Uutinen: Tässä on Sky – Journeyn tekijöiden uusi peli

12.09.2017
Kirjoittanut: Panu Saarenoja

Sky on seuraava peli Journey- ja Flower-kehittäjä thatgamecompanylta. Studio paljasti luomuksensa hieman yllättäen Applen tiistaisen lehdistötilaisuuden yhteydessä, jossa pelin vahvistettiin saapuvan ensimmäisenä iPhone-, iPad- ja Apple TV -pelaajien koettavaksi.

Näin Journeyn jälkeisessä maailmassa Sky näyttää ja hieman myös kuulostaa tutunoloiselta. Thatgamecompanyn mukaan se halusi tehdä uutukaisesta sosiaalisen seikkailupelin, joka on erityisesti suunniteltu pelattavaksi ja jaettavaksi perheen ja rakkaiden kanssa. Mobiililaitteille peli saapuukin siksi, että useilla ihmisillä ympäri maailmaa sattuu olemaan niihin helpoin pääsy.

Thatgamecompany ei ole vielä kertonut, mille alustoille Skyta voidaan odotella iOS-julkaisun jälkeen. Nähtäväksi siis jää, onko peli ujuttamassa seikkailujaan vielä mobiililaitteiden ja Apple TV:n kaltaisten tuotteiden ulkopuolelle vai onko se nimenomaan suunniteltu vain niitä varten.

Lähde: thatgamecompany

7 kommenttia

13.09.2017 09:46
Katsotaanpa vaan, niin tässä on se Flowerista tuttu kamala kallisteluohjaus ja nyt vielä pisteenä iin päälle näyttö kallistelee mukana.

Journey oli mielestäni Thatgamecompanyn ensimmäinen onnistunut peli ja se iskikin kuin tuhat volttia. Tämä jää nyt vielä nähtäväksi, mutta ensimmäinen harmi on se, että tulee ainakin alkuun pelkästään mobiililaitteille ja toinen se, että näyttää tosiaan ottavan askeleen takaisin kohti Floweria, joka oli mielestäni aika nihkeä kokemus.
Picture of Haerski
13.09.2017 11:42
Näyttää mukavasti Journeylta mutta ei tule kauppoja jonain kännykän kallisteluversiona. Saati että ikinä ostaisin jotain ylihintaista omenaa muutenkaan.
Lainaus käyttäjältä Haerski
Katsotaanpa vaan, niin tässä on se Flowerista tuttu kamala kallisteluohjaus ja nyt vielä pisteenä iin päälle näyttö kallistelee mukana.
Oli muuten perseestä se ohjaus. Itsellä jäi suurelta osin ohjauksen takia Flower kesken vaikka muuten olisin voinut sen pelailla.
Picture of zappah
13.09.2017 16:57
Luotto studioon on äärimmäisen kova, mutta miksi oi miksi joku kämäinen kännykkäpeli? Sad
Picture of OsKu
13.09.2017 22:25
Journey oli loistava. Harmi, että tämä on pelaamatta paskaa. Tiedätte kyllä miksi Wink
Picture of snaketus
14.09.2017 12:40
Itse taas pidin Flowerista jopa jossain määrin enemmän kuin Journeysta. Olihan se pelin ohjaus paikoitellen turhauttava, joo, varsinkin kun pelin tekijät keksivät väkertää pelin loppupäähän ylenmääräistä tarkkuutta vaativan kentän. Muuten hyvä, mutta Flowerin ohjakset olivat semmoiseen vähän liian suurpiirteisiä. Kuusi kenttää seitsemästä osasi ottaa tämän seikan vielä hyvin huomioon, mutta kuten jo kerran tulin paasanneeksi, kenttä viisi ja varsinkin sen helvetillinen Pure-trophy sotivat pelin muuta kokonaisuutta vastaan. Arvatenkin tuolla hiippailu-elementillä koitettiin sitoa pelattavuutta kentän synkkään ja ahdistavaan tunnelmaan. Ymmärrettävää, mutta liian suurpiirteisillä ohjaksilla lentäminen muuttui lähinnä raivostuttavaksi. Edellisen kentän lopetus oli malliesimerkki siitä, kuinka tuon uhkaavan/masentavan fiiliksen olisi voinut saada aikaan ihan sillä ympäristöllä yksistään, ilman että sitä aiempaa ja varsin rentoa pelityyliä pitäisi nakata romukoppaan.

Journey oli kieltämättä nätti ja mielenkiintoinen kokemus myös minulle. Mutta kenties juuri tuo pelin ympärillä pyörinyt valtava hype kääntyi sitä itseään vastaan - Journeyn "muistettavuus" sekä "omaperäinen pelattavuus" hävisivät mennen tullen palatessa Unfinished Swanin vastaaville, ainakin minun mielestäni. Varsinkin Journeyn co-oppia tuntemattomien kanssa on kehuttu maasta taivaaseen (ja olen nähnyt sitä kutsuttavan jopa siksi "ainoaksi oikeaksi tavaksi pelata Journeyta"), mutta tällainen erakko jätti sen suosiolla välistä. Ei Journey minusta ollut mitenkään huono peli, ei todellakaan, ja varsinkin noi miljööt + world building olivat mielenkiintoisia sekä omaperäisiä. Tästä huolimatta, Journey ei ole minusta IHAN kaiken sen saamansa hypen arvoinen.

Eniten minua ihmetytti, mikä Journeyn sisäinen viesti oli muka olevinaan:
Spoileri!Näytä spoileri
siis, ne muinaiset valkeat kaapuhemmot sotivat aikoinaan taikarievuista, tuhoten siinä sivussa oman sivilisaationsa ja jättäen jälkeensä kasan vanhoja sotakoneita. Sitten niillä oli joku ennustus sen toisen heimon punakaapuisista kavereista. Nämä punakaapuiset tyypit saapuvat aina sille hiton lumivuorelle, kuolevat ja kokevat elvytyksen valkokaavuilta. Sitten nää punakaavut lentävät vuoren huipulle, jossa he syntyvät uudestaan. Aloituspisteenä toimii se sama aavikko, josta itse pelikin alkaa, eli joka pelikerta alkaa edellisen jälleensyntymisen jälkeen... Eli nuo pelattavat punakaavut on tuomittu ikuiseen paskarinkiin aavikolta vuorelle ja sieltä taas takaisin, koska...???
Jos en nyt väärin muista, Thatgamecompany on jättänyt pelin teemojen tulkitsemisen pelaajien omille harteille. Meikäläiselle siitä ei ole ollut paljoa apua, kun en koskaan onnistunut tekaisemaan mitään punaista lankaa tolle lopetukselle.

Sitten on vielä Flow. Se oli ainoa peli tuosta Journey-kokoelmapaketista, jonka pelaaminen tuntui lähinnä pakkopullalta. Jos Flowerin liikeohjakset tuntuivat joistakin kankeilta, niin ei hyvää päivää Flow:ta ja varsinkin sen ekaa kampanjaa! Jaksoin pelata jopa kolmen eliön kampanjat läpi, ennen kuin laitoin pelin syrjään ja siirryin selkeästi paremmin hallittavan Flowerin pariin. Ironisesti tuossa Flow:ssa se kaikista kankeiten ohjattava elukka on tukittu sulle ihan ensimmäiseksi...MIKSI?! Ja tämä ei ole sitä, että opin ohjaamaan peliä paremmin muutaman tunnin sisällä, vaan se eka elukka on oikeasti paljon nihkeämpi ohjattava kuin vaikkapa sitä seuraava meduusa tai peto planktoni. Arvatenkin tällä tankerolla elukalla haluttiin tutustuttaa pelaaja hitaasti ja varovaisesti Flow:n maailmaan, mutta ainakin meikällä ekat fiilikset pelistä olisivat olleet paljon paremmat, jos olisin voinut saada sen vikkelästi sekä sulavasti liikkuvan elukan ensin.

Mitä Skyhyn tulee, niin ymmärrän kyllä miksi se on tukittu mobiilialustoille, jos päämääränä on yhteisöllisyys sekä mahdollisimman helppo saatavuus. Toivottavasti se saataisiin silti myös konsoleille. Ja jos ei, niin toivon ainakin ettei Thatgamecompany päätä pysyvästi lipsahtaa mobiilipelien puolelle.
Picture of mecha_no_maniac
14.09.2017 15:39
Lainaus käyttäjältä mecha_no_maniac
[--] Varsinkin Journeyn co-oppia tuntemattomien kanssa on kehuttu maasta taivaaseen (ja olen nähnyt sitä kutsuttavan jopa siksi "ainoaksi oikeaksi tavaksi pelata Journeyta"), mutta tällainen erakko jätti sen suosiolla välistä.[--]

Tässä saattaa piillä se kokemusta rampauttava tekijä. Journey on todellakin rakennettu sillä oletuksella, että se vedetään läpi jonkun tuntemattoman ihmisen kanssa. Viitteellinen tarina on vain sivujuonne. Pääasia on se yhteinen matka, Journey; ei määränpää johon se tähtää.

Tietyllä tavalla koko peli on pelkkä sosiaalinen koe, koska mikään pulma ei vaadi kanssapelaajan apua. Kommunikaatiotakaan ei *plim*-äänien lisäksi ole. Silti side, joka kahden pelaajan välille syntyy pelatessa on hämmentävä ja se tyhjyys, joka jää kun kaveri katoaa (tapahtuu yllättävän helposti) on todella raastava. Päättömästi speedrunnaavan pelaajan juostessa ohi lähes tervehtimättä tulee ihan aidosti loukattu olo. Viimeisimpänä, sitten kun olet tutkinut pelin läpikotaisin, saat palkinnoksi valkoisen viitan ja voit ottaa ikään kuin oppaan aseman ja näyttää aloittaville pelaajille pelin salaisuuksia.

Ehkä pahinta pelissä on se, kun pari kertaa on joutunut lopettamaan matkan kesken. Kuinka siinä tilanteessa ilmaisee selvästi yhteispeliin sitoutuneelle kanssapelaajalle, että nyt minun on vain pakko jättää sinut jatkamaan yksin? Sydäntä raastavaa settiä... Todella puhtaita ja alkukantaisia tuntemuksia ja mikäs sen kiehtovampaa.
Picture of Haerski
15.09.2017 14:01
Peli näyttää nätiltä ja vaikuttaa hauskalta, harmi että se saapuu vain omena laitteille. Sen takia en tule Applen laitetta hankkimaan. Tulisipa peli joskus konsoleille tai pc:lle. Smile
Picture of Hellsinki