Ladataan

Tammikuun pääkirjoitus: Kurkistus kristallipalloon

10.01.2017
Kirjoittanut: Miika Huttunen

Kurkistus kristallipalloon

Taas on se hetki vuodesta, kun pääkirjoituksessa kaivetaan esiin kristallipallo ja tarkastellaan hieman sekä mennyttä että tulevaa pelivuotta.

Vuosi 2016 toi virtuaalitodellisuuden kuluttajien saataville ja myös pelikonsoleille PlayStation VR:n myötä. Laitteita myyvä pakkohankintapeli jäi kuitenkin puuttumaan, eikä laitteita ollut saatavilla kuin rajoitetusti. Vuonna 2017 virtuaalitodellisuuden pitää siis myydä itsensä suuremmalle kuluttajakunnalle, ja se tapahtuu sisällön kautta. Siksipä tänä vuonna tullaan näkemään monenlaista sisältöä pelien ja sovellusten muodossa, kun kaikki yrittävät tehdä pankin räjäyttävää VR-superhittiä. Vuoden 2017 pitäisi osoittaa, että VR on tullut jäädäkseen.

Viime vuoden mielenkiintoisin kustantaja oli kieltämättä Nintendo, joka Pokémon GOn menestyksen rohkaisemana otti viimein kunnon askeleen mobiilin suuntaan Super Mario Runilla. Peli oli joulukuussa massiivinen hitti, joskin sen vastaanotto pelaajien keskuudessa oli hyvin ristiriitainen. Muutaman ilmaisen kentän jälkeen loppupeli aukeaa vain käteisellä, ja kymmenen euroa on mobiilipelaajille tänä päivänä järjetön hinta. Tänä vuonna tullaan taatusti näkemään lisää Nintendon omia mobiilipelejä, mutta mielenkiintoisempaa on nähdä, taipuvatko pelaajat maksamaan niistä kovaa hintaa vai joutuuko Nintendo muokkaamaan peliensä maksumallia mobiilimarkkinoiden mukaisiksi.

Toinen Nintendoon liittyvä tämän vuoden ilmiö on tietenkin sen uusi pelikonsoli Switch. Kotikonsolin ja käsikonsolin risteytys on rohkea veto, mutta Nintendolla tietenkin on lukuisia rakastettuja hahmoja ja pelisarjoja, joilla se voi konsolia myydä. Mutta jos se tavoittelee suurempaa yleisöä kuin Wii U sai, se ei välttämättä riitä. Lisäksi käsikonsolibisnes on ollut Nintendolle edelleen varsin kannattavaa mobiilista huolimatta, joten on mielenkiintoista nähdä, miten suuri yleisö ottaa Switchin vastaan – vai jääkö se vain Nintendon omien ydinfanien pelikoneeksi.

Microsoftin ja Sonyn osalta vuosi 2017 ei näytä toistaiseksi tarjoavan suuria yllätyksiä. Sony aloitti 4K- ja HDR-pelaamisen kauden PlayStation 4 Prolla, mutta Microsoft iskee tänä vuonna takaisin Project Scorpion avulla. Kumpaakin toki rajoittaa 4K HDR -televisioiden laitekanta, joskin nekin alkavat taatusti käydä kaupaksi tämän vuoden aikana. Scorpioon on toki vielä matkaa, ja Sonyllä on siten aikaa suunnitella omaa vastaiskuaan sen varalle.

Suurten AAA-pelien julkaisumäärä ainakaan ei tule kasvamaan, sillä jo vuosi 2016 osoitti, etteivät pelaajat enää osta niitä niin paljon kuin ennen, koska suurin osa peleistä vaatii enemmän aikaa ja sitoutumista kuin ennen. Uudet pelit on jo valmiiksi tehty pitkään pelattaviksi, ja niiden sisäiset ostot yleistyvät entisestään. Julkaisujen määrää paikkaavat edelleen lukuisat indietuotannot niin tietokoneilla kuin konsoleillakin.

Pelivuosi 2016 oli alan kannalta hyvin tapahtumarikas, ja sen muutokset jatkuvat tänä vuonna. Pysy siis mukanamme, niin tiedät mitä tapahtuu. Voit aloittaa vaikka lukemalla tammikuun Pelaaja-lehden sivuilta Tampereen pelimuseosta, joka avasi ovensa yleisölle heti vuodenvaihteen jälkeen. Minkälaista pelihistoriaa tänä vuonna mahdetaan tehdä?

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Kirjoitus on julkaistu pääkirjoituksena Pelaaja-lehden tammikuun numerossa 172, joka on nyt kaupoissa!

Tammikuun Pelaaja-lehti 172 nyt kaupoissa