Tiesitkö? Dark Souls 3 leikitteli mahdollisuudella antaa pelaajan tehdä omat nuotionsa / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Tiesitkö? Dark Souls 3 leikitteli mahdollisuudella antaa pelaajan tehdä omat nuotionsa

22.07.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
2
Tiesitkö? Dark Souls 3 leikitteli mahdollisuudella antaa pelaajan tehdä omat nuotionsa

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Dark Souls on sarja, jossa etenemistä rytmittävät reitin varrelle sijoitetut nuotiot, joilla pelaaja voi pysähtyä lepäämään. Nuotiotauko palauttaa pelaajalle jo käytetyt parannusjuomat ja palauttaa jo kertaalleen tapetut viholliset maailmaan. Tämä tekee lepohetken ja eteenpäin ponnistelun välillä valitsemisesta strategisen siirron.

Pelaajat ovat tonkineet Dark Souls 3:n koodia pelin ilmestymisestä lähtien. Käyttämättömään sisältöön erikoistuneet syynääjät ovat spekuloineet jo hyvän aikaa, että pelissä oli alun perin tarkoitus olla mekniikka, joka olisi mahdollistanut omien nuotiopaikkojen tekemisen. Osansa spekuloinnista on tehnyt YouTube-käyttäjä ja From Softwaren pelejä enemmänkin penkonut Sanadsk.

Dark Souls 3:n uumenista löytyy animaatio, jossa pelaajahahmo iskee miekallaan maahan ja polvistuu. Sama liike nähdään pelissä erään välinäytöksen aikana, mutta Sanadsk arvelee, että animaatio on tarkoitettu nimenomaan pelissä tapahtuvaksi toiminnoksi. Iskettyään miekan maahan, hahmo pysyy aloillaan, Sanadskin spekulaation mukaan siksi, että peli kysyisi sen aikana, tahtooko pelaaja tehdä nuotion.

Dark Souls 3 :n vuotaessa ensimmäistä kertaa julkisuuteen, yksi vuotaneista kuvankaappauksista oli tilanne, jossa pelaajahahmo oli iskenyt miekan kuolleeseen viholliseen, joka oli sitten roihahtanut liekkeihin. Tätä kutsuttiin uhriseremoniaksi, jonka oli ilmeisesti määrä mahdollistaa muiden pelaajien maailmaan tunkeutuminen ja nuotioiden tekeminen.

Kun Dark Souls 3 ilmestyi maaliskuussa 2016, siinä ei ollut uhriseremonioita eikä nuotiontekomahdollisuutta. From Software ei koskaan puhunut mekaniikasta mitään, ja vaikka vahvasti siihen viittaavia todisteita onkin, se on toistaiseksi pysynyt spekulaationa.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

En tiennyt tai muistanut mutta kun luin, niin tuli etäinen muistikuva että ehkä olin jotain tuollaista kuullut joskus.

Mitä ideaan noin muutoin tulee, niin olisihan se rikkonut pelin yhden tärkeimmistä ideoista jos olisi voinut tehdä turvapaikkoja vapaammin. Nimenomaan nuotion löytäminen on yksi pelin hienoimmista asioista kun on jauhanut jotain haastavaa paikkaa pitempään.

Tosin eipä se ole niin hienoa ollut sen jälkeen kun peliä on oppinut pelaamaan ja viimeksi noita tunteita oli alkuperäisessä sekä Demon's Soulsissa. Dark Souls 2:ssa nuotioita on tosi tiuhaan ja kolmosen aikaan oli jo sen verran veteraani pelisarjan suhteen että harvoin nuotio oli mikään "hallelujah"-kokemus kuten saattoi joskus olla.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

SL1:llä tässä pelatessa tulee mieleen parit alueet, joissa tämä toiminto olisi aika jees. :D