Tiesitkö? The Sims tehtiin vetoamaan pelaajan sisäiseen tirkistelijään / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Tiesitkö? The Sims tehtiin vetoamaan pelaajan sisäiseen tirkistelijään

14.01.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
1
Tiesitkö? The Sims tehtiin vetoamaan pelaajan sisäiseen tirkistelijään

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun SimCity ilmestyi vuonna 1989, siitä tuli niin suosittu, että peli poikin sarjan ja sarja poiki useita oheispelejä. Kaupunginrakennussimulaatio sai rinnalleen tekeleitä, joissa hallinnoitiin esimerkiksi puistoja, farmeja, ja jopa muurahaisyhdyskuntia. Täydellä teholla spin-off-koneisto pyörähti kuitenkin liikkeelle vasta vuosituhannen taitteessa, kun The Sims ilmestyi.

The Simsin pääsuunnittelija ja sen kehittäneen Maxis-studion toinen perustaja Will Wright esitteli ideansa virtuaalisesta nukkekodista studion johtoportaalle 90-luvun alussa. Suunnitelma ei saanut vastakaikua, vaan pelikonseptia pidettiin niin pitkäveteisenä, että siihen viitattiin käymäläpelinä sen sisältämien karun arkisten askareiden vuoksi. Kun Electronic Arts osti studion vuonna 1997, suunta kuitenkin muuttui. Tuohon aikaan vielä Doll’s Housen nimellä kulkenut peliprojekti herätti kiinnostusta uusien omistajien keskuudessa, mikä auttoi polkaisemaan kehitystyön kunnolla käyntiin.

Wrightin oli aluksi määrä perustaa pelinsä ajatukselle, että simit arvioisivat pelaajan tekemiä rakennusratkaisuja. Kesken kehityksen tekijätiimi kuitenkin huomasi, että pienten hahmojen puuhastelua oli odottamattoman hauska seurata. Inspiraatio siirtyi arkkitehtuurista reality-televisioon ja tirkistelyntarpeeseen, jota tosi-tv täytti.
”Aikaisemmin televisiosta haluttiin katsoa tyylikkäitä ihmisiä eksoottisissa paikoissa. Nykyään heidän paikallaan on mattimeikäläisiä juomassa olutta ja kinastelemassa vaimonsa kanssa”, Wright on kuvaillut lähtökohtiaan.
Näin ollen pelissä, jossa voi oman mielikuvituksensa puitteissa luoda kenet tahansa, oli Wrightin mukaan valtava tirkistelypotentiaali.

Kenties juuri tirkistelypotentiaali vetosi – The Sims julkaistiin vuonna 2000 tietokoneelle ja muutamaa vuotta myöhemmin konsoleille. Se syrjäytti seitsemän vuotta aikaisemmin ilmestyneen Mystin kaikkien aikojen parhaiten myyneen pc-pelin paikalta. Vuoteen 2015 mennessä se oli myynyt hiukan yli 11 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Erik H. kuva
Erik H.

Heti ei tule mieleen kuin yksi toimiva sivujulkaisu, SimPuisto. SimKaupungista (SimTown) ei ole riittävästi kokemusta.

Ensimmäisen The Simsin jälkeen on kiinnostanut, mihin suuntaan peliä yhä kehittyvämmän grafiikan osalta viedään, ja näköjään pinnallisempaan, joten on kiinnostanut sitä vähemmän.