Hiekkalaatikko luonnonvoimien armoilla – testasimme ennakoon Just Cause 4:ää / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Hiekkalaatikko luonnonvoimien armoilla – testasimme ennakoon Just Cause 4:ää

9.11.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0

Valehtelematta täytyy sanoa, että Just Cause 4 tuntuu virkistävältä usean tunnin Red Dead Redemption 2 -fiilistelyn jälkeen. Hitaan ja välillä omiin mekaniikkoihinsa kompastelevan lännen seikkailun rinnalla pääsin loka-marraskuun vaihteessa ottamaan ennakkotuntumaa Avalanche Studiosin viimeisimmästä kaaosräiskinnästä, ja kokemus oli vapauttava. Niin paljon kuin aikani Red Deadin parissa onkin minua kiehtonut, oli kovin terapeuttista päästä pelaamaan peliä, joka avoimen maailman kokemukseksi on kuin täysi vastakohta Rockstarin viimeisimmälle merkkiteokselle.

Just Cause 4 jatkaa hyvin tutulla linjalla siitä, mitä Just Cause 3 pohjusti kolme vuotta sitten. Kävelevä joukkotuhoase Rico Rodriguez on yhä voimissaan ja lentää heittokoukkuineen, laskuvarjoineen ja liitopukuineen nyt fiktiivisessä eteläamerikkalaisvaltio Soliksessa. Ilmavaan liikkuvuuteen sopien pelimaailma on kokonaisuudessaan Ricon tutkittavissa jo varhain seikkailun alussa, ja sitä käsitellään edelleen enemmän kaoottiseen tuhoon kannustavana leikkikenttänä kuin miljöönä, jossa valintojen seurauksen kummittelevat pelaajaa hautaan asti.

Solis on alueena suurin piirtein yhtä mittava kuin Just Cause 3:n Medici, mutta rakenteen suhteen paljon on muuttunut. Veden merkitystä alueella on supistettu ja sen sijaan vaihtelua tuodaan jakamalla pelialue neljään isompaan eloyhteisöön ja niiden sisällä oleviin pienempiin biomeihin. Koluttavissa on niin viidakkoa, lumisia vuoria, viidakkoa kuin aroalueitakin, joten niistä löytyvät haasteet mukailevat aina hieman omaa rakennettaan. Jokaiselta alueelta löytyy myös omat äärimmäiset sääolosuhteensa, jotka ovat olleet eräitä pelin ennakkoon hehkutetuimpia uudistuksia.

"Kävelevä joukkotuhoase Rico Rodriguez on yhä voimissaan ja lentää heittokoukkuineen, laskuvarjoineen ja liitopukuineen nyt fiktiivisessä eteläamerikkalaisvaltio Soliksessa."

Äärimmäisiä sääolosuhteita edustavat niin aroalueilla nähtävät tornadot, aavikolla nousevat  hiekkamyrskyt, viidakossa mesoava ukkonen ja vuoristoilla puhaltava lumimyrskyt. Ennakkoversiossa tutuimmaksi tulivat tornadot, jotka tuhovoimassaan ovat aluksi vaikuttava näky. Massiivinen tuuli vaikuttaa suoraan pelimaailman irtaimistoon ja murskattavissa oleviin kohteisiin, minkä lisäksi Rico voi hänkin päätyä sen pyörityksiin. Sääolojen merkitys ei käy pelissä missään vaiheessa välttämättä kuitenkaan massiiviseksi. Kaikille sääoloille on omistettu omat tarinavetoiset operaatiotehtävät, joissa niiden mahdollisuuksista otetaan kyllä paljon irti hallitummissa olosuhteissa. Tehtävien ulkopuolella säät tuntuvat kuitenkin vain pelimaailmassa eläviltä pieniltä stunttimahdollisuuksilta, joten kaikessa vaikuttavuudessaankin ne jäävät lopulta paljon arkisemmiksi ilmestyksiksi kuin olisin toivonut.

Tietynlainen painotus stunttien tekemiseen näkyy myös Just Cause 4:n varustevalikoimassa. Ricon uskollisesta heittokoukusta on tehty aiempaa muokattavampi sen toimiessa nyt keinona kiinnittää pelimaailmaan rakettien ja ilmapallojen kaltaisia asioita. Kyseisiä varusteita pääsee myös säätämään monipuolisesti aina aktivointitavasta niiden toiminnallisuuksiin. Esimerkkinä modauksien mahdollisuuksista kehittäjät loivat lentävän tankin, jonka korkeutta oli mahdollista hallita ilmapalloja säätämällä ja nopeutta vuorostaan raketteja käyttäen. Varusteiden käyttö onnistuu toki suoraviivaisemminkin. Vähemmän luovempana ihmisenä onnistuin pitämään hauskaa sinkoamalla yhä vihollisia taivaalle ilotulitteiden lailla ja repimään helikoptereita ilmasta vihollisten niskaan.

Tavoitteellisuutta Just Cause 4 ei sentään ole kaiken tämän keskellä unohtanut. Vihollistukikohtien kaatamisesta on erityisesti haluttu tehdä mielenkiintoisempaa, mitä on lähestytty esittelemällä enemmän vaiheita ja kerroksia toimintaan, joka tavanomaisesti koostui lähinnä suorasta räiskyttelystä. Ricon auttamien kapinallisten taistelemista on haluttu tuoda myös vahvemmin esille. Pelimaailman alueita vapautetaan nyt komentamalla kapinallisia viholliskohteiden tuhoamisesta irtoavilla pisteillä, mikä siirtää vähitellen vihollislinjoja ja niiden lähistöllä sotivia kapinallisia ympäri pelialuetta. Komentelua ei voi missään nimessä sanoa taktiseksi, mutta se lisää tervetullutta dynaamisuutta pelimaailman toimintaan.

Just Cause 4 pohjimmiltaan hyvin tuttu peli Just Causea 3:a pelanneille. Edistysaskeleita ja oppia on selvästi otettu, mutta mihinkään uuteen suuntaan Just Causen ei kannata odottaa menevän nelososan myötä. Sillä on selvästi kuitenkin paikkansa maailmassa. Se puhdas tekemisen ilo, jonka sain pelaamalla peliä pitkien Red Dead -purituksien jälkeen, oli äärimmäisen tervetullut erityisesti näin synkistyvän syksyn keskellä.

Just Cause 4 julkaistaan 4. joulukuuta Xbox Onelle, PlayStation 4:lle ja pc:lle.