Uutinen: Pelaajat kampanjoivat sosiaalisessa mediassa DRM-vapaan PlayStation 4:n puolesta

27.05.2013
Kirjoittanut: Panu Saarenoja

Sosiaalisessa mediassa käy parhaillaan peliaiheinen kuhina. Microsoftin Xbox One -viihdekeskuksen herätettyä viime viikolla paljon keskustelua käytettyjä pelejä ja verkkovaatimuksia koskevista konsolitoiminnoista, ovat pelaajat kääntyneet mikroblogipalvelu Twitterissä nyt joukolla Sonyn puoleen kehoittamalla elektroniikkajättiä harkitsemaan omia suunnitelmiaan tarkkaan.

Tageilla #PS4NoDRM ja #PS4USEDGAMES käytävä keskustelu sai kimmokkeensa Gametrailers-sivuston viikonloppuna julkaistusta Bonus Round -ohjelmasta. Siinä ohjelman juontaja Geoff Keighley nosti esiin, että pelijulkaisijoiden antaman paineen johdosta varmasti myös Sonylla on jouduttu pohtimaan kiistanalaisten keinojen käyttöä.

NeoGAF-keskustelufoorumille syntyikin pian keskusteluketju, jossa pelaajia kehotettiin osoittamaan mahdolliset huolensa varsinkin PlayStationin parissa työskenteleville henkilöille, kuten Sony Worldwide Studiosia johtavalle Twitter-aktiivi Shuhei Yoshidalle. Muutama Sonyn edustaja onkin jo ehtinyt osoittamaan mieltymystään siitä, että fanit ovat olleet näinkin "intohimoisia" asiasta. 

Sony on jo aikaisemmin ehtinyt toteamaan, ettei PlayStation 4 ole vaatimassa käyttäjältään ainakaan jatkuvaa internetyhteyttä ja ettei käytettyjä pelejä ole ainakaan tyystin hylätty. Se ei ole kuitenkaan mennyt yksityiskohtiin siitä, olisiko sanojen takana piilossa se yksi merkittävä "mutta".

Microsoft on ilmoittanut, että se on aikeissa selventää käytettyjen pelien politiikkaansa lähitulevaisuudessa.

Lähde: Polygon, Gametrailers, NeoGAF

39 kommenttia

27.05.2013 21:23
Lainaus
- - PlayStation 4 ole vaatimassa käyttäjältään ainakaan jatkuvaa internetyhteyttä ja ettei käytettyjä pelejä ole ainakaan tyystin hylätty - -


Eli aivan samanlainen julkistus yXboxin kanssa on vielä mahdollinen. Jos pelinkehittäjät ja julkaisijat todella painostavat rajoitusten puolesta niin eiköhän Sonykin hyppää samaan kelkkaan.
Itseäni ei kyllä oikeastaan kiinnosta, on vain mukava seurata paskamyrskyä. Käytettyjä pelejä ei ole tarvinut ostella ja kaikki laitteet ovat jatkuvasti yhteydessä verkkoon.
Picture of Hooumeri
27.05.2013 21:28
Aihetta sivuten PA Reportin Ben Kuchera on heittänyt ihan jännää asiaa käytettyjen pelien häviämisen mahdollisista hyödyistä. Toki kaikki eivät mielipiteeseen yhdy, mutta hyvä silti pohdiskella asiaa useammaltakin kannalta.
Picture of Riepu
27.05.2013 21:31
Mielenkiintoista: vielä kymmenen vuotta sitten Rockstarit ja vastaavat nousevat pelinkehittäjät olivat vain lähinnä kiitollisia konsolivalmistajille siitä että tekivät heistä miljonäärejä. Nyt heistä on kasvanut konsolivalmistajia isompia öykkäreitä jotka painostavat valmistajia korporaatiomaisiin ratkaisuihin.

PS2: 150 miljoonaa konetta, 1,5 miljardia myytyä peliä. Tarvittiinko DRM-suojauksia? Ei tarvittu. Pitäkää koko konsolipaskanne jos alatte isoveljeilemään? Minulla on vaihtoehtoja vapaa-ajan vietteekseni.
Picture of Baron
27.05.2013 21:38
No ainakin piratismi nousee mukavasti kun ei käytetyt pelit enään palvele kuin ennen, hankin ainakin yksinpelit muulla tavalla kuin ostamalla, mutta jos moninpeliä tahdon pelata niin uhraudun maksamaan...
Picture of -raffision-
27.05.2013 21:47
Itseäni ei haittaa vaikka käytetyt pelit poistuisi kokonaan. Ei nykyään tehdä niin hienoja laatikoita kuin ennen joten keräilyarvoakaan en itse koe olevan noilla muovikoteloilla. Kaikki vaan digitaalisena niin olisin itse tyytyväinen. Om ja nom.
Picture of Demppa
27.05.2013 22:07
Hah, arvasinpa tämän, ettei sonyllä ole asiat microsoftia paremmin tälläkään saralla. Moni fanipoju tulee vielä pettymään, kun odottaa ps:n valtakautta
Picture of Snowi
27.05.2013 22:26
osa porukasta puolustaa käytettyjen pelien rajoitusta, mutta ne eivät tiedä että suurin osa pelaajista ovat nuoria opiskelijoita ja vähävaraisia ihmisiä kuten minä! itse tuolla huuto kaupassa ostin myin konsoleita ja käytettyjä pelejä ja pieni voitto jäi itselleni! siis tämähän on epäreilua asikasta kohtaan! asiakas ostaa CD ja lataa sitä xbox tunnukseen kuinkakohan kauan menee että lähes 15 tai 20 gb plei latautuu xboksiin! suurimman osalla meillä ei ole nope internet yhteys edes helsingissä! jos tuon pelin lataa live käyttäjään mikorost tarkistaa ja sitten vahvistaa sitä ja jos internet yhteys katkeaa et voi pelata peliäsi josta maksoit 60€ !!!!!!! oletteko miettineet että edes pelin josta olette maksaneet ette omista sitä vaan mikrosoft päättää pelaatko sitä vai et! siis tämä menee kyll liian pitkälle jos mikrosoft tekee meidän kanssa tätä niin konsoli jää ostamatta! nyt järki käteen ihmiset!!!! ette oikesti mene tätä puolustamaan!!!!!!
Picture of pelaaja10
29.05.2013 10:01
Microsoftilla on hieman pasmat sekaisin...Suurella linjalla näyttää että yhtiö tosiaankin markkinoi pelaajille digiboksia "Julkistuksessaan"
Mutta kai se on puoli voittoa, että massat ovat huolestuneet Sonyn taktikoinnista :/

Lukaisin artikkelin Microsoftin mallista, ja olen enemmän kuin varma että Sonynkin tulisi sitä käyttää.
Picture of Deadreaver
27.05.2013 22:39
Lainaus käyttäjältä -raffision-
No ainakin piratismi nousee mukavasti kun ei käytetyt pelit enään palvele kuin ennen, hankin ainakin yksinpelit muulla tavalla kuin ostamalla, mutta jos moninpeliä tahdon pelata niin uhraudun maksamaan...


Niin........Tämä muutos tulee juuri sen takia että piratismi saadaan entisestään vähenemään pelien osalta, mikä on tietysti vain ja ainoastaan positiivinen asia. Mutta turha näistä nyt vielä mitään on nillittää kun mitään varmaa ei kummankaan osalta voi sanoa. Kuitenkin itse täysin varma että molempien konsoleiden "käytettyjen pelejen politiikka" tulee olemaan hyvin lähellä toisiaan.
Picture of Nakke79
27.05.2013 23:43
Lainaus
Niin........Tämä muutos tulee juuri sen takia että piratismi saadaan entisestään vähenemään pelien osalta, mikä on tietysti vain ja ainoastaan positiivinen asia. Mutta turha näistä nyt vielä mitään on nillittää kun mitään varmaa ei kummankaan osalta voi sanoa. Kuitenkin itse täysin varma että molempien konsoleiden "käytettyjen pelejen politiikka" tulee olemaan hyvin lähellä toisiaan.
Eiköhän nuokin laitteet voi modata ennemmin tai myöhemmin AINA löytyy porsaan reikä aina.....
Picture of -raffision-