Seittisinkoilua ja Mary Janena hiiviskelyä – testissä PlayStation 4:n seuraava suuryksinoikeus Spider-Man / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Seittisinkoilua ja Mary Janena hiiviskelyä – testissä PlayStation 4:n seuraava suuryksinoikeus Spider-Man

3.08.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
12
Spider-Man PS4

Marvel's Spider Man

Tekijä: Insomniac Games Julkaisija: Sony Interactive Entertainment
Alustat: PlayStation 4 (testattu)  Julkaisu: 7. syyskuuta 2018

***

Olen ollut alusta alkaen varovaisen optimistinen Insomniac Gamesin Spider-Man-pelin suhteen. Siitä ennakkoon esitelty pelikuva ei ole missään vaiheessa varsinaisesti räjäyttänyt tajuntaa, mutta on ollut ilo nähdä, että kauan rakastamani supersankari on saamassa uuden suuren budjetin peliseikkailun lupaavalta kehittäjältä. Tartuinkin heti mahdollisuuteen lähteä kokeilemaan peliä ennakkoon, kun sellainen tarjoutui näin henkisesti uuvuttavan helleinfernon alla.

Ratchet & Clank- ja Sunset Overdrive -kehittäjien käsissä Hämähäkkimiehen pohjalta on muodostumassa monipuolinen supersankaripeli. Ensimmäisen kolmen tunnin perusteella peli jakautuu käytännössä neljään osaan, joista puolet keskittyy seittisingon sankaruuksiin ja toinen puolikas ihmisiin hänen takanaan eli Peter Parkeriin ja Mary Jane Watsoniin. 

MJ ja naamioton Peter eivät ole selvästikään viemässä ruokottomasti ruutuaikaa, mutta he tarjoavat lupaavaa rytmitystä tarinaan ja pelaamiseen. Peterin tapauksessa tarjolla on erilaisten teknisten vempeleiden kanssa näpertelyä, mitä kuvastetaan muutamin erilaisin hakkerointiminipelein. Mary Jane pääsi puolestaan heti alkutuntien aikana hiippailemaan ja harrastamaan seikkailupelityylistä pulmanratkontaa. Seikkailupelien henki nousee Spider-Manissa esiin myös ympäristöjä tutkiessa, sillä hahmot pääsevät toistuvasti etsimään niihin ujutettuja vapaaehtoisia tarinahippuja.

Varsinaisissa Hämähäkkimiehen trikoissa merkittävin osa ajasta menee tietysti avoimessa New Yorkissa sinkoillen. Pelin maailmassa matkaaminen onkin heittämällä sen parhaimpia puolia, sillä paikasta toiseen kulkeminen on nopeaa ja vaivatonta mutta myös juuri sopivan monipuolista, jotta pelaaja tuntee olevansa vastuussa ruudulla näkyvistä tyylikkäistä tapahtumista. Monipuoliseen liikkumiseen jopa kannustetaan pienillä haasteilla, joista helpompia tulee suoritettua vahingossa, kun taas vaikeammat vaativat omien liikkeiden tarkempaa suunnittelua.

Pelin monipuolinen henki näkyy hyvin myös kaupungista löytyvissä sivutehtävissä. Hämähäkkimiehellä pelatessa tarjolla on tietysti paljon rikoksien estämistä, mikä mätkimisen ohella tarkoittaa muun muassa liikenteessä suhaavien pakoautojen pysäyttämistä ja kidnapattujen ihmisten löytämistä. Löydettävissä on myös Peter Parkerin vuosien varrella kaupunkiin unohtamia reppuja, viritettäviä satelliittiantenneja ja valokuvauksellisia nähtävyyksiä. Näillä Hämikselle avataan uusia asuja, kykyjä ja varusteita sekä päivitettyjä karttanäkymiä. Monet niistä on usein varustettu vieläpä niille ominaisella mekaniikalla, jolloin sivuaktiviteetit eroavat toisistaan aina jonkin verran.

Tiiviimpiin ja elokuvamaisempiin kenttäkokonaisuuksiin Hämis päätyy isommissa tarinatehtävissä, joissa hiippailu ja vihollisten kurmottaminen pääsevät isompaan rooliin. Tällä saralla peli muistuttaa eniten Batmanin Arkham-pelejä, joskin muutamilla ratkaisevilla eroilla. Arkhamista tutun jämäkämmän pelattavuuden sijaan Marvel-sankari on löysempi ohjata, jolloin taistelut tuntuvat vähemmän rytmipelimäisiltä ja antavat enemmän painoarvoa liikkumiselle ja hyökkäyskuvioiden paremmalle suunnittelulle. Tyyli mahdollistaa myös selvästi elokuvamaisemman toiminnan, joskin sillä hinnalla, että Lepakkomiehen tavaramerkkeihin lukeutuva tyydyttävä tarkkuus loistaa poissaolollaan.

Näin kuukautta ennen julkaisua ei ole epäilystäkään siitä, etteikö Spider-Man olisi valmistuessaan hyvä peli. Alkuvuonna kovaa hehkutusta saaneen God of Warin jälkeen Hämähäkkimiehen oma PS4-seikkailu tuntuu kuitenkin ennakkoversion perusteella pelaavan hieman varman päälle. Siitä löytyy kyllä paljon erilaista näperrettävää monien mekaniikkojen muodossa, mutta mikään niistä ei kaduilla sinkoilua lukuun ottamatta jää mieleen ainutlaatuisena tai muuten kauhean syvällisenä osana peliä. Mitään Batman: Arkham Asylumin kaltaista merkkitapausta Spider-Manista ei kannata siis välttämättä odotella, ellei peli onnistu vielä jotenkin yllättämään tarinallaan.

Spider-Man ilmestyy PlayStation 4:lle 7. syyskuuta.

Kommentit

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu

Jos pelistä tosiaan ilmenee kysyttävää, niin voin koettaa vastailla niihin parhaani mukaan. :)

-Panu

Käyttäjän Galactus kuva
Galactus

En malta odottaa tätä. Tulee varmasti ostettua. Tuntuiko seittisinkoilu hyvältä? Esim verrattuna Spider-Man 2:een jos olet pelannut.

Käyttäjän kribmeister kuva
kribmeister

Onko seittimömmö rajotettu?

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus Galactus

En malta odottaa tätä. Tulee varmasti ostettua. Tuntuiko seittisinkoilu hyvältä? Esim verrattuna Spider-Man 2:een jos olet pelannut.

Kadulla sinkoilu on tällä hetkellä tosiaan aikalailla pelin parhaimpia puolia, varsinkin kun se ei koostu vaan flengailusta, vaan siitä voi siirtyä melko sulavasti juoksemaan seiniä pitkin ja ottamaan vauhtia esimerkiksi erilaisia tolppia pitkin hyppäämällä. Se ei ole myöskään mitenkään järin monimutkaista, vaan aika nopeasti toi kaikki tulee selkärangasta. Liikkuessa tuntee olevansa koko ajan kivasti myös hallinnassa siitä, mitä Hämis milloinkin tekee.

Lainaus kribmeister

Onko seittimömmö rajotettu?

Liikekohtasesti. Liikkumiseen ja perusiskuihin käytettävä seitti ei tunnu käyttävän mitään mittaria. Taisteluissa on kuitenkin omistettu nappi (R1) erilaisten verkkovempaimien käyttöön ja niiden käyttöä on rajattu riippuen vähän niiden tehokkuuden mukaan. Kerrasta heikompia vihollisia suoraan seinään sitovaa seittiä voi esimerkiksi käyttää aluksi vaan kaksi kertaa, minkä jälkeen sen pitää antaa latautua vihollisia muilla tavoilla pieksemällä. Vempaimia voi parannella sivutehtäviä tekemällä ja niitä voi vaihdella kanssa lennosta.

Ympäristöistä mitään verkkomömmöjä ei kerätä ja eri vempaimilla tuntuu olevan aina omat mittarit, mitä ne käyttää.

Käyttäjän mur72 kuva
mur72

Hämis oli vaan niin nolo sarjiksenakin, kaikissa inkarnaatioissaan. Nykyään ilmeisesti vielä kauheempi. Peli ilmeisesti pohjaa vain siihen uusimpaan leffaan?

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus mur72

Peli ilmeisesti pohjaa vain siihen uusimpaan leffaan?

Pelillä ei ole mitään tekemistä leffojen kanssa.

Tuo sarjiskaanonijuttuhan tarkoittaa myös enemmän sitä, että pelin tapahtumat elävät omassa universumissaan muiden eri sarjiksissa olleiden hämisuniversumien rinnalla. Pelin tapahtumat eivät ole osa mitään jo olemassaolevaa universumia, eikä se siis jatka jo jotain valmista tarinankaarta, vaan kertoo oman alkuperäistarinansa.

Käyttäjän Turbomuna kuva
Turbomuna

Oliko stoorin premissi mistään kotoisin?

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus Turbomuna

Oliko stoorin premissi mistään kotoisin?

Tarina on ainakin lupaavahko, mutta muuten siitä on hankala sanoa vielä mitään. Tykkään siitä, että peli kertoo kokeneemmasta Hämäkkimiehestä ja että sen maailmassa on näin ollen periaatteessa tapahtunut jo paljon Hämis-tarinoille ominaisia asioita, joita nyt ei tarvitse liiemmältä kerrata. Se jättää myös alun ihan mielenkiintoiseen vaiheeseen: Peter ei ole enää opiskelija, eikä varsinaisesti edes kimpassa MJ:n kanssa. Se laittaa Hämähäkkimiehen aina vain vahvemmin asemaan, jossa sillä voi periaatteessa tehdä mitä tahansa.

Mielenkiinnolla siis ainakin odotan, mitä Insomniac saa vielä aikaan. Pelin trailerithan ovat olleet vielä varsin kiusoittelevia juonen suhteen. Toisena Hämiksenä tunnetun Miles Moralesin tiedetään esim. olevan osa tarinaa, mutta tämän roolista ei vielä ole varmuutta. E3:ssa näytetty traileri loppui sekin kepeään cliffhangeriin. Parhaassa tapauksessa Insomniacilla saattaa siis vielä olla muutama mielenkiintoinen ässä hihassa. Toki mahdollisuus on kyllä aina myös siihen, että mysteeri on lopulta kiinnostavampi kuin totuus, miksi en tällä hetkellä uskalla ainakaan aivan hirveän erikoisia käänteitä toivoa tarinalta.

Käyttäjän Galactus kuva
Galactus

Voiko joihinkin rakennuksiin mennä sisään gameplayin aikana? Esim. Daily Bugle ja onko Peterillä kotia johon voi mennä sisälle? Voiko pelissä uida?