Ladataan

Uutinen: Oculus Riftin hinta laskee pysyvästi kesäalennuksen jälkeen

17.07.2017
Kirjoittanut: Jukka Moilanen

Kynnys Oculus Rift -virtuaalitodellisuusvisiirin hankkimiseen laskee pysyvästi.

Oculus Rift on paraikaa saatavilla 449 euron hintaan yhdessä Touch-liikeohjainten kanssa. Kuuden viikon ajan voimassa olevan kesätarjoushinnan lisäksi Oculus aikoo kuitenkin laskea Riftin hintaa myös pysyvästi. Yhtiö on kertonut Riftin ja Touchin yhteishinnan laskevan Yhdysvalloissa 499 dollariin, kun kesäalennuksen ajan paketti on saatavilla 399 dollarilla.

Kyseessä on jo Oculusin toinen mittava hinnanalennus tänä vuonna. Riftin ja Touchin yhteishinta laski maaliskuussa 800 dollarista 600 dollariin. Euroopassa Riftin ja Touchin sai omakseen ennen kesäalennusta 708 eurolla, joten myös täkäläisen hinnan voidaan odottaa laskevan kesän jälkeen jonkin verran.

Hinnanalennukset ovat herättäneet spekulaatioita uuden virtuaalitodellisuusvisiirin julkaisun lähestymisestä. Oculusin mukaan kyse on kuitenkin pyrkimyksestä tavoitella suurempaa markkinaosuutta virtuaalitodellisuuslaitteista. Riftin kerrottiin viime kuussa jääneen alkuvuonna Samsungin Gear VR:n, PlayStation VR:n ja HTC Viven taakse myyntiluvuissa.

Lähde: PC Gamer

11 kommenttia

17.07.2017 10:49
Mielenkiintoista. Joko noissa hinnoissa on tähän asti ollut ihan järkyttävät määrät ilmaa tai sitten Oculus myy nyt lasejaan jo reippaalla tappiolla. No, edelleen se oikea hinta on juuri se, minkä kuluttaja on valmis maksamaan.
Picture of Haerski
17.07.2017 11:39
Lainaus käyttäjältä Haerski
Mielenkiintoista. Joko noissa hinnoissa on tähän asti ollut ihan järkyttävät määrät ilmaa tai sitten Oculus myy nyt lasejaan jo reippaalla tappiolla. No, edelleen se oikea hinta on juuri se, minkä kuluttaja on valmis maksamaan.

Tottakai niissä on "ilmaa". Ensimmäinen härveli laatuaan. Pitäähän kehitystyö jollain maksaa, mutta ongelma tässä tapauksessa oli se, että se kehitys kesti niin kauan. Uusia kilpailijoita ehti tulla markkinoille. Kansa olisi mielellään maksanut pyydetyn hinnan, jos vastaavia ei olisi ollut. Nythän ostajat jäivät pohtimaan mikä olisi se paras heille ja kilpailuhan laskee hintoja.
Samahan se oli 4K tv:ssä. Edelleen on niitä jotka maksaa sitä 3000€ lyhennystä vaikka saman saa jo 500€:lla
Picture of laurihon
17.07.2017 13:02
Eipä tuo Oculuksen markkinaosuus ole tähän mennessä tainnut päätä huimata. En tiedä tuoreita lukuja, enkä jaksa niitä edes selvittää, mutta alkuvuodesta PSVR oli myynyt jo lähes miljoonan, Vive kai jotain 500k luokkaa ja Oculus 350k tjsp? Sinällään ihan hyvin, kun ottaa huomioon kahden jälkimmäisen korkean hinnan. Varsinkin kasuaalit valitsee varmaan ennemmin tuon PSVR:n pelkästään sen takia, ettei siihen tarvitse hommata huomattavasti hintavampaa tietokonetta kylkeen, mikäli ei sellaista vielä satu omistamaan.

inb4 joku alkaa ohjeistamaan, ettei se Vive tai Oculus -kelpoinen PC nyt NIIN paljoa maksa, niin pikaisella googletuksella PS4:n saa tällä hetkellä 199 eurolla. Taitaa maksaa kuitenkin hiukan enemmän virtuaalikelpoinen PC, jos aletaan tyhjästä rakentamaan. Tosin kokemuskin on varmaan ihan eri luokkaa, mutta heikompi vaihtoehto tuntuu riittävän useimmille.
Picture of MastaKillah
17.07.2017 14:17
Lainaus käyttäjältä MastaKillah
pikaisella googletuksella PS4:n saa tällä hetkellä 199 eurolla.

Tähän kohtaan täytyy huomauttaa, että PS4 Pro maksaa yli 400 € ja peruspleikalla VR-kokemus on rakeisuudessaan aika hirvittävä. Tuohon päälle PS4 VR (450 €), PS-kamera (50 €) ja Move-ohjaimet (100 €). Tonni uppoaa siis siihen.

Ei tuo nyt enää hirveästi halvemmaksi tällä Oculuksen nykyhinnoittelulla jää, jos VR-tasoisen PC:n kasaa n. 800-1000 € ja siihen päälle Rift 450 € (joka sisältää paitsi Xbox One -ohjaimen, myös Touch-ohjaimet ja majakat). Mutta toki hieman halvemmaksi silti.

Lainaus käyttäjältä laurihon
Pitäähän kehitystyö jollain maksaa

Tämä pitää tietenkin paikkansa, mutta on vaikea uskoa Oculuksen paljon laitehinnoillaan nettoavan tai kattavan edes kehityskustannuksia. Edes sillä tuplaten kalliimmalla hinnalla. Persnettoa on arvatenkin tehty oikein urakalla mutta sehän on ostajan etu.
Picture of Patemies
17.07.2017 14:23
Lainaus käyttäjältä MastaKillah
Eipä tuo Oculuksen markkinaosuus ole tähän mennessä tainnut päätä huimata. En tiedä tuoreita lukuja, enkä jaksa niitä edes selvittää, mutta alkuvuodesta PSVR oli myynyt jo lähes miljoonan, Vive kai jotain 500k luokkaa ja Oculus 350k tjsp? Sinällään ihan hyvin, kun ottaa huomioon kahden jälkimmäisen korkean hinnan. Varsinkin kasuaalit valitsee varmaan ennemmin tuon PSVR:n pelkästään sen takia, ettei siihen tarvitse hommata huomattavasti hintavampaa tietokonetta kylkeen, mikäli ei sellaista vielä satu omistamaan.

inb4 joku alkaa ohjeistamaan, ettei se Vive tai Oculus -kelpoinen PC nyt NIIN paljoa maksa, niin pikaisella googletuksella PS4:n saa tällä hetkellä 199 eurolla. Taitaa maksaa kuitenkin hiukan enemmän virtuaalikelpoinen PC, jos aletaan tyhjästä rakentamaan. Tosin kokemuskin on varmaan ihan eri luokkaa, mutta heikompi vaihtoehto tuntuu riittävän useimmille.

Kasuaalit kantavat urakalla kotiin Gear VR:ää (n. 5 miljoonaa myyty) ja ironista kyllä se toimii yhdessä Samsungin S-sarjan puhelimien kanssa, joiden hinnalla ostaisit kaksi PS4 Prota tai aika hyvän pelikoneen. Jaksaa kyllä huvittaa rahan arvo nykypäivänä, kun Face/Insta-masiinaan ollaan valmiita pistämään massia hunttitolkulla, mutta tietokone pitäisi suunnilleen kaapia kasaan elektroniikkajätteestä, että siihen olisi "varaa".

Mielestäni Oculus teki lähtökohtaisestikin virheen, kun lähti julistamaan näitä Oculus ready -laitteistovaatimuksiaan: Vr-sovellukset eivät perusteiltaan eroa mitenkään muista ohjelmista, joten niitä on kevyempää ja raskaampaa sorttia. Nyt tuhansien eurojen koneen vaativa vr on kasuaalikansan parissa elävä myytti, joka jatkaa eloaan, vaikka virallisiakin laitteistovaatimuksia höllennettiin jo reippaasti. Olisivat vain menneet vanhaan tyyliin ja pitäneen laitteistovaatimukset sovelluskohtaisina. En nyt esimerkiksi usko, että Minecraft on vr:näkään mikään kovin tehosyöppö peli ja sillä kuka tahansa pääsee jo erinomaiseen alkuun virtuaalimaailmojen valloituksessa.
Picture of Haerski
17.07.2017 14:34
Lainaus käyttäjältä Patemies

Tähän kohtaan täytyy huomauttaa, että PS4 Pro maksaa yli 400 € ja peruspleikalla VR-kokemus on rakeisuudessaan aika hirvittävä. Tuohon päälle PS4 VR (450 €), PS-kamera (50 €) ja Move-ohjaimet (100 €). Tonni uppoaa siis siihen.


Aivan. En siis tietenkään väitä etteikö Sonynkin puolella onnistuisi tuo välineurheilu, mutta olisi kiinnostavaa tietää kuinka moni kuluttaja on oikeasti "ihan tarpeeksi tyytyväinen" tuohon PSVR-comboon normaalin PS4-konsolin kanssa. Polygonin artikkelin mukaan marraskuusta lähtien joka viides myyty PS4-konsoli on ollut PS4 Pro, joten voidaan vaan arvailla kuinka moni PSVR-pelaajista oikeasti hyödyntää Prota lasiensa kanssa ja kuinka moni taas tyytyy vieläkin vähempään.

EDIT: Disclaimerina sanottakoot, ettei minulla ole mitään hajua miltä mikäkin VR-kokemus tuntuu eri laseilla ja yhdistelmillä, kun ei tuo VR-hömppä ole tässä vaiheessa vielä alkanut kiinnostamaan. En siis osaa kokemuksesta sanoa miltä tuntuu esim. Star Trek: Bridge Crew, jos kokeillaan peliä ensin normilla PS4:lla, sen jälkeen Prolla ja tämän jälkeen vaikkapa Vivellä sekä kunnon pcllä. Henkilökohtaisesti panostaisin budjettini salliessa parhaimpaan mahdolliseen kokemukseen, jos VR-laseja pitäisi alkaa ostamaan.
Picture of MastaKillah
17.07.2017 14:53
Lainaus käyttäjältä MastaKillah
En siis osaa kokemuksesta sanoa miltä tuntuu esim. Star Trek: Bridge Crew, jos kokeillaan peliä ensin normilla PS4:lla, sen jälkeen Prolla ja tämän jälkeen vaikkapa Vivellä sekä kunnon pcllä.

Kaikenlaisia yhdistelmiä kokeilleena sanoisin, ettei tuollaisella simppelillä pelillä kuten Bridge Crew ole VR:nä hirveästi eroa PC:n ja PS4 Pro:n välillä. Tavallisella ei-Pro -pleikalla kuva on kuitenkin niin rakeinen, etten voi suositella.

Onhan tuo Oculuksen uusi hinta halpa. Saman hintainen kuin PS4 VR, mutta mukana tulee myös majakat ja ohjaimet. Verrattakoon siihen, että PS4 VR ei sisällä edes kameraa tai Move-ohjaimia. Tämä kaventaa hintaeroa VR-kokemusten välillä; PS4 VR -lasit ohjaimineen ja kameroineen maksavat enemmän kuin Oculus Rift PC:lle. PC on puolta kalliimpi kuin PS4 Pro, mutta koko paketin hintaero joka tapauksessa kaventuu tämän myötä.
Picture of ajajehu
17.07.2017 20:07
Joskus vuosien päästä kun näissä VR-laitteissa teknologia on tarpeeksi kehittynyttä ja hinnat kohdillaan niin sitten voi jo harkita ostoa. Nyt näitä tuntuu lähinnä ostavan ihmiset, jotka haluavat olla kokemassa uusinta uutta teknologiaa joka on vielä lähes prototyyppi-asteella ja heillä on liikaa rahaa tuhlattavaksi.
Picture of OsKu
18.07.2017 09:31
Lainaus käyttäjältä OsKu
Joskus vuosien päästä kun näissä VR-laitteissa teknologia on tarpeeksi kehittynyttä ja hinnat kohdillaan niin sitten voi jo harkita ostoa. Nyt näitä tuntuu lähinnä ostavan ihmiset, jotka haluavat olla kokemassa uusinta uutta teknologiaa joka on vielä lähes prototyyppi-asteella ja heillä on liikaa rahaa tuhlattavaksi.

Mitä meinaat prototyyppiasteella? Laitteet tekevät tasan sen, mitä niiltä lähdettiin kehitystaipaleen alussa hakemaan, eli ne eivät nimenomaan ole mitään prototyyppejä, vaan valmiita tuotteita ja niille on roppakaupalla ihan oikeita pelejä.

Lisäksi kuulostaa, että se että joku pystyy silloin tällöin heittämään vaivaisen tonnin kiinnostavaan elektroniikkaan tarkoittaa, että henkilöllä on "liikaa rahaa"? Pitäisikö tuokin raha sitten ryypätä vai mikä sille olisi osuvampi käyttökohde?
Picture of Haerski
18.07.2017 13:23
Lainaus käyttäjältä OsKu
Joskus vuosien päästä kun näissä VR-laitteissa teknologia on tarpeeksi kehittynyttä ja hinnat kohdillaan niin sitten voi jo harkita ostoa. Nyt näitä tuntuu lähinnä ostavan ihmiset, jotka haluavat olla kokemassa uusinta uutta teknologiaa joka on vielä lähes prototyyppi-asteella ja heillä on liikaa rahaa tuhlattavaksi.


Ihmiset jotka haluavat kokea jotain uutta ja erilaista ostavat näitä laitteita. Ja sitten taas ne jotka ei koskaan uskalla kokeilla ja ostaa, ei myöskään saa mitään.
Picture of SinnGamer