Tiesitkö? Näin syntyivät Fallout ja sen SPECIAL-kykyjärjestelmä / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Tiesitkö? Näin syntyivät Fallout ja sen SPECIAL-kykyjärjestelmä

4.11.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Näin syntyivät Fallout ja sen SPECIAL-kykyjärjestelmä

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Ydintuhon jälkeinen maailma on jälleen ovella, kun Fallout 76 näkee päivänvalon reilun viikon päästä. Sarja on runsaan parinkymmenen vuoden aikana kulkenut pitkän taipaleen isometrisestä raskaan sarjan roolipelistä ensimmäisen persoonan kevyehköön roperäiskintään joka se nykyään on. Pelin tuloa olivat aikanaan torppaamassa esimerkiksi studion johtoportaan haluttomuus julkaista synkkää maailmanloppumasentelua, kehittäjä Interplay Productionsin halu muuttaa keskeneräinen Fallout Diablo-klooniksi, sekä aivan viime hetken muutos pelin keskeisimmissä säännöissä.

Fallout alkoi sooloprojektina, kun sen luoja Tim Cain ryhtyi kyhäämään pelimoottoria sivuprojektinaan Interplayn leivissä. Ensin Cain kaavaili pelistä fantasiaa, sitten dinosauruksia ja aikamatkustusta, lopulta ydintuhon jälkeistä selviytymiskamppailua, jossa henki on halpa ja väkivalta ainoa valuutta. Cain haali hitaasti väkeä mukaan projektiinsa, ja kolmessa vuodessa koossa oli muutaman kymmenen ihmisen tiimi.

Fallout – alkuperäiseltä nimeltään Vault 13 – oli rakennettu GURPSin, "Generic Universal RolePlaying Systemin" sääntöjen pohjalle. GURPS on pelijärjestelmä, joka on nimensä mukaisesti rakennettu toimimaan kaikissa mahdollisissa tarina-asetelmissa, genreissä ja universumeissa. Kun Falloutin synkkä, paikoin masentavakin maailma ja verrattain raaka väkivalta selvisivät GURPSin omistavalle Steve Jackson Gamesille, firma vetäytyi kiireesti yhteistyöstä. Cain tiimeineen sai viikon uuden sääntöjärjestelmän suunnitteluun ja toisen mokoman sen koodaamiseen. Parin viikon paniikintäytteisen rutistuksen tuloksena oli muun muassa Falloutin ikoniseksi muodostunut SPECIAL-attribuuttisysteemi.

Ensimmäinen Fallout ilmestyi loppuvuonna 1997. Sarjan ensimmäinen moninpeli Fallout 76 julkaistaan keskiviikkona 14.11.

Lue lisää: