Reissuraportti: Jäärallia, painajaisia ja selviytymistä / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Reissuraportti: Jäärallia, painajaisia ja selviytymistä

8.02.2017 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
0
Reissuraportti: Jäärallia, painajaisia ja selviytymistä

Jäärallia, painajaisia ja selviytymistä

Viime viikko kului varsin jäätävissä merkeissä. Bandai Namco järjesti pitkästä aikaa pelimedioille kattavan Level Up -tapahtuman, jonka merkeissä matkasimme Pohjois-Ruotsin hyisiin maisemiin pelailemaan jokusia julkaisijan tulevia pelejä ja jututtamaan niiden tekjöitä. Kaikista peleistä on luvassa laajempia katsauksia ja haastatteluja Pelaaja-lehden tulevien numeroiden sivuilla, mutta tapahtuman embargon raukeamisen kunniaksi päätimme tunnelmoida näkemäämme ja kokemaamme heti suoriltaan.

Tapahtuman keskipisteenä oli Project Cars 2, joka astui nyt kunnolla julkisuuden parrasvaloihin. Slightly Mad Studiosilta paikalla olivat pelin luova ohjaaja Andy Tudor sekä peliohjaaja Stephen Viljoen, jotka olivat silminnähden innoissaan päästessään puhumaan pelistään. Suurimpana parannuksina ovat vaihtelevammat sääolosuhteet, vuorokaudenajat sekä vuodenajat, joihin radat reagoivat entistä realistisemmin parantuneen LiveTrack 3.0 -järjestelmän avulla. Yksi pelin uusista radoista onkin Mercedes-Benzin jäinen testirata, ja pääsimme vertailemaan Project Cars 2:n ajotuntumaa oikealla jääradalla ajamiseen.

Paikalla olivat myös pelin realistisemman ajotuntuman tavoittelussa auttavat brittikuskit Nicolas Hamilton sekä Ben Collins, joka toimi kilpauransa ohella muun muassa seitsemän vuoden ajan Top Gearin The Stiginä – ja Daniel Craigin Bond-elokuvien stunttikuskina! Miehet kertoivat varsin avoimesti kokemuksistaan pelien parissa, sillä erityisesti CP-oireista syntymästään asti kärsinyt Hamilton on ajosimulaattoreiden suuri ystävä.

Project Cars 2

Little Nightmares

Muilta osin Bandai Namco keskittyi tapahtumassa jättisarjojensa sijaan hieman pienempiin ja länsimaisin voimin kehitettyihin peleihin. Niistä eniten maailmalla huomiota on kerännyt Little Nightmares, joka on ruotsalaisen Tarsier Studiosin käsialaa. Studio on selkeästi saanut tärkeitä oppeja työskennellessään Media Moleculen kanssa LittleBigPlanet-sarjan parissa, sillä synkkyydestään huolimatta Little Nightmaresissa on havaittavissa samankaltaista sympaattisuutta ja yksityiskohtiin panostusta. Seikkailut lapsenomaisissa painajaismaisemissa ovat melko suoraviivaisia, mutta jokainen askel eteenpäin on tunnelmantäyteistä tasoloikkaa, pulmanratkontaa, hiiviskelyä tai puhdasta fiilistelyä. Pääsimme jututtamaan myös pelin tarinankerronnallista suunnittelijaa Dave Mervikiä ja tuottajaa Lucas Rousselia.

Vähintäänkin yhtä synkissä tunnelmissa jatkettiin puolalaisen The Farm 51:n hämmentävässä Get Evenissä, jota virallisesti kuvaillaan ensimmäisen persoonan trilleriksi. Alkuun kauhuelementeillä vuoratulta räiskeeltä vaikuttava peli vetää tarinallisen maton jatkuvasti pelaajien alta, ja mukaan saadaan runsaasti erilaisia käänteitä, jotka vievät tapahtumia aina scifin, agenttiseikkailujen ja dekkaritoiminnan suuntaan. Get Eveniä voisikin kuvailla peliohjaajansa Artur Fojcikin ja tuottajansa Lionel Lovisan sanoin yhden lajityypin sijaan omaleimaiseksi kokemukseksi.

Get Even

Impact Winter

Pohjois-Ruotsin maisemiin sopi hyvin myös viiden miehen miehen Mojo Bones -studion Impact Winter. Alkuun pc:lle ja myöhemmin konsoleille saapuva selviytymispeli asettaa pelaajat asteroiditörmäyksen seurauksena jäätyneelle maapallolle. Pelin keskeisenä ideana on kerätä ja ylläpitää selvitymisresursseja kuukauden ajan, sillä mystinen signaali lupaa pelastavaa kuljetusta 30 päivän päästä. Yläkuvakulman myötä lumisten maisemien tarpomisessa on vanhan ajan seikkailun tuntua, jossa päähahmo Jacobin on myös huolehdittava neljästä muusta selviytyjästä  antamalla heille tekemistä ja komentoja oman tutkimusmatkailunsa ohella.

Kaksi viidesosaa Mojo Bonesista, pelisuunnittelija Stuart Ryall ja artisti Mark Norman, olivat kieltämättä hieman hämmentyneitä, kun heidän pelinsä tiimoilta joukko toimittajia pistettiin rämpimään talviseen metsään sytyttämään nuotioita ja pystyttämään telttoja...

Lopuksi saimme pikaiset näppituntumat Dark Souls III:n viimeiseen laajennukseen The Ringed Cityyn, jossa kuolema korjasi ummikkopelaajien satoa joka nurkan takana. Vaikeaahan se oli, mutta kuvamateriaalin analysoinnin jätän kylmästi toimituksen Souls-veteraanien vastuulle tulevassa PelaajaHD-videossa.

Omaksi harmikseni tapahtumassa ei nähty Tekken 7:ää tai uutta Ace Combatia, mutta panostus pienempiin peleihin oli kieltämättä virkistävää. Pidä siis Pelaajaa silmällä tarkempien tunnelmien ja haastattelujen varalta!

Ville Arvekari