Testissä Forza Horizon 4 – avoimen maailman kaahailua omassa luokassaan / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Testissä Forza Horizon 4 – avoimen maailman kaahailua omassa luokassaan

18.09.2018 // Kirjoittanut: Juha Wakonen
1
Testissä Forza Horizon 4 – avoimen maailman kaahailua omassa luokassaan

Forza Horizon 4

Tekijä: Playground Games
Julkaisija: Microsoft Studios
Alustat: Xbox One, PC
Julkaisupäivä: 2.10.2018

Playground Gamesin kehittämästä Forza Horizon 4 -autopelistä julkaistiin viime viikon lopulla hulppea 28 gigatavun demoversio. Se avaa pelaajille kaahailtavaksi suurin piirtein yhden neljänneksen pelin Pohjois-Englantiin sijoittuvasta varsinaisesta alueesta, muutamia kokeiltavia autoja ja pari kilpailua.

Demo istuttaa pelaajan aivan aluksi McLaren Sennan ratin taakse, ja Forza Horizon -pelisarjan ystävät tuntevat olonsa takuuvarmasti heti ensimmäisestä kaarteesta alkaen hyvin kotoisaksi. Keskenään hyvin eri tavalla käyttäyvien ajoneuvojen tymäkkä ohjattavuus, pelin kertakaikkisen upea audiovisuaalinen ilme, tekemisen monipuolisuus ja ennen kaikkea virtuaaliajamisen silkka hauskuus ovat kaikki heti läsnä, jopa ilmaisessa kokeiluversiossa.

Alku noudattaa muutenkin tuttua kaavaa. Pelaajan vauhdinnälkää herätellään superauton etupenkillä, kun tietokonekuskien seassa pitää ajaa Horizon-juhlapaikalle. Siellä valitaan ensimmäinen varsinainen oma auto, pelimaailma avautuu tutkittavaksi ja peli tarjoaa alun apupyöriksi ajonavigaattorin, joka antaa vinkkejä uusista kilpailuista.

Tietyllä tavalla viime vuonna Forza Horizon 3:een ilmestynyt Hot Wheels -laajennus on esimerkillinen – tai oireellinen – tavasta, jolla pelisarjaa on osa toisensa jälkeen karnevalisoitu.

Enemmän tekemistä tarkoittaa siis enemmän kaikenlaisia vauhdikkaita stunt-temppuja pelisarjan edellisistä osista tuttujen Showcase-kilpailujen lisäksi. Näin pelaajaa pääsee esimerkiksi heti demon alussa polkemaan ralliauton kaasupoljinta värisavua puhaltavien ja ties minkälaisia silmukoita tekevien moottoripyöriä vastaan. Ja yksi ensimmäisistä tehtävistä on osallistua elokuvan takaa-ajokohtauksen tekemiseen suorittamalla hurja hyppy tuulimyllyn läpi.

Forza Horizon 4:n suurin yksittäinen uudistus, vuodenajat ja niiden vaihtuminen, on kokeiluversiossa harmillisesti mukana vain aivan alussa, ikään kuin lyhyinä maistiaisina tulevasta.

Tämä selittyy yksinkertaisesti sillä, että yksi vuodenaika varsinaisessa pelissä kestää ilmeisesti kokonaisen viikon reaaliajassa, joten ominaisuuden ottaminen mukaan karsittuun demoversioon olisi ollut varmasti hankalaa. Silti olisi ollut mukava päästä kokeilemaan sitä, miten hehkutettu ominaisuus vaikuttaa maastoon, paikkojen tutkimiseen ja ennen kaikkea kisaamiseen.

Demosta puuttuvat niin ikään "latolöydöt" eli vihjeiden perusteella löytyvät ja kunnostettavat klassikkorotiskot sekä sosiaaliset verkko-ominaisuudet, kuten omien kilpailujen luominen pelimaailmaan ja erilaiset pelikavereiden kanssa mahdolliset kruisailut ja kisailut. Ylipäätään muiden pelaajien läsnäolo pelimaailmassa loistaa kokonaan poissaolollaan. Myös kiinteistöjä ei demoversiossa pääse ostamaan. Nämä ovat tietysti asioista, jotka tulevat kaikki olemaan mukana lokakuun alussa julkaistavassa kokonaisessa pelissä.

Lisäksi vaikuttaa siltä, että Drivatar-kuljettajien käyttäytymiseen on nyt kiinnitetty pelisarjan edellistä osaa enemmän huomiota. Kun tekoälykuljettajat vielä Forza Horizon 3:n helpoimmilla vaikeustasoilla tekivät heti kilpailujen alettua hyvin päälleliimattuja ja eriskummallisia virheitä, ajavat Drivatarit tällä kertaa kaikilla vaikeustasoilla tasaisemmin ja vähäisemmällä määrällä kumilenkkejä varustettuina.

Forza Horizon 4:n kokeiluversio vahvistaa helposti sitä ennakkokäsitystä, että Playground Games on taas kerran toimittamassa ensiluokkaisen ajopelin, jonka parissa viihtyy entistäkin pitempään.

Autojen ja ajokokemuksen mallintaminen, kenttäsuunnittelu sekä kaikenlaisen tekemisen sijoitteleminen ympäri valtavaa pelialuetta ovat olleet alusta pitäen pelintekijöillä erinomaisesti hallussa. Nyt kyse on oikeastaan vain siitä, että miten pelisarjan uuden osan luvatut yhteisölliset ominaisuudet toimivat ja saadaanko vuodenajoista luvatulla tavalla irti uusia kokemuksia.

Kaikki tienviitat osoittavat siihen suuntaan, että Forza Horizon 4:stä on kovaa vauhtia tulossa pelisarjan monipuolisin ja viihteellisin osa sekä avoimen maailman autopelien paalupaikkalainen, erityisesti mitä verkko-ominaisuuksiin sekä pelattavuuteen tulee.

Forza Horizon 4 julkaistaan 2. lokakuuta Xbox Onelle ja pc:lle.

Juha Wakonen

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Ainoa autopeli(-sarja), jota jaksan pelata ja ihan syystä. Ei mitään pelkoa etteikö tämäkin olisi samaa huippulaatua kuin aiemmat. Tekemistä riittää niin paljon, että en ole ehtinyt vielä toista osaa pitemmälle. Hyvä uutinen, mikäli tosiaan showcaseja on lisää, sillä niitä olisin jokaisessa osassa voinut ajella enemmänkin.