Tiesitkö? Red Dead -sarjaa teki aluksi Capcom / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Tiesitkö? Red Dead -sarjaa teki aluksi Capcom

21.10.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
5
Tiesitkö? Red Dead -sarjaa teki aluksi Capcom

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Rockstarin länkkärihitti Red Dead Redemptionin jatko-osaa on odotettu kuin kuuta nousevaa. Nyt kun pelin ilmestyminen on vajaan viikon päässä, on hyvä hiljentyä muistelemaan sarjan juuria. Sarjan ensimmäinen osa, Red Dead Revolver, ei alun perin ollut Rockstarin peli lainkaan. Sitä kehitti Capcomin alaisuudessa työskennellyt Angel Studios.

Capcom halusi pelikattaukseensa jotain uniikkia ja ennennäkemätöntä, ja heillä oli visio. He halusivat kolmannen persoonan räiskintäpelin, jossa pelaaja ohjaisi SWAT-tiimiä, jonka jokaisella jäsenellä olisi uniikkeja kykyjä. Tätä peliä toteuttamaan Capcom pestasi Angel Studiosin. Sittemmin idea kehittyi: siitä tulisikin länkkäri. Jossain vaiheessa erikoisosasto jäi kokonaan pois ja tilalle tulivat cowboyt ja kuudestilaukeavat. Pelin alkuperäinen nimi S.W.A.T. väännettiin sen alkuperäisestä merkityksestä, special weapons and tactics, muotoon Spaghetti Western Action Team.

Peliä kehitettiin pitkään – vuodesta 2000 vuoteen 2004. Hitauden lisäksi työskentely oli takkuista. Kielimuuri Capcomin ja Angel Studiosin välillä näkyi muun muassa turhana työnä. Angel Studios teki kenttiä, joita Capcom sitten leikkasi syistä, jotka eivät koskaan selvinneet kehittäjille. Capcom julkisti Red Dead Revolverin vuonna 2002, mutta studiolla oltiin skeptisiä siitä, valmistuisiko peli ikinä.

Kun Rockstar tuli kunnolla mukaan kuvioihin, he olivat jo tehneet yhteistyötä Angel Studiosin kanssa. Angel Studios oli tehnyt heille Smuggler's Run- ja Midnight Club -pelisarjoja. Kun Rockstar-pomot Sam ja Dan Houser kuulivat, että Angel Studios oli tekemässä länkkäriä, he kiinnostuivat. He olivat aina halunneet tehdä lännenteemaisen pelin. Koska Red Dead Revolverin tilanne oli heikko, Rockstar tarjoutui ostamaan Angel Studiosin. Kun studio oli plakkarissa, Rockstar kääntyi länkkärin oikeudet omistavan Capcomin puoleen. Capcom myi sillä ehdolla, että he saisivat julkaista pelin Japanissa – siinä pisteessä heidän uskonsa siihen, että Red Dead Revolver ylipäätään valmistuisi koskaan, alkoi olla lopussa.

Angel Studiosin, nykyisen Rockstar San Diegon Red Dead Revolver ilmestyi kesällä 2004. Se ei ollut niin suuri myyntimenestys kuin Rockstar olisi toivonut, mutta se antoi heille pohjan alkaa kehittää lännensarjaa. Vuonna 2010 julkaistua Red Dead Redemptionia puolestaan myytiin kuin leipää. Vuoteen 2017 mennessä sitä oli kauppoihin päätynyt yli 15 miljoonaa kappaletta. Sarjan uusin osa, Red Dead Redemption 2 ilmestyy perjantaina 26.10.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän partajeesus kuva
partajeesus

Aiheesta löytyy myös erittäin hyvä video joka oikeastaan kertoo aivan samat asiat ja on tehty pari viikkoa ennen tuota polygonin juttua.

The History of Red Dead - Revolver

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Se onkin sitten aivan eri asia olisiko peli (Red Dead Redemption) ollut lähellekään niin suosittu jos ei olisi ollut Rockstar-peli.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus snaketus

Se onkin sitten aivan eri asia olisiko peli (Red Dead Redemption) ollut lähellekään niin suosittu jos ei olisi ollut Rockstar-peli.

Ai jos olisi ollut muuten täysin sama peli ja vain kehittäjä eri? Eiköhän sen olisi ainakin järkevät pelaajat löytäneet. Siis sellaiset, jotka eivät osta pelejä vain jonkin pelillisen sivuseikan, kuten kehittäjän takia.

Käyttäjän Simmy kuva
Simmy

Jos myynti ei ollut odotettua ja Capcomilla ei ollut luottoa pelin valmistumiseen, niin tuskimpa olisivat rahoittaneet jatko-osaa. Lisäksi peliin vaikuttaa myös se kuinka paljon julkaisija sekaantuu pelin tekemiseen ja Capcom selvästikkin tykkää esim. leikellä peliä, joten RDR ei olisi ollut samanlainen peli kuin se on nyt.

Käyttäjän partajeesus kuva
partajeesus
Lainaus snaketus

Se onkin sitten aivan eri asia olisiko peli (Red Dead Redemption) ollut lähellekään niin suosittu jos ei olisi ollut Rockstar-peli.

Tuo on muuten aika vaikea kysymys vastata, koska monilla menee kehittäjät ja julkaisijat sekaisin.
Vieläkin näkee videoita ja aiheita foorumeilla joissa tyypit kehuu bethesdaa doomin ja wolfenstein 2:n switch porttauksista vaikka porttauksen teki panic button ja doomin kehitti alunperin id software ja wolffin teki machine games. Bethesda oli vain julkaisija.
Lisäksi moni luulee, että rockstar north on jenkkiläinen kehittäjä vaikka oikeasti niiden toimitilat on skotlannissa.

Samoin rockstarilla on rockstar north, san diego ja ainakin yksi muu jota en muista.
Noista kuitenkin puhutaan kuin kyse olisi aina samasta porukasta.