Raivoa ja tujaus Dark Soulsia – ennakkotestissä Darksiders III / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Raivoa ja tujaus Dark Soulsia – ennakkotestissä Darksiders III

9.10.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
7

Darksiders III on iso näytönpaikka THQ Nordicille. Alun perin Nordic Games -nimellä tunnettu yhtiö nousi monien tietoisuuteen viisi vuotta sitten, kun se kahmaisi itselleen ison osan alkuperäisen THQ:n konkurssipesästä ja osoitti kiinnostuksensa pitää hengissä monia uhatuilta tuntuneita pelisarjoja. Erityisesti Darksiders-sarjan päätyminen yhtiön haltuun synnytti otsikoita, sillä Darksiders II oli THQ:n kunnianhimoisimpia hankkeita ennen firman kaatumista. THQ Nordicilla onkin uudella numeroidulla sarjan osalla aika osoittaa, millainen seuraaja se on yli 20 vuotta toiminnassa olleelle esikuvalleen.

Lähtökohdat Darksiders III:lle ovat olleet ainakin lupaavat. Pelisarjaa luonut Vigil Games ei ole enää kuvioissa, mutta monista sen entisistä kehittäjistä koostuva Gunfire Games on onnistuttu saamaan uuden projektin puikkoihin. Sarjan isähahmo Joe Madureiran poissaolosta huolimatta uusi peli vaikuttaa olevan yhä luonnollinen osa aiempien pelien jatkumoa. Pelin sankarina nähdään kokonaan uusi pelattava hahmo Fury, joka aiemmista peleistä tutun Warin ja Deathin tavoin on yksi neljästä Ilmestyskirjan ratsastajasta.

Tyylillään Darksiders III tekee kiinnostavan ensivaikutelman. Uutukainen seuraa ensimmäisen Darksidersin jalanjäljissä hylkäämällä Diablo-henkisen varustejärjestelmän ja sijoittumalla laajalti raamatullisen maailmanlopun kohdanneeseen Maahan. Erona alkuperäiseen seikkailuun peli nojaa zeldamaisen toimintaseikkailun lisäksi selviin Dark Souls -vaikutteisiin. Ne ilmenevät tiukempina viholliskohtaamisina, väljästi ripoteltuina tarkastuspisteinä ja rankaisujärjestelmänä, jossa valuuttana ja hahmonkehityksessä käytettävät vihollissielut putoavat Furyn taskusta aina kuoleman koittaessa.

"Erona alkuperäiseen seikkailuun peli nojaa zeldamaisen toimintaseikkailun lisäksi selviin Dark Souls -vaikutteisiin."

Souls-pelien henki muuttaa tapaa, jolla Darksiders III:n ympäristöihin tulee suhtauduttua. Nurkan takana vaaniva vaara on aiempaa suurempi, ja näin ollen tarkkaavaisuuden ja suunnitelmallisuuden merkitys korostuu tutkiskelun yhteydessä. Tämä heijastuu ympäristöjen suunnitteluun siten, että ne tuntuvat rakenteeltaan aiempaa tiiviimmiltä, vaikka hajanaisia salaisuuksia ja haarautuvuuksia on yhä mukana. Avointa luonnetta ei ole haluttu unohtaa, vaan ympäristöt menevät toistensa kanssa ristiin niin, ettei pelin isompien pomovastustajien kaatamiseen pitäisi olla koskaan vain yhtä tiettyä järjestystä.

Ainakin vielä ennakkoversiossa Darksiders III:n pakka hajoaa taistelemiseen. Sellaisenaan pelin taistelumekaniikoissa ei ole isommin vikaa, vaan ne tuovat mieleen perinteisen rennon toimintaseikkailupelin. Käytössä on kohtalainen arsenaali ketjuhyökkäyksiä sekä muutamia vaihtelevia aseita ja kertakäyttöesineitä. Ongelma piilee siinä, että pelin taistelumekaniikkojen rento löysyys ei ole linjassa hengissä pysymiseen vaadittavan tarkkuuden kanssa. Erityisesti tämä tuli esiin ennakkoversion pomotaistelussa, jossa vihollishyökkäysten väistämisen arviointi oli epämääräistä ja etäisyyksien luominen kömpelöä. Pomoa avusti taistelussa useampi rivivihollinen, joiden keskellä hyökkäysten keskittäminen haluttuun suuntaan oli työn ja tuskan takana.

Gunfire Gamesilla ei ole enää hirveästi aikaa Darksiders III:n hiomiseen, mikä herättää jonkin verran huolta lopullisen tuotteen suhteen. Ongelmienkin kanssa Darksiders III:ssa on aineksia menetteleväksi ajantapoksi, mutta ilman jykeviä viilauksia sitä uhkaa unohdus loppuvuoden pelisuman alla.

Darksiders III ilmestyy Xbox Onelle, PlayStation 4:lle ja pc:lle 27. marraskuuta.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Isoin ongelma lienee nimenomaan muut julkaisut. Lokakuussa RDR2 ja marraskuussa muun muassa Hitman 2. Kaikkea muutakin on tässä tullut ja jos porukka pelailee hitaammin, niin voi olla Spider-Mania tai uutta Tomb Raideriakin vielä pelaamatta. Tämä ei varmaan suurella yleisöllä ole ensimmäisenä mielessä tahi ostoslistalla.

Itsellä taas lisäksi se, että jo kakkonen tuntui jotenkin laimeammalta kuin ykkönen. En edes tiedä tarkalleen että miksi. Hyvä pelihän se oli mutta ehkä se ei vain oman hypen tasolle hypännyt. Tarinakaan ei jatkunut siitä, mihin ykkönen huipentui, joka saattoi myös osaksi laimentaa kokemusta.

En tiedä tuleeko tätä edes poimittua alennuksesta koska pelaamista on sen verran muutenkin. Ehkä jos jokin hiljainen hetki ja sopiva tarjous tulee kohdalle.

Käyttäjän Malarkey kuva
Malarkey

On kyllä todella sääli, jos tästä tulee huono peli. Aikanaan kun Darksidersin elvyttämisestä uutisoitiin, niin ehdin jo innostua. Pelivideot ovat kuitenkin olleet tylsän näköisiä erityisesti juurikin tuon taistelun osalta. Tämä previkka lisäsi epäilyksiä, vaikka kivojakin muutoksia kuuluu olevan.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Ei helkutti, sarjan fanina tämäkin on varattuna, mutta tuo Dark Soulsin jalanjälkien kulkeminen huolettaa eniten sillä edes ensimmäistä vihollista en saanut Demon Soulsissa lahdattua ja vihaan yltiöpäisen vaikeita pelejä yli kaiken.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus Angel of Death

Ei helkutti, sarjan fanina tämäkin on varattuna, mutta tuo Dark Soulsin jalanjälkien kulkeminen huolettaa eniten sillä edes ensimmäistä vihollista en saanut Demon Soulsissa lahdattua ja vihaan yltiöpäisen vaikeita pelejä yli kaiken.

Mitenkään Dark Souls -vaikealtahan peli ei tuntunut ja saas nähdä vielä, mitä peli tarjoilee vaikeustasojen osalta. Ihan summittaisella hakkaamisella en aina kuitenkaan pärjännyt.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani
Lainaus Angel of Death

Ei helkutti, sarjan fanina tämäkin on varattuna, mutta tuo Dark Soulsin jalanjälkien kulkeminen huolettaa eniten sillä edes ensimmäistä vihollista en saanut Demon Soulsissa lahdattua ja vihaan yltiöpäisen vaikeita pelejä yli kaiken.

Tarkoitatko ensimmäistä loparia, jolle tavallaan on tarkoitettu hävittävän? Ensimmäinen vihollinenhan on muistaakseni ihan perus hollow, joka kuolee, kun painaa r1:stä.

Käyttäjän mur72 kuva
mur72

Ei oo kiinnostusta Dark Sidersiin ilman Madureiraa.

Käyttäjän Antn kuva
Antn
Lainaus zappah

Isoin ongelma lienee nimenomaan muut julkaisut. Lokakuussa RDR2 ja marraskuussa muun muassa Hitman 2. Kaikkea muutakin on tässä tullut ja jos porukka pelailee hitaammin, niin voi olla Spider-Mania tai uutta Tomb Raideriakin vielä pelaamatta. Tämä ei varmaan suurella yleisöllä ole ensimmäisenä mielessä tahi ostoslistalla.

Itsellä taas lisäksi se, että jo kakkonen tuntui jotenkin laimeammalta kuin ykkönen. En edes tiedä tarkalleen että miksi. Hyvä pelihän se oli mutta ehkä se ei vain oman hypen tasolle hypännyt. Tarinakaan ei jatkunut siitä, mihin ykkönen huipentui, joka saattoi myös osaksi laimentaa kokemusta.

En tiedä tuleeko tätä edes poimittua alennuksesta koska pelaamista on sen verran muutenkin. Ehkä jos jokin hiljainen hetki ja sopiva tarjous tulee kohdalle.

Itsellä ei ainakaan ole mitään ongelmaa vaikka pelejä tuleekin kuin liukuhihnalta.
Tullut nyt jo hankittua NHL19,Phantom Doctrine,Shadow of the Tomb Raider ja Spider-Man.Tulevista on listalla ainakin RDR2,Castlevania Requiem ja Darksiders 3.
Phantom Doctrine ja Spider-Man ovat aivan loppusuoralla ja Tomb Raider tulikin hakattua jo platinaan saakka. Ja sitten kun lisää vielä pelit mitä tulee hakattua näiden lisäksi, Far Cry Primal ja Project Cars 2 niin itselle ei ainakaan tuota ongelmaa jos pelejä on useita. Tilaukseen siis menee myös tämä osa.