Ladataan

Syyskuun pääkirjoitus: Molyneux 2.0

09.09.2016
Kirjoittanut: Miika Huttunen

Molyneux 2.0

Pokémon GOn jälkeen loppukesän puhutuin peli oli kiistämättä No Man’s Sky. Kuten tämänkin lehden arvostelusta sivuilta 46–47 voi lukea, ei peli ollut lopulta aivan sitä mitä odotettiin. Monille pelin kehitystä seuranneille tämä ei tullut täytenä yllätyksenä, mutta huomio onkin keskittynyt enemmän siihen, onko pelin saama ristiriitainen vastaanotto pelaajien vai tekijöiden syytä?

Pelaajat syyttävät No Man’s Skyn tehnyttä Hello Gamesia liian suurista ja lunastamattomista lupauksista. Etenkin studion puhemiehenä toiminut Sean Murray on saanut kovaa kritiikkiä, ja häntä on jopa nimitetty uudeksi Peter Molyneux’ksi, hypetohtoriksi, joka lupailee peleissään kaiken olevan mahdollista maan ja taivaan väliltä, vaikka lopputulos on yleensä jotain aivan muuta.

Jotkut näkevät asian kuitenkin toisin: on pelaajien itsensä vika, että he ovat rakentaneet pelille niin suuret ja yksityiskohtaiset odotukset varsin epämääräisten ennakkopuheiden perusteella. Eikö pelaajien pitäisi tajuta, ettei 15 hengen indietiimi kykene loihtimaan sellaista jumalpeliä, jollaiseksi he No Man’s Skyn omassa päässään ovat kuvitelleet? Pelkästään se, mitä tekijät ovat konkreettisesti saaneet aikaan, on studion koon huomioiden melkoinen suoritus.

Vastaus lienee jossakin näiden välissä. Pelistä kieltämättä puuttuu useita ominaisuuksia, joita siihen ennakkopuheissa luvattiin. Murray esimerkiksi tunnelmoi pelaajien satunnaiskohtaamisilla, eikä korjannut vanhoja puheitaan edes siinä vaiheessa, kun pelaajat todistivat, ettei koko moninpeliä ole olemassa. Suuri osa näennäisistä puutteista on kuitenkin syntynyt vain pelaajien omissa puheissa ja kuvitelmissa. Hype ruokkii verkossa helposti itseään ilman yhteyttä siihen, mitä oikeasti on sanottu tai luvattu. Murraylla on kieltämättä ollut tapana puhua No Man’s Skysta kysyen, että eikö olisi hienoa, jos tämä tai tämä olisi pelissä mahdollista, mutta hän ei suoranaisesti ole koskaan sanonut tai vahvistanut, että pelissä se kaikki olisi totta. Pelin todellisuus pidettiin julkaisuun asti hämärän peitossa, eikä käytännön kysymyksiin paljoa vastailtu.

Katse pelikohussa kieltämättä kohdistuukin juuri Sean Murrayn suuntaan. Vertaus Molyneux’hon ei huono. Murrayssa on samaa visionäärin vikaa kuin satusetä-Peterissä sekä hyvässä että pahassa. Pelien tekemisessä, kuten kaikilla luovilla aloilla, tarvitaan visionäärejä, jotka uskaltavat uneksia peleistä, jollaisia ei välttämättä juuri sillä hetkellä ole mahdollista toteuttaa. He siirtävät raja-aitoja ja vetävät kangistuneita kaavoja uusiksi – ainakin unelmissaan.

Visionäärit ovat hyviä puhemiehiä peleilleen ja studioilleen, mutta he ovat samalla kaksiteräinen miekka: jos todellisuus ei vastaa visioita, on maksumiehillä eli pelaajilla oikeus suuttua. Molyneux’n hallitsemattomat ideat ja puheet kasvoivat nopeasti niin suuriksi, ettei mikään peli olisi ikinä niitä voinut tavoittaa. Murrayn kohdalla tämä ei ainakaan vielä pidä paikkaansa, mutta on syytä toivoa, että hän jatkossa osaa erotella omat visionsa ja kehitettävän pelin todellisuuden paremmin toisistaan – etenkin puheissaan.

No Man’s Skyn kohdalla syyllisiä liiallisiin odotuksiin ovat tavallaan siis kaikki: sekä liian epämääräisiä puhuneet tekijät että niiden pohjalta liikoja kuvitelleet pelaajat. Kaikki tietenkin haluavat aina uskoa parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, mutta liian suurien kuvitelmien kohdalla kunnon ripaus kyynisyyttä on aina paikallaan, etenkin peleistä puhuttaessa.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Kirjoitus on julkaistu pääkirjoituksena Pelaaja-lehden syyskuun numerossa 168, joka on nyt kaupoissa!

Pelaaja-lehti numero 168, syyskuu 2016

6 kommenttia

09.09.2016 12:58
Tästä ei kyllä pelaajia voi syyttää mistään kohden. On totta, että jokaisen pelaajan oma velvollisuus pitää jalat maassa ja suhtautua tuleviin peleihin objektiivisesti, eikä antaa mielikuvituksen laukata villinä. Itseään saa syyttää jos mopo lähti käsistä ja peli on pettymys. Mutta se pätee jokaiseen peliin, ei vain No Man's Skyhin, joten sen nojalla pelaajia syyttäminen pelin puutteista on ihan käsittämätöntä. NMS:n ongelma on se, että vieläkin Steamin etusivulla oleva esittelytraileri on valheellinen (plus kaikki muu mikä pelistä puuttuu). Se ei kuvaa peliä nykyisessä tilanteessa. Siitä ei voi laittaa pelaajien kohtolle yhtään mitään. Tämä on täysin Hello Gamesin vika.

Pelissä oli ne omat hyvä hetkensä ja noin 10h se oli paikoin kivaa, mutta pelistä puuttuu myös se "peli" aika suurelta osin. Ehkä tulevaisuudessa peliin saa lunastettua lupauksensa, mutta en pidättäisi hengitystäni sen suhteen.

On myös melko hupaisaa, että Steam on joutunut lisäämään pelin etusivulle ilmoituksen koskien palautuksia, jotain ainutkertaista No Man's Sky on siis saavuttanut.

The standard Steam refund policy applies to No Man's Sky. There are no special exemptions available. Click here for more detail on the Steam refund policy.

Btw. en palauttanut omaa peliäni.

EDIT: Lisätään vielä tähän loppuun, että en tiedä pelinkehityksestä oikeastaan mitään ja ymmärrän kyllä, että se on taatusti prosessi, missä asiat muuttuvat moneen kertaan. Siinä vaiheessa kun aletaan huomaamaan, että ei juma, tätä ei saada peliin julkaisussa mukaan, niin siitä olisi velvollisuus kertoa eteenpäin. Eihän se bisneksen kannalta varmaan paras ratkaisu ole, mutta onko nykyinen Mostly Negative -arvostelut steamin sivuillakaan hyvä lopputulos, kun ei kerrottu totuutta pelin tilanteesta?
Picture of Boblick
09.09.2016 15:01
jos pelintekijät suorastaan valehtelee niin silloin ei voi kyllä kuluttajia syytää kun on tahallaan johdettu harjaan
Picture of frozen
09.09.2016 16:36
Artikkelissa löydettiin syyllisiksi pelin tekijät sekä pelaajat, mutta eikö pelimedialla ollut tässä sopassa myös merkittävä rooli? Kuinka moni web-sivusto/lehti teki oikeasti "tutkivaa journalismia" eikä vain tyytynyt esittämään PR-materiaalia ja usein vielä ylistyssanojen siivittämänä - harvempi.
Picture of edqe
09.09.2016 17:01
Tsekkasin huvikseen mitä Pelaaja kirjoitti No Man's Skysta huhtikuun ennakkotestissä. Ville toteaa tekstin lopuksi näin:

"Puolen tunnin testaamisen aikana horisontissa häämöttävät kiintopisteet tuntuivat lähinnä etäisiltä ja merkityksettömiltä, joten päällimmäisimpänä käteen jäi mukiinmenevä ohjaustuntuma ja kasa kiinnostavia ideoita. Toivottavasti ne myös kantavat jonnekin pidemmällä aikavälillä, ettei No Man's Sky jäisi vain muutaman tunnin ajan viihdyttäväksi tekniikkademoksi.

Tarinan opetus: Uskokaa Villeä.
Picture of Janne Pyykkönen
09.09.2016 19:32
Lainaus
Eikö pelaajien pitäisi tajuta, ettei 15 hengen indietiimi kykene loihtimaan sellaista jumalpeliä, jollaiseksi he No Man’s Skyn omassa päässään ovat kuvitelleet?

Viitataanko tällä siihen mitä pelaajat ovat omassa päässään kuvitelleet, vai mitä indietiimi on kuvitellut?
Itse en odottanut varsinaisesti mitään jumalpeliä, vaan trailereiden ja kehittäjän puheiden perusteella lähinnä mielenkiintoisia ja eläväisiä maailmoja sekä kavereiden kanssa seikkailemista ja tutkimista.
Mitään näistä en saanut.
Onko se nyt pelaajan vastuulla selvitellä mitkä kehittäjien puheista mahtaa olla liioittelua/valetta ja millaiset resurssit studiolta todellisuudessa löytyy? Jos kehittäjä sanoo että pelissä on esim. avaruustaisteluita ja moninpeli, niin lienee kohtuullista olettaa että nämä asia myös pelistä löytyvät.
Picture of Tunna
10.09.2016 03:46
Pelejä on hypetetty aikojen alusta, mutta omakohtaisten kokemusteni perusteella tekijätiimit pitää huolen, ettei luulot ole tiedon väärti. Ettei nyt vaan olis käynyt dollarin kuvat silmissä niin, ettei luuloja haluttu edes kumota paremman myynnin toivossa? Tyhmäähän tämä olis mutta kuluttajan muisti on lyhyt ja saman voi tehdä seuraavankin projektin kanssa.
Picture of lateralpole