Ensitestissä DiRT Rally 2.0 – rallikuninkaan jatko-osan ajotuntuma on omaa luokkaansa / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Ensitestissä DiRT Rally 2.0 – rallikuninkaan jatko-osan ajotuntuma on omaa luokkaansa

4.10.2018 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
5
DiRT Rally 2 hands-on

Rallikuninkaan toinen tuleminen

Muutaman vuoden takainen DiRT Rally on ehdottomasti rallipelien kaikkien aikojen parhaimmistoa. Jatko-osan paljastus otettiinkin riemuiten vastaan autoilun ystävien joukossa. Pelaaja pääsi tutustumaan ensimmäisten joukossa DiRT Rally 2.0:aan Codemastersin Lontoossa järjestämässä julkistustilaisuudessa.

DiRT Rally 2.0:aa rakennetaan selvästi DiRT Rallyn vahvuuksien päälle. Kehittäjien mukaan pelin ytimessä on edelleen tarkkuuteen tähtäävä rallituntuma. Uudistukset ovat kuvausten perusteella varsin maltillisia, vaikkakin vaikuttavia. Ralliradat ovat entistä näyttävämpiä ja autot yksityiskohtaisempia.

Uusista sijainneista kehittäjät paljastivat Argentiinan ja Uuden-Seelannin sekä kanadalaisen Trois-Rivièresin rallicross-radan. Lopullisen julkaisun kerrotaan sisältävän ralleja kaikkiaan kuudesta maasta ympäri maailman, minkä lisäksi mukana on kahdeksan virallista rallicross-rataa. Codemasters vihjailee myös kausiluontoisista päivityksistä, joten luvassa on lähes varmuudella uutta sisältöä myös julkaisun jälkeen.

Mukana on toki myös pelillisiä uudistuksia, sillä pelin kerrotaan esimerkiksi simuloivan tien pintaa entistä dynaamisemmin. Kehittäjät kertovat teiden pintamateriaalin ja ajourien muovautuvan rallien edetessä, minkä vuoksi omalla lähtönumerolla on merkitystä ajotuntuman kannalta. Ensimmäisenä soralle lähteville luvassa on erilainen erikoiskoe kuin kymmenien autojen kulutuksen jälkeen. Pinnan kulumisen vaikutuksia en päässyt kokemaan testijaksossa, joten uudistuksen todelliset vaikutukset jäivät vielä pimentoon.

DiRT Rally 2 screenshot

"DiRT Rally 2.0:n parissa vietetty parituntinen oli vuoden parasta peliviihdettä"

DiRT Rally 2 screenshot

Rallituntuma on edelleen täyttä rautaa. Pääsin tutustumaan ennakossa Uuden-Seelannin rallirataan sekä PS4- että pc-version puikoissa. Ajoneuvoksi valikoitui 80-luvun klassikko-Golf, joka sai melko raakaa kyytiä mutkaisilla sorateillä. DiRT Rally 2.0 ei nimittäin ole ihan helppo peli. Kovaa pitäisi mennä, mutta jos sattuu pieni virhe mutkan lukemisessa ja liian myöhäinen jarrutus, näyttävää maisemaa katsellaankin hieman erikoisemmasta näkövinkkelistä.

Kunnon ratilla ja polkimilla DiRT Rally 2.0:n ajotuntuma tuntui olevan ihan omaa luokkaansa. Tien pinnan voi melkeinpä tuntea näpeissään, mikä tekee ajamisesta ihan oikeasti todentuntuisen kokemuksen. Jos polkimissa olisi samanlainen tuntuma, olisi todellisuutta lähemmäs hankala päästä – visuaalista ilmettä lukuun ottamatta. Testattu versio ei ollut vielä alfavaiheessakaan, mikä selittää epäilemättä osan kauneusvirheistä, mutta visuaalisesti DiRT Rally 2.0 ei ainakaan vielä säväyttänyt.

Jos realistinen rallikokemus tuntuu liian uhkaavalta, DiRT Rally 2.0:ssa on säätövaraa kepeämmänkin kaahailun suuntaan­. Vaikka tavallisella ohjaimella pelaaminen syökin ison osan pelin viehätyksestä, on tarjolla toimiva pelikokemus myös ratittomille. Etenkin rallicross-kisojen voisi kuvitella istuvan sohvalla löhöten pelattavaksi välipalaksi.

DiRT Rally 2.0:n parissa vietetty parituntinen oli vuoden parasta peliviihdettä, vaikka WRC-sarjassa kisaillut Jon Armstrong laittoikin jauhot suuhun paikalla olleille toimittajille. Codemastersia konsultoiva irlantilaiskuski näytti taitojaan pelin puikoissa, ja näky oli oikeasti vaikuttava. Armstrong veti haastavan tien reunoja nuollen kolme minuuttia omaa ennätysaikaani nopeammin ja sai yleisön haukkomaan henkeään. Vilpittömiin aplodeihin päättynyt suoritus näytti ihan aidolta rallilta ja toimi osoituksena DiRT Rally 2.0:n realistisuudesta ja haastavuudesta.

Dirt Rally 2.0 julkaistaan pc:lle, Xbox Onelle ja PS4:lle ensi vuoden helmikuussa.

Kommentit

Käyttäjän Yerted kuva
Yerted

Millä ratilla pelasitte?

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Toivottavasti tämä on vähintään yhtä hyvä kuin edellinen osa ja sisältäisi myös mahtavan Suomen rallin. Dirt 4:n aiheuttaman suuren pettymyksen jälkeen tätä tarvitaan. Siitä voi päätellä kuinka hyvä se oli, kun Dirt 4:n ilmestymisen jälkeen on tullut kuitenkin enemmän pelattua Dirt Rallya.

Käyttäjän flipperi kuva
flipperi

Ite kyllä enemmän diggasin Dirt 4:stä kuin Rallysta, mutta saattaa johtua siitä kun en rattia ja polkimia omista. Pädillä ainakin rennompaa meininkiä nelosessa, ei jaksa töiden jälkeen enää hiessä vääntää erikoiskokeita :)

Käyttäjän Jukka Moilanen kuva
Jukka Moilanen
Lainaus Yerted

Millä ratilla pelasitte?

Kaivelin vähän muistin syövereitä ja muistelisin, että PS4-versiota kokeiltiin Thrustmasterin T300RS:llä.

Pc-versiosta en mene varmaksi sanomaan, mutta ainakin force feedbackia löytyi sen verran, että ratista sai pitää ihan kahdella kädellä. Pc-versioon oli myös liitetty käsijarrun ja vaihdekepin virkaa hoitamaan pari Thrustmasterin VG TSSH -keppiä.

Käyttäjän Jontte kuva
Jontte

Harmillista, että VR-tuki on nyt sitten ilmeisesti pudotettu pois. Ykkösosasta teki merkittävän (armottoman vaikeustason ohella) juuri se, miten pelottavaa oli viilettää virtuaalitodellisuudessa Jämsän hiekkateitä hyppyineen tai Kreikan kapeita vuoristoteitä pudotuksineen tuhatta ja sataa. Oikeastaan mikään muu peli ei ole tarjonnut vastaavaa kokemusta.

Ilman VR-tukea DiRT 2.0 jää valitettavasti itseltä väliin, mutta toivottavasti nyt saavat edes ne rattiasetukset toimimaan kerrasta. Ykkösen kanssahan force feedback -ratin toimimaan saaminen (kunnollinen ajotuntuma) vaati aivan älytöntä säätämistä ja nettifoorumien lueskelua (ratit Thrustmaster T500 RS ja T300 RS).