Tiesitkö? Näin maailman tunnetuin huijauskoodi syntyi / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Tiesitkö? Näin maailman tunnetuin huijauskoodi syntyi

17.02.2019 // Kirjoittanut: Ida Suominen
8
Tiesitkö? Näin maailman tunnetuin huijauskoodi syntyi

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun avaruusräiskintä Gradiusta oltiin sovittamassa kolikkopelihalleista kotikonsoleille vuonna 1985, pelitestaajat tarvitsivat tavan päästä helposti käsiksi pelissä saataviin lisävoimiin. Kolikkohallipelit olivat usein tarkoituksella hankalia, jotta pelaaja saataisiin käyttämään paljon rahaa. Kun pelaaminen siirtyi halleista ihmisten olohuoneisiin, siirtyi aluksi myös vaikeusaste. Konamilla työskennellyt kehittäjä Kazuhisa Hashimoto loi lyhyen koodin, jolla voimat sai helposti heti pelin alussa, kun ne olisivat muuten kertyneet pelaamisen myötä. Hänen mielestään peli oli niin vaikea, että hänen oli pakko antaa itselleen apuvälineitä. Näin syntyi vanha kunnon ylös, ylös, alas, alas, vasen, oikea, vasen, oikea, B, A, start, eli tuttavallisemmin Konami-koodi.

Ainakin Yhdysvalloissa koodi tuli tunnetuksi kuitenkin vasta vuonna 1988 ilmestyneen Contra-pelin myötä, jossa koodin naputtamalla sai kourallisen lisäelämiä. Koodi on sittemmin esiintynyt monessa muussakin pelissä, sekä Konamilta että muilta kehittäjiltä. Koodin hyöty vaihtelee pelikohtaisesti: välillä siitä on konkreettista apua lisäelämien tai -voimien muodossa, välillä se puolestaan tekee peliin kosmeettisia muutoksia tai saa pelihahmon kuittailemaan pelaajalle huijaamisesta.

Koodi on luultavasti yksi maailman tunnetuimmista tavoista huijata videopelissä. Pelien lisäksi se on vakiinnuttanut eräänlaisen pääsiäismunan maineen myös muualla kulttuurissa – esimerkiksi äänentunnistukseen perustuva virtuaaliavustaja Alexa reagoi Konami-koodiin alkamalla käynnistää super-Alexaa, joissakin Sonyn televisioissa puolestaan on lähes identtinen näppäinyhdistelmä, jolla voi kirjautua ulos Netflixistä.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Omalla kohtaa taitaa IDDQD olla se tunnetuin ja tämä konami koodi on kyllä jääny omalta osalta pimentoon

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus frozen

Omalla kohtaa taitaa IDDQD olla se tunnetuin ja tämä konami koodi on kyllä jääny omalta osalta pimentoon

Itselleni ainakin Konami-koodi reilusti tutumpi mutta lienee myös ikä-kysymys. Eihän varsinkaan nuoret välttämättä tuohon ole törmänneet, elleivät sitten retroile tai harrasta laajemmin pelaamista ja esim. kuluta Pelaajan kirjallisuutta, joista näitä knoppi-tietoja löytyy.

Tuo Doomin koodi oli kyllä sekin tuttu mutta en välttämättä olisi muistanut ulkoa enkä edes muistanut, että miten se tarkalleen vaikuttaa. Doom jäi itsellä kokoaan kokematta mutta esim. Duke Nukem ja Quake on tutumpia vaikka nekin kavereilla käyntien yhteydessä.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Tiesin. Kyllähän tuota Contraa pelatessa on tullut käytettyä. Myös Doomia tuli back in the day velliperseiltyä sen verran, että ilman IDDQD ja IDKFA koodeja ei edes juuri tullut pelattua, muuta kun vasta myöhemmin.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus zappah

[quote="frozen"]Omalla kohtaa taitaa IDDQD olla se tunnetuin ja tämä konami koodi on kyllä jääny omalta osalta pimentoon[/quote]Itselleni ainakin Konami-koodi reilusti tutumpi mutta lienee myös ikä-kysymys. Eihän varsinkaan nuoret välttämättä tuohon ole törmänneet, elleivät sitten retroile tai harrasta laajemmin pelaamista ja esim. kuluta Pelaajan kirjallisuutta, joista näitä knoppi-tietoja löytyy.

Tuo Doomin koodi oli kyllä sekin tuttu mutta en välttämättä olisi muistanut ulkoa enkä edes muistanut, että miten se tarkalleen vaikuttaa. Doom jäi itsellä kokoaan kokematta mutta esim. Duke Nukem ja Quake on tutumpia vaikka nekin kavereilla käyntien yhteydessä.

Pelannu aina tietokoneilla ja varsinkaan nintendon konsolit ei ole ikinä kiinostanu

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi

Onneksi en vielä silloin tiennyt enkä käyttänyt Contran läpäisemisessä mitään tälläisiä koodeja ei olisi tuntunut läpäisy varmastikkaan yhtä makialta. Oli kuulemma vaikea peli monille.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus frozen

Pelannu aina tietokoneilla ja varsinkaan nintendon konsolit ei ole ikinä kiinostanu

Joo, no se voi asiaa selittää. Itse olen pelaillut aika lailla kaikella ja loppujen lopuksi Nintendolla kuitenkin vähiten. Toki se oli ensimmäinen pelilaite aikoinaan mutta siinäpä se sitten olikin kunnes tuli Switch hankittua.

Gradius oli yksi peleistä, jotka kotoa löytyi mutta en ikinä silloin tuosta koodista tiennyt. Silti tuo on (minun mielestäni) selvästi ikonisempi/tunnetumpi tapaus vaikka pc:llä pelailevat eivät siihen olisikaan törmänneet. Sekin aika outoa, sillä on sitä tosiaan näkynyt useissa peleissä varmaan myös pc:llä. Onko tuo Doomin koodi muualla kuin Doomissa? Tuskin ainakaan muiden puljujen peleissä.

Samoin kuin Konami-koodi, on myös 0451 itselleni tutumpi kuin iddqd. Mutta totta kai tuo vaihtelee ihmisen mukaan mikä on tutumpi tai ikonisempi kenellekin.

Käyttäjän zerodaunholy kuva
zerodaunholy
Lainaus frozen

Omalla kohtaa taitaa IDDQD olla se tunnetuin ja tämä konami koodi on kyllä jääny omalta osalta pimentoon

Tämä itselläkin tuli mieleen.

Käyttäjän Kiki kuva
Kiki

Itselläni on Konami-code tatuoituna käsivarteen, onpahan sitten vanhainkodissa jotain keskustelun aihetta muiden dementikkojen kanssa!