosasta sijoittuu Skyrimin ulkopuolelle, ja sekin tapahtuu yksittäisellä saarella Skyrimin ja Morrowindin välissä. Muita teorioita ovat olleet esimerkiksi se, että maailma näyttäisi uskottavammalta korkeistakin paikoista katsottaessa, mikäli kaukaisuudessa erottuisi tunnistettavia yksityiskohtia, sekä se, että jonkinlaisen pohjan tekeminen tarjoaisi modaajille ponnahduslaudan laajentaa pelimaailmaa.

Lue lisää: