Petojen voima vihdoin valloillaan – Monster Hunter: World ensifiilistelyssä

15.12.2017 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0
Petojen voima vihdoin valloillaan – Monster Hunter: World ensifiilistelyssä

MONSTER HUNTER: WORLD

Tekijä: Capcom Julkaisija: Capcom
Alustat: Pc, PS4, Xbox One  Julkaisu: 26. tammikuuta 2018 (PS4, Xbox One)

Petojen voima vihdoin valloillaan

Päättyvä vuosi on ollut hurja laadukkaiden pelijulkaisujen suhteen, mutta tahti voi hyvin pysyä yllä myös ensi vuonna. Lupaavaa pelattavaa olisi tulossa ulos heti tammikuussa, kun Capcomin Monster Hunter: World julkaistaan konsolipelaajien ulottuville.

Olen viihtynyt Monster Hunter -pelien parissa jo pidemmän aikaa, mutta varsinkin Monster Hunter Generationsin kohdalla oli jo pakko toivoa sarjan palaamista takaisin kotikonsoleille. Pelien vahva luotto kolmiulotteiseen toimintaan on tehnyt niistä tarpeettoman kömpelöitä käsikonsoleilla, joiden teho on rajoittanut sarjan kehittämistä eteenpäin.

Ensimmäisten tuntien perusteella Monster Hunter: World on juuri sitä, mitä olen sarjalta kaivannut. Pelin pelaaminen kunnollisella ohjaimella on jo sinällään ilon ja onnen hetki. Se houkutteli vihdoin minutkin kunnolla kokeilemaan erilaisia aseita ja niiden mahdollistamia pelityylejä. Worldin tunnistaa edelleen kyllä Monster Hunteriksi animaatioprioriteeteista ja muista tarkoituksellisista epätarkkuuksista, mutta pitkästä aikaa en koe, että hirviöiden lisäksi joudun taistelemaan myös ohjausta vastaan.

Vastaavanlainen tasapainotus kuvastaa Worldia myös kokonaisuutena. Capcom ei häpeile tehdä pelistä helposti lähestyttävää, sillä Monster Hunterin sielu tuntuu olevan edelleen paikallaan. Keskeinen kaava myös Worldissa muodostuu aina vain haastavampien hirviöiden kaatamisesta, jotta pelaajat voisivat luoda aina vain parempia metsästysvarusteita. Resurssien keräilystä, vahingon tekemisestä ja muista asioista on nyt vain tehty luonnollista ja paikoin jopa palkitsevaa.

Tekniikan kehittyminen on sekin auttanut Monster Hunteria tuntumaan modernimmalta. Metsästysalueet on edelleen jaettu numeroituihin osiin, mutta enää niiden välillä kulkeminen ei tarkoita toistuvien latausruutujen katsomista. Maailma tuntuu myös eloisammalta – eikä vain lisääntyneiden visuaalisten yksityiskohtien ansiosta. Jo ensimmäisen isomman hirviökohtaamisen erikoisuuksiin kuuluu metsästyskohteen kyky syödä muita otuksia ja muuttaa näin muotoaan, minkä pitäisi olla vasta alkusoittoa hirviöiden välisille muille vuorovaikutuksille.

Pelimaailman eloisuutta tukee myös Worldin tarinan saama painotus. Peli käynnistyy varsin elokuvamaisella opetusosiolla, joka auttaa tutustumaan maailmaan ja sen hahmoihin. Tarina ei vaikuta mitenkään huipputaitavasti kirjoitetulta, mutta se auttaa kuitenkin tuomaan hirviöjahteihin tunnetta siitä, että pelaajan tekemisillä on muutakin merkitystä kuin vain oman varustuksen parantaminen.

Monster Hunter: World julkaistaan Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle 26. tammikuuta. Pc-versio on tulossa myöhemmin.

Petojen voima vihdoin valloillaan – Monster Hunter: World ensifiilistelyssä