NHL 19 -tuottaja: Battle royale -pelit ovat jättäneet vaikutuksensa NHL 19:ään – sarja "toivottavasti tulevaisuudessa myös pc:lle" / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

NHL 19 -tuottaja: Battle royale -pelit ovat jättäneet vaikutuksensa NHL 19:ään – sarja "toivottavasti tulevaisuudessa myös pc:lle"

6.09.2018 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
0
NHL 19 screenshot, NHL 19 pc, NHL 19 battle royale, Sean Ramjagsingh, NHL 19, EA Sports

Maailma on ehtinyt muuttua paljon Sean Ramjagsinghin otettua vetovastuun NHL-pelisarjasta. NHL 11:stä saakka pelisarjan vastaavana tuottajana toiminut Ramjagsingh tiedostaa tämän hyvin.

Pelistriimauksen räjähdysmäinen kasvu, kilpapelaamisen aseman vakiintuminen ja uusien lajityyppien, kuten äärimmäisen suosittujen battle royale -pelien, nousu ovat kaikki tapahtuneet kuluvan vuosikymmenen aikana. Jääkiekon muuttumisen ohella myös alaa järisyttävät trendit ovat jättäneet jälkensä 27-vuotiaan NHL-pelisarjan tuoreimpaan osaan.

NHL 09 oli ensimmäinen NHL-peli, jonka kehitystyössä olin mukana, Kun aloitin pelisarjan parissa kymmenen vuotta sitten, kiekon päätyyn heittäminen oli oikeassa NHL:ssä toimiva tapa pelata. Peli on kuitenkin muuttunut huimasti niistä ajoista taidokkuuden, nopeuden ja luovuuden kehittymisen seurauksena. Ramjagsingh muistelee helsinkiläisen EA TrackTwenty -studion tiloissa.

Vaikka ajatus sadan jääkiekkoilijan pudottamisesta lentokoneesta jäälle voi tuntua absurdilta, ovat battle royale -pelitkin jättäneet vaikutuksensa NHL 19:ään. PlayerUnknown’s Battlegrounds -faniksi itsekin tunnustautuvan Ramjagsinghin mukaan kehittäjien on seurattava tiiviisti muita kehittäjiä myös urheilupelien ulkopuolelta.

– On äärimmäisen tärkeää katsoa, mitä muut urheilupelit tekevät niin EA:n sisällä kuin ulkopuolellakin. Seuraamme myös muita alan trendejä, ja esimerkiksi battle royale -pelit ovat juuri nyt kuumia. Ulkojäillä pelattava Ones-pelimuoto pohjautuu muista peleistä poimittuihin parhaisiin käytäntöihin, kuten Overwatchin sujuvasti peräjälkeen soljuviin otteluihin.

– Esimerkiksi battle royale -peleissä tutkimme, mitkä ovat niiden faneja houkuttelevia avainkomponentteja. Kun ymmärrämme, miksi pelaajat ovat kiinnostuneita niistä, voimme soveltaa niiden mekanismeja ja periaatteita jääkiekkoon.

NHL 19:n näkyvin uudistus on World of Chel. Se ei varsinaisesti ole pelitila vaan keskus, josta pelin keskeiset uudet toiminnot löytyvät. Täältä pelaajat pääsevät muokkaamaan omaa kiekkoilijahahmoaan sekä pelaamaan suosittua EASHL:ää ja uutta NHL Ones -pelimuotoa, joka asettaa kolme pelaajaa toisiaan vastaan puolikkaassa kaukalossa. Yksilöllisyyttä korostava NHL Ones onkin pelin suurin sivuaskel perinteisestä jääkiekosta.

– NHL Ones on kokonaan erilainen tapa pelata jääkiekkoa. Kolme pelaajaa pelaa toisiaan vastaan puolikkaassa kaukalossa kolmen minuutin matseissa, joissa eniten maaleja tehnyt pelaaja voittaa. Jos sinulla ei ole paljoa aikaa, voit kätevästi hypätä mukaan Onesiin. Kahden tai kolmen voiton jälkeen etenet seuraavalle tasolle. Tavoitteena on kerryttää päivän aikana mahdollisimman paljon voittoja ykköstasolla. Voittaja saa tukun palkintoja hahmolleen. Ottelut rullaavat nopeasti, eikä uutta ottelua tarvitse odottaa kauaa, joten pelimuotoa voi pelata tuntienkin ajan.

Uudet pelimuodot tuovat tuottajan mukaan iloa myös totisemmista lätkäkokemuksista pitäville pelaajille.

– World of Chel on iso muutos. Sen tarkoituksena on edistää sosiaalista kilpailua yhdessä kavereiden kanssa. Teknologian ja palvelininfrastruktuurin kehittyminen ja pelaajien tottuminen verkkopelaamiseen ovat tehneet sosiaalisista toiminnoista paljon suuremman osan pelaamista. Se on toiminut myös meille erinomaisesti, ja erityisesti EA Sports Hockey League onkin ollut menestys. EASHL:n suosion myötä halusimme madaltaa laajemman yleisön kokeilukynnystä World of Chelillä. Kun he ovat kartuttaneet tarpeeksi kokemusta World of Chelissä, he voivat hypätä mukaan EASHL:ään.

Persoonallisuuden korostaminen on World of Chelin ytimessä. Pelaamalla ansaitaan kokemuspisteitä, mikä avaa niin uusia erikoistumisvaihtoehtoja kuin asusteitakin. Pipolätkähenkisissä pelitiloissa pelaajat voivat sonnustautua huppareihin ja räikeisiin verkkareihin, mutta tarjolla on toki totisempaakin kiekkovarustusta.

– Kustomointi on todella tärkeä osa peliä. Jos tarkastellaan urheilua laajemmin, pelaajatkin edustavat nykyään omia brändejään esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Se on syy siihen, että P. K. Subban on pelin kannessa Pohjois-Amerikassa tänä vuonna. Hän on oman brändinsä rakentamisen kärkipäätä ja on laajentanut seuraajakuntaansa myös jääkiekon ulkopuolelle.

Uudet pelitilat ja painotukset eivät tietysti ole kaikkien mieleen. Ramjagsingh myöntääkin, että kehittäminen on tasapainottelua uutta yleisöä tavoittelevien radikaalimpien uudistusten ja kiekkopuristien miellyttämisen välillä.

– Ymmärrämme kuitenkin, että maailmalla on myös Franchise-pelitilasta ja Be a Prosta kiinnostuneita pelaajia, ja haluamme tarjota myös heille uusia toimintoja joka vuosi. Olemme kuitenkin kysyneet faneiltamme, miten he haluavat pelata. He haluavat pelata Hockey Ultimate Teamin ja EASHL:n kaltaisia pelimuotoja, joten haluamme tarjota myös entistä laajemmalle yleisölle mahdollisuuden osallistua niihin.

NHL 19:n pelitilojen valikoima onkin melkoinen. On pipolätkää, joukkuepeliä, kausimuotoa, Be a Prota, uratilaa ja keräilykortteja. Vaihtoehtojen määrä tarkoittaa tietysti, että ihan jokaisella sektorilla ei oteta isoja harppauksia. Varsinaiseen kiekkoilutuntumaan tehdyt uudistukset tuovat kuitenkin jotain jokaiselle.

– Omasta mielestäni pelilliset uudistukset tekevät NHL 19:stä suurimman vuotuisen harppauksen pitkään aikaan. Real Player Motion -luistelujärjestelmä saa pelaajat liikkumaan realistisemmin ja pelin tuntumaan nopeammin reagoivalta. Uudet fysiikat saavat taklaukset tuntumaan paljon todentuntuisemmilta ja tarkemmilta sekä taklaajalle että taklattavalle.

Ramjagsinghin mukaan pelilliset uudistukset korostavat kärsivällisyyden merkitystä. Pelatessa tuntuma onkin hitusen verkkaisempi kuin aikaisemmin, eivätkä esimerkiksi liikkeellelähdöt käy enää niin räjähtävästi kuin ennen.

RPM:n vaikutukset korostunevat lähinnä sarjan suurimmille faneille, mutta myös satunnaiset kiekkoilijat huomaavat vääjäämättä yhden uudistuksen. Monen pelaajan puolustuksen kulmakiven muodostanut mailalla tökkääminen on ajautunut pahasti paitsioon. Mailaa voi edelleen käyttää kiekon irrottamiseen vastapelurin lavasta, mutta pilli soi armottomasti, jos tökkimistä harjoittaa edellisvuosien tapaan. Kollegan kanssa pelatussa matsissa jäähypenkkiä kulutettiinkin taajaan, sillä kumpikaan ei ehtinyt ottelun aikana orientoitua uuteen tuomarilinjaan. Uudistus lienee kuitenkin ainakin kilpailuhenkisempien pelaajien mieleen, sillä se pakottaa puolustamaan entistä enemmän sijoittumisen kautta.

Myös pc-pelaamisen asema on muuttunut Ramjagsinghin tuottajakauden aikana. EA Sports on viime vuosina tuonut pelejään entistä enemmän pc:lle. FIFA-pelisarjan ohella Madden NFL 19:stä saatiin tänä vuonna täysiverinen pc-versio, mutta NHL 19 saapuu vielä tänä vuonna vain konsolikiekkoilijoiden iloksi. Ramjagsinghin kommenttien perusteella myös NHL-pelisarja saattaa tehdä lähiaikoina paluun pc:lle edeltäjien kokemuksia hyödyntäen.

– Isomman urheilupelijoukon osana työskenteleminen on hieno tilaisuus ottaa oppeja muilta kehittäjiltä ja soveltaa niitä NHL:ään. FIFAn ja Maddenin pc-versioiden myötä voimme ymmärtää paremmin heidän kehityshaasteitaan ja fanien vastaanottoa. Joten kun toivottavasti tulemme tulevaisuudessa myös pc:lle, voimme hyödyntää heidän oppejaan ja tehdä parhaan mahdollisen pelin.

NHL 19 julkaistaan PS4:lle ja Xbox Onelle 14. syyskuuta.

Jukka Moilanen