Tiesitkö? Mega Man -pomot ovat fanien suunnittelemia / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Tiesitkö? Mega Man -pomot ovat fanien suunnittelemia

8.07.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
2
Tiesitkö? Mega Man -pomot ovat fanien suunnittelemia

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Ensimmäisen Mega Manin ilmestyttyä vuonna 1987, pelin ohjaaja Akira Kitamura päätti, että sarja tarvitsee enemmän kontaktia faneihin. Ja mikäpä parempi tapa lisätä kanssakäymistä kuin delegoida osa suunnittelusta pelaajille. Tätä varten Capcom järjesti kilpailun, josta tiedotti alkuun vain Japanissa. Kisan idea oli lähettää studiolle oma hahmoluonnoksensa. Kahdeksan parasta valittaisiin pomohahmoiksi peliin. Pohjois-Amerikkaan kilpailu rantautui vuonna 1992 Nintendo Power -lehden mukana kun Mega Man 6 oli työn alla. Siitä, missä määrin suunnittelutalkoot saavuttivat Euroopan, ei löytynyt tietoa. Sarjan kuudes osa on tiettävästi ainoa, johon suunnitelmiaan ovat saaneet muutkin kuin japanilaiset pelaajat: kaksi sen kahdeksasta Robot Masterista on länsimaalaisten suunnittelemia. Wind Man on Michael Leaderin käsialaa, Knight Manin alkuperäinen idea on puolestaan peräisin Daniel Valléelta.

Suunnittelukilpailujen suosio kasvoi räjähdysmäisesti. Ensimmäiseen kisaan, jossa haettiin pomoja vuonna 1988 ilmestyneeseen Mega Man 2:en, tuli yhteensä 8370 työtä. Kolmanteen peliin mennessä suunnitelmien määrä oli paisunut viiteenkymmeneen tuhanteen. Korkeimmillaan määrä on ollut 220 000, kun Mega Man 7 on ollut suunnittelupöydällä. Mega Man 8 oli viimeinen osa, johon haettiin vastuksia kisan kautta. Siihen tuli yhteensä 110 000 ehdotusta.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Tosi mahtava ja hauska idea tällainen. Muistan vanhasta Nintendo-lehdestä artikkelin kyseisestä jutusta, jossa pohdittiin Capcomilla olleen ideat loppumassa. :)

Olisipa hienoa jos vastaavia kilpailuja järjestettäisiin tänäkin päivänä eri peleille. Nyt digitaaliaikana tulisi vaikka mitä settiä, kun otetaan huomioon fanitaiteen räjähdysmäinen määrä.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Omistamani Mega Man X taidekirjan mukaan, tästä traditiosta luovuttiin ainakin X2:n kohdalla, koska "sarjan maailman haluttiin olevan enemmän hardcore kuin alkuperäisen Megamanin. Näin ollen pomojen oli parempi olla ammattilaisten suunnittelemia, kuin söpöjä lasten mielikuvituksen tuotoksia".

Mitä ite olen vilkaissut noita Wind Manin (ei siis kuvassa näkyvän Air Manin) sekä Knight Manin designeja, niin suoraan sanottuna ihmettelen tuota väitettä. Yhtä lailla lapsetkin osaavat tehdä hurjia konsepteja ja aikuiset ammattilaiset luoda koomisen näköisiä pomoja. Toki noita lasten lähettämiä konsepteja pitää aina viilata vähän paremmiksi lopullista peliä varten, mutta juuri sillä tavoinhan niihin lasten ehdotuksiin voisi saada hieman enemmän sitä "hardcore" fiilistä... jos sen lisäys on edes tarpeen. Eiköhän jo perus kilpailuohjeistuksella (eli tehkää mahdollisimman hurja eläinrobotti) olisi päästy aika pitkälle.

En väitä, etteikö Capcomin porukat ole aidosti uskoneet tuohon väitteeseensä, mutta Megaman X tyylisen pelisarjan kohdalla tuo väite vaikuttaa suorastaan lasten aliarviomiselta. Ite epäilisinkin, että vaakakupissa painoi myös halu päästä eteenpäin paljon vähemmällä vaivalla.