Tiesitkö? Final Fantasy 7 olisi vaatinut kymmeniä kasetteja Nintendolla julkaistuna / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Tiesitkö? Final Fantasy 7 olisi vaatinut kymmeniä kasetteja Nintendolla julkaistuna

4.02.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
6
Tiesitkö? Final Fantasy 7 olisi vaatinut kymmeniä kasetteja Nintendolla julkaistuna

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Final Fantasy -sarjan alusta aina kuudenteen osaan saakka saakka sen kehittäjä Square oli uskollisesti julkaissut pelit Nintendon konsoleilla. Ensimmäiset Final Fantasyt oli julkaistu ensin Nintendolle, sitten Super Nintendolle. Kuudennen jälkeen tilanne kuitenkin muuttui. Alun perin Squarella ei ollut aikomusta poiketa tutusta ja turvallisesta myöskään vuonna 1996 ilmestyvän Nintendo 64:n kanssa. Tieto siitä, että Nintendo aikoi pitäytyä kaseteissa, vaikka levyt olivat tilavampia ja halpoja valmistaa, sai Squaren harkitsemaan päätöstään uudelleen.

Studio halusi tehdä seitsemännestä Final Fantasysta sarjan ensimmäisen 3D-pelin, mikä lisäsi sen teknisiä vaatimuksia kertaheitolla. Sarjan luoja Hironobu Sakaguchi luonnehti projektia megakapasiteetin peliksi, jonka ylimääräinen ulottuvuus pakotti Squaren päätymään CD-ROMiin.

Myöhemmin tehtyjen arvioiden mukaan Final Fantasy VII olisi tarvinnut kokonaisuudessaan parikymmentä kasettia. Nykyisellään peli on kooltaan 1,32 gigatavua. PlayStationin käyttämissä CD-ROM-levyissä oli tilaa 650 megatavun verran, kun taas Nintendo 64:n kasetissa tilaa oli 64 megatavua. Suoraan käännettynä kasetteja olisi siis tarvittu 21 tai 22. PlayStation-versio vei puolestaan vaatimattomat 4 levyä. Toki lopullinen peli olisi todennäköisesti ollut hyvin erilainen, mikäli Square olisi päättänyt pysyä Nintendon tallissa.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Tiesin ja muistan kuinka koulun pihalla jotenkin pidimme levyjen lukumäärää laadun mittarina vaikka jossain sysipaskassa full motion video -pelissä oli neljä tai viisi levyä ja tässä vain kolme, mutta silti ylivertainen peli verrattuna.

N64-miehillä oli kyllä kovaa tuohon aikaan, jopa se yksi tyyppi jolla Saturn tulitti CD:n puolesta täysillä. Toki itsekin omistin N64:n sitten vähän myöhemmin myös ja yritin sitten pleikkarikansalle selittää, että ei se tallennustila ole kaikki kaikessa, mutta hävisimme yksinkertaisesti numeroissa. Fanipojilta sai kylmää kyytiä jo tuolloin. Itsehän omistin molemmat pleikkarin ja N64:n. Kaikkien aikojen suosikkikonsolit numero yksi ja kaksi.

Käyttäjän Toadme kuva
Toadme

Pleikkari oli ylivoimainen. Oli enemmän pelejä ja ne olivat myös halvempia, PS 300-400mk ja N64 500-600mk... Hintojen takia pystyi ostamaan vaikki mitä "pökäleitä"

Käyttäjän Eerie kuva
Eerie

Niin, Final Fantasy 7 vei kolme lettua neljän sijasta.

Käyttäjän Panthour89 kuva
Panthour89

Hyvä stoori, mutta jutussa olisi voitu mainita myös se, että n64:n kasettien koko vaihteli suuresti (32mb-512mb). Esim. Resident Evil 2 käännettiin varsin onnistuneesti n64:lle, siis peli joka vei 2 cd:tä pleikkarilla. Kyseessä oli todellinen tekniikan ihmetempaus, sillä koko peli saatiin käännettyä konsolille tekemällä se 512 megatavun kasetille. Cutscenet olivat pienemmällä resoluutiolla ja äänet olivat hiukan heikkolaatuisempia, mutta muuten käännös oli loistava. Sitä en tiedä, olisiko FF7:aa pystytty kääntämään 512mb:n kasetille siten, että lopputulos olisi ollut tyydyttävä, mutta RE2 todistaa, että osaavissa käsissä n64:llä pystyi tekemään vaikka mitä ja kasetille tunkemaan samoja juttuja kuin cd:llekin, kunhan vain kompressointi hoidettiin osaavissa käsissä. Taisi vain olla niin, ettei kovinkaan moni firma nähnyt panostusta kannattavana, koska cd:lle oli niin paljon halvempaa ja helpompaa tehdä pelejä. Mutta kuka tietää; jos peli olisi tehty tosiaan 512mb:n kasetille ja vielä 64DD:n avulla olisi saatu lisätilaa/poweria konsoliin, olisiko FF7 saatu sittenkin Nintendon laitteelle ilman isoja kompromisseja? :)

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus Panthour89

Hyvä stoori, mutta jutussa olisi voitu mainita myös se, että n64:n kasettien koko vaihteli suuresti (32mb-512mb). Esim. Resident Evil 2 käännettiin varsin onnistuneesti n64:lle, siis peli joka vei 2 cd:tä pleikkarilla. Kyseessä oli todellinen tekniikan ihmetempaus, sillä koko peli saatiin käännettyä konsolille tekemällä se 512 megatavun kasetille. Cutscenet olivat pienemmällä resoluutiolla ja äänet olivat hiukan heikkolaatuisempia, mutta muuten käännös oli loistava. Sitä en tiedä, olisiko FF7:aa pystytty kääntämään 512mb:n kasetille siten, että lopputulos olisi ollut tyydyttävä, mutta RE2 todistaa, että osaavissa käsissä n64:llä pystyi tekemään vaikka mitä ja kasetille tunkemaan samoja juttuja kuin cd:llekin, kunhan vain kompressointi hoidettiin osaavissa käsissä. Taisi vain olla niin, ettei kovinkaan moni firma nähnyt panostusta kannattavana, koska cd:lle oli niin paljon halvempaa ja helpompaa tehdä pelejä. Mutta kuka tietää; jos peli olisi tehty tosiaan 512mb:n kasetille ja vielä 64DD:n avulla olisi saatu lisätilaa/poweria konsoliin, olisiko FF7 saatu sittenkin Nintendon laitteelle ilman isoja kompromisseja? :)

Se oli 512 megabitin (Mb) kasetti eli 64 megatavun (MB) tai Segan yksiköinä 512 MEGAPOWER!. Ei olisi kyllä FF7 onnistunut millään ihmepakkauksella. Se on totta, että RE2 oli varsinainen ihme sille kasetille ängettynä. Pitää myös muistaa, että RE2 on kokonaisuudessaan vain noin 750MB pleikkarilla eli CD:eet oli puoli tyhjiä.

Ja tosiaan FF7:ssa oli kolme levyä eikä neljä niinkun artikkelissa sanotaan.

Käyttäjän Panthour89 kuva
Panthour89
Lainaus snaketus

Se oli 512 megabitin (Mb) kasetti eli 64 megatavun (MB) tai Segan yksiköinä 512 MEGAPOWER!. Ei olisi kyllä FF7 onnistunut millään ihmepakkauksella. Se on totta, että RE2 oli varsinainen ihme sille kasetille ängettynä. Pitää myös muistaa, että RE2 on kokonaisuudessaan vain noin 750MB pleikkarilla eli CD:eet oli puoli tyhjiä.

Ja tosiaan FF7:ssa oli kolme levyä eikä neljä niinkun artikkelissa sanotaan.

Joo, kiitos korjauksesta. Kaikkihan tietää, että yks bitti on kaheksan tavua? ;)