Ladataan

Uutinen: Tätäkö se tulevaisuus nyt on? Microsoft paljasti futuristiset HoloLens-lasit

21.01.2015
Kirjoittanut: Panu Saarenoja

Microsoft on paljastanut uuden laitehankkeensa, jota se kutsuu futuristisesti nimellä HoloLens. Kyseessä on päähän asetettava tietokone, jonka on määrä kyetä heijastamaan käyttäjänsä silmien eteen "hologrammina" esimerkiksi erilaisia kolmiulotteisia objekteja ja kuvia, joiden kanssa voi myös vuorovaikuttaa.

Microsoftin mukaan HoloLens on itsenäinen laite, joka ei vaadi kytkeytymistä esimerkiksi pc:hen tai muihin lisälaitteisiin. Asettamalla HoloLensin vain ylleen pitäisi laitteen kyetä sensoreillaan havaita, mitä sen käyttäjä mahtaakaan milloinkin katsoa, ja pystyypä se ymmärtämään myös käsien liikkeitä ja ääntä.

HoloLensin on tarkoitus olla Microsoftin Windows 10 -käyttöjärjestelmän varaan rakentuva laite. Julkaisunsa sen pitäisikin nähdä vielä jossain vaiheessa osana Windows 10:n elinkaarta.

20 kommenttia

21.01.2015 23:59
Oh mään täts kuul!!
Picture of Hugopeikko
22.01.2015 00:04
Pienet lirut tuli innostuksen takia housuun. (kuvaannollisesti onneksi)
Picture of kurrinen123
22.01.2015 00:13
Inb4 jonkun hololensin kaappaa ilkeä tekoäly ja alkaa ohjastamaan henkilöä maailmanvalloitukseen.

5/5
Picture of Oskulock
22.01.2015 01:01
Tekniikka sinänsä kiinnostavaa, mutta olen vähän skeptinen sen suhteen miten tämä oikeasti mullistaa kenekään television ja tietokoneen omistajan elämää. Joka ikisessä tekniikkamainosvideossa ikinä kun kaikki hoituu pepsodent-hymyä irvokkaasti venyttäen vain sormea heillauttamalla, mutta aina vaan tuntuu utopia yhä vaan utopialta.

Ehkä tuostakin tekniikasta saadaan joskus jotain irti, mutta pari seuraavaa vuosikymmentä väittäisin sen olevan tavallisen kuluttajan kannalta täysturha ja samanlainen kusetusgimmick kuin liikeohjaus ja 3D-elokuvat, eikä kehitä ainakaan pelialaa kuin teknillisellä eksotiikalla ratsastuksen suuntaan ja yhä syvemmäs kasuaalin kuoppaan. Minusta pelien pitäisi kehittyä ja monipuolistua ensisijaisesti, ei tekniikan, joka toimii välikätenä pelaamisen mahdollistamiseksi. Kumma kun ei töllö, padi ja hiiri-näppis enää muka riitä, prkl t. Vanha tosipelaajapieru
Picture of lindario
22.01.2015 01:49
Mielenkiintoista, liiankin hyvää ollakseen totta. Miten hyvin tälläistä perinteisten rajojen rikkojaa osataan sitten hyödyntää käytännössä ja peleissä on eri asia.
Picture of Burning
22.01.2015 10:25
Hieno konsepti, mutta olen kyllä hyvin skeptinen sen suhteen, tuleeko se oikeasti toimimaan vielä lähitulevaisuudessa. Onhan noita hienoja videoita nähty Kinectistä, googlelaseista, Illumiroomeista yms....Hyvä silti, että jotkut kehittävät tällaisia.
Picture of Megaman
22.01.2015 11:55
Hienolta näyttää! Mut niinhän ne aina mainoksissa näyttääkin...
Picture of Tompsoni
22.01.2015 11:58
Lainaus käyttäjältä Tompsoni
Hienolta näyttää! Mut niinhän ne aina mainoksissa näyttääkin...


Niimpä. Lyön satasesta vetoa, ettei Se toimi noin hyvin.
Picture of kurrinen123
22.01.2015 12:12
Lainaus käyttäjältä kurrinen123
Lainaus käyttäjältä TompsoniHienolta näyttää! Mut niinhän ne aina mainoksissa näyttääkin...

Niimpä. Lyön satasesta vetoa, ettei Se toimi noin hyvin.


Näytti tuo jo ihan hyvin toimivan kun näyttivät livenä sitä yleisölle.
Picture of SCORPIO
22.01.2015 12:26
En sikäli epäile toimivuutta, mutta on selvää että tämä on pienen marginaalin kiva nichelelu. Eli vähän sama kuin VR-lasit: ihan siisti idea ja toteutus, mutta ei tule olemaan mikään valtavirran juttu.
Picture of Core