Muinaisten kutsu – ennakkofiilistelyssä Call of Cthulhu

17.03.2017 // Kirjoittanut: Markus Heino
2
Muinaisten kutsu – ennakkofiilistelyssä Call of Cthulhu

CALL OF CTHULHU

Tekijä: Cyanide Studios Julkaisija: Focus Home Interactive
Alustat: PS4, XOne, Win Julkaisu: Loppuvuosi 2017

Muinaisten kutsu

H. P. Lovecraftin muinaisiin jumalolentoihin ja todellisuutta vääristäviin voimiin pohjautuva Cthulhu-universumi on ainakin paperilla erinomainen aihepiiri tutkimiseen, havainnointiin ja tunnelmallisiin ympäristöihin nojaaville videopeleille. Juuri näitä osasia punotaan yhteen Cyaniden Studiosin työstämässä Call of Cthulhu -pelissä, joka sekoittaa soppaan vielä aimo annoksen kauhua. Julkaisija Focus Home Interactiven esitteli Call of Cthulhua medialle Pariisissa viime helmikuussa.

Call of Cthulhu seuraa yksityisetsivä Edward Pearcen vaiheita, kun tämä ryhtyy selvittämään kokonaisen perheen mystistä kuolemaa Darkwater Island -nimisellä saarella. Murheellisen tapahtumapaikan tienoille saapuvalle pelaajalle annetaan esimakua pelin keskustelujärjestelmästä, joka perustuu valintakiekosta tehtyihin poimintoihin. Pearce on nähdyn ennakkoversion perusteella varsin yksioikoinen miesten mies, mutta pelaajalle annetaan vapauksia lähestyä tutkimuksiaan vapaammin esimerkiksi psykologisen manipuloinnin avulla tai suoraan uhkailemalla. Lisäksi annettuja vaihtoehtoja on useampia erilaisia, mikäli pelaaja on löytänyt keskusteluun liittyvän johtolangan tai huomaa keskustelukumppanin tarinassa epäjohdonmukaisuuksia.

Näkemämme keskustelu käsitti Pearcen ja tilanhoitajana toimivan vanhuksen suorasukaisen ajatustenvaihdon. Yksityisetsivä pyrkii selvittämään tiensä kuolleen perheen asuintalon sisälle, mikä käykin huomattavan näppärästi, mikäli pelaaja on tutkinut pihapiirin ja erityisesti hautausmaan perusteellisesti. Muutoin keskustelu pitää viedä uhkailun, manipuloinnin tai nokkeluuden tielle, joiden onnistuminen riippuu paitsi hahmon omista roolipelimäisesti kehittyvistä ominaisuuksista myös kyseisen keskustelukumppanin suhtautumisesta pelihahmoon.

Cthulhu-mytologian syövereihin esittelyssä ei juurikaan päästy, mutta joitain Pearcen mielenterveydelle haitallisia ilmestyksiä ja vivahteita nähtiin kohti parikymmenminuuttisen testituokion loppua. Esittelijöiden ohjatessa Pearcea yhä syvemmälle Darkwater Islandilla sijaitsevaan kartanoon näimme vilauksia vääristyneistä kasvoista maalauksissa ja kuulimme yliluonnollista kuiskintaa. Lopuksi vielä nähtiin hirviö, jonka olemus ja liikehdintä pyyhkivät Pearcen machoasenteen pois kertaheitolla. Tärisevä miesraunio selvisi haasteesta hiipimällä, ja psyykekin säilyi suhteellisen ehjänä, kunhan vain muistetaan olla tuijottamatta hirmua päin.

Yleisilmeeltään Call of Cthulhu on ottanut aikamoisen harppauksen vuodentakaisesta, ja sille onkin lupailtu julkaisua kuluvan vuoden loppupuolelle PS4:lle, Xbox Onelle ja Windowsille. Lue lisää Call of Cthulhusta huhtikuun Pelaajasta!

Call of Cthulhu -ennakkofiilistely

Markus Heino

Kommentit

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Tätä odotan pelon sekaisin tuntein, ei pitäisi hybettää kun on vaarana pettyä, mutta sen verran iso sydän sykkii Lovecraft mytologialle, että ei voi säästyä toivomasta hyvää peliä.

Käyttäjän veepeeuho kuva
veepeeuho

heh, jaoin FB:ssä ja taas venähti....

Tässä vaiheessa voisin kehottaa kaikkia H.P Lovecraftin tuotoksista kestoseisokkeja saavaa muinaista lukemaan eteenpäin. Cthulhusta ollaan kuultu aivan liian vähän mm. modernin elokuvan keinoin kerrottuna, saatika sitten pelirintamalta. Muinaisen 2001 vuonna julkaistun Dagonin jälkeen en ole juuri törmäillyt ilmiöön. Ja sekin oli keskinkertainen elokuva. Kirjat olen teknologiahörhönä tässä tapauksessa jättänyt odottamaan itseään (ja kaiketi jääkin) ja peleissäkin olen törmännyt omalta kohdaltani ainoastaan Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth:iin, joka julkaistiin 2005 ensimmäiselle Xboxille ja PC:lle. Peli oli erittäin hyvä kauhuun nojaava oikeasti kuumottava perus FPS:iä huomattavasti seikkailupitoisempi. Julkaisija oli Bethesda, joka on luonut uransa sellaisia pieniä pelisarjoja julkaisemalla kuten Elder Scrolls, Fallout, Doom, Wolfenstein ja niin edelleen. Tutkiskelun jälkeen yllätyin että itse pelin tehnyt firma on Simon the Sorcerer 3D:n takana. Wikittelyn jäljiltä sama firma on yrittänyt saada uutta Cthulhua ulos useampaankin otteeseen, kuitenkin jokaisen päädyttyä peruutetuksi. Oudoksuttaa, mutta tämän enempää en jaksa avata ko. asiaa juuri nyt, ainakaan näin pajazzoa pelanneena. Silmät kun tihrustaa muutenkin moisesta rahapelistä.
Hetkinen!? Mikä se uutisen aihe olikaan? AIVAN! Siis alla olevan linkin takaa löytyy mm. traileri tulevasta Cthulhu -mytologiasta ammentavasta pelistä. Joka sattuu sitäpaitsi näyttämään tämän pelaajan silmin oikein mielenkiintoiselta tapaukselta. Ja kokemuksesta voin kertoa, että on sitä silmääkin jo tullut vähän erottaa paskeet paskemmasta paskasta, ja paremmat paskat joskus jopa parhaista paskoista.
Jääkäämme siis odottelemaan tulevaa. Elämme aivan käsittämättömän hyvää pelivuotta! Koko alkuvuosi on julkaistu toinen toistaan parempia ja tänä vuonna jopa erilaisiakin H.Y.V.I.Ä pelejä monella rintamalla. Lopputeksteihin upoyan vielä toisen mainoksen josta kirjoitan lisää myöhempänä, SUBNAUTICA:sta.
Aamun jatkoja!