Retrostelussa Tetris Battle Gaiden – kakkakepponen Japanista / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Retrostelussa Tetris Battle Gaiden – kakkakepponen Japanista

3.03.2018 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
1
Retrostelussa Tetris Battle Gaiden – kakkakepponen Japanista

Kakkakepponen Japanista

Kehittäjä: Bullet Proof Software
Julkaisija: Bullet Proof Software
Alustat: Super Nintendo
Julkaisu: joulukuu 1993

Tetris-pelit eivät ole tietenkään mikään uusi tai harvinainen ilmiö. Siitä lähtien kun pelaava maailma hullaantui venäläisen Aleksei Pažitnovin älypeliin, kopioita on riittänyt. Useimmat ovat hukkuneet historian hämäriin, mutta muutamat elävät yhä, kiitos erilaisuutensa ja puhtaan hulluutensa. Tähän porukkaan kuuluu myös Tetris Battle Gaiden.

Japanilaisen Bullet Proof Softwaren kehittämä peli on tarkoitettu puhtaasti kaksinpeliksi, eli sitä pelataan aina vastustajan kanssa, olipa tämä sitten tekoälyn tai kaverin ohjastama. Tämäkään ei vielä olisi kovin ihmeellistä, sillä kyllähän kaksinpelattavia Tetriksiä on riittänyt.

Battle Gaiden erottuu massasta sillä, että sitä pelataan yhdellä kahdeksasta hahmosta, joista jokaisella on taikavoimia. Kyllä, luit oikein. Osa kentälle putoavista palikoista sisältää manakristalleja, ja kun saa hävitettyä sellaisen sisältävän rivin, pokkaa tililleen manapisteen. Niitä voi sitten käyttää yhteen neljästä loitsusta, jotka ovat jokaiselle hahmolle uniikit – ja naurettavan tehokkaat.

Taikavoimilla voi vaikka leikata omasta palikkapinostaan ylimmät tai alimmat rivit tai Mooseksen tavoin – ja hänen mukaansa nimetyllä kyvyllä – tuupata kaikki palikkansa pelialueen reunoille, jättäen keskelle siistin aukon, kuin punaisessa meressä konsanaan.

Parhaat kyvyt ovat kuitenkin niitä, joilla voi pissiä vastustajan muroihin paineella. Kurpitsapäinen velho osaa vaikka räjäyttää vastustajan rakennelmiin koloja, jättäen jäljelle vain satunnaisia palasia ja hirmuisen urakan. Pienet tonttu-ukot taas pistävät vastustajan tornit tanssimaan mambaa, jolloin palaset hyppivät sivuittain, sekoittaen kaikki huolella rakennetut aukot.

Brutaali peli tarjoilee epäreiluutensa hyvän huumorin kera. Hahmot ovat sympaattisia, samoin kuin kaikki efektit ja animaatiotkin. Mukana on myös runsaasti hauskaa huumoria. Esimerkiksi ennen jokaisat matsia vastukset vain seisovat tuijottamassa toisiaan, kunnes pienet ninjat kuskaavat kentän laidoilta liekkigrafiikat molempien taakse, saaden menon anime-henkisen kuumaksi.

Tetris Battle Gaiden nousi suuren yleisön tietoisuuteen Giant Bomb -pelisivuston videoiden myötä ja useat peliä testanneet ovat huomanneet, että se on yhtä aikaa tappavan addiktiivinen ja raivostuttava kokemus. Ominaisuudet eivät ole edes kohtalaisessa tasapainossa, vaan muutamat hahmot tuntuvat olevan suorastaan naurettavan ylitehokkaita.

Samalla mukana on kuitenkin myös paljon pientä syvyyttä. Pro-peluri osaa esimerkiksi aktivoida omat loitsunsa juuri silloin kun vastustaja on vaikka tekemässä neljän rivin tetristä, sillä kummankin pelaajan liikuteltavana olevat palikat katoavat taivaan tuuliin loitsuanimaatioiden alkaessa.

On todella harmi, ettei Tetris Battle Gaidenia koskaan nähty virallisesti länsimaissa, sillä kokemus on todistanut, että sille olisi todellakin ollut kysyntää ja yleisöä myös täällä. Nyt pelaajien on tyytyminen eBaysta ostettuihin kopioihin (joiden hinta on suosion myötä noussut räjähdysmäisesti) tai ROMeihin. Kummassakin tapauksessa japaninkieliset tekstit ja loitsukuvaukset vain nostavat hämmennyksen ja huvituksen määrää. Mitä tapahtuu kun aktivoin loitsun? Kuka tietää! Usein vielä loitsuanimaation aikanakin molemmat saavat tosissaan ihmetellä, mitä oikeastaan tapahtui.

Tuloksena on puhdasta kaaosta, riemua ja satunnaisia ystävyyssuhteiden päättymisiä. Erinomainen kaksinpeli, siis.

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä  Pelaajalehti.comissa joka lauantai!

Kommentit

Käyttäjän ripulisaasta kuva
ripulisaasta

Useamman kerran olen nyt miettinyt näissä, että onko tuo ROMeista puhuminen ja emulaattorihommiin ”kannustaminen” järkevää. Laitontahan se on vaikka voissa paistaisi. Joku omistaa näidenkin pelien oikeudet ja voi haluta niitä joskus tulevaisuudessa myös käyttää. Mutta hei: ”mitä välii?”.

Pakko silti kommentoida että Retrostelut on itselleni mielenkiintoisin osio Pelaajassa tällä hetkellä. Jatka samaa rataa.