Tiesitkö? Näillä ovelilla kikoilla pelintekijät huomioivat näkörajoitteet / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Tiesitkö? Näillä ovelilla kikoilla pelintekijät huomioivat näkörajoitteet

23.09.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Näillä ovelilla kikoilla pelintekijät huomioivat näkörajoitteet

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Pelinkehittäjät ovat alkaneet kuluneina vuosina havahtua siihen, että pelaajien joukossa on väkeä, joiden silmät eivät toimi totutulla tavalla: osa pelaajista on heikkonäköisiä tai värisokeita. Heidän pelaamisensa sujuvoittamiseksi peleissä alkaa näkyä mahdollisuuksia esimerkiksi säätää tekstin kokoa, kontrastia ja vaihtaa olennaisten elementtien värejä oman näkökyvyn mukaiseksi. Esimerkiksi tänä perjantaina Blizzard julkaisi Overwatchiin vielä toistaiseksi testattavana olevan päivityksen, joka mahdollistaa muun muassa oman ja tiimin värien muokkaamisen.

Jos pelin äänisuunnittelu on tehty pätevästi, ei näköä tarvitse välttämättä ollenkaan. Street Fighterin ja Mortal Kombatin kaltaiset mätkintäpelit ovat hyvä esimerkki tästä. Kaikki liikkeet ja muutokset pelitilanteessa – esimerkiksi erilaiset tappelun aikana latautuvat mittarit – tyypillisesti pitävät kaikki erilaista ääntä. Eri liikkeiden äänten eroja on havainnollistanut hyvin esimerkiksi sokea tappelupelitubettaja Sightless Kombat. Hänen äänimaailmaa havainnollistavan videonsa voi katsoa täällä.

Äänten eroavaisuudet ovat kuitenkin vain yksi tapa tehdä peleistä helpommin hahmotettavia. Sekä studiot että pelaajat itse käyttävät myös muita kikkoja sekä tilanteen hahmottamiseksi että siitä kertoakseen. Esimerkiksi Mortal Kombatissa ja Killer Instinctissä musiikki muuttuu dramaattisemmaksi, kun pelaajan terveyspalkki tipahtaa tarpeeksi alas. Supersankarimättö Injusticessa puolestaan on erillinen ääniefekti sille, kun pelaajan käyttöetäisyydellä on ympäristön osa, jota voi käyttää jotenkin. Myös sillä, kuinka hyvin tuntee pelaamansa hahmon, on merkitystä: erilaisten ammusten tai muiden etähyökkäysten avulla – sillä, kuinka pitkään ammuksen lähettämisestä kestää joko torjunta- tai osumaääneen – on mahdollista arvioida, kuinka kaukana vihollinen on.

Lue lisää: