Lokakuun pääkirjoitus: Vanhat ja uudet sotaratsut

07.10.2016
Kirjoittanut: Miika Huttunen

Vanhat ja uudet sotaratsut

World of Warcraft täyttää marraskuussa 12 vuotta. Se on pelimaailmassa ikuisuus pelille, jota miljoonat ihmiset pelaavat edelleen. Toki WoW on ollut jo hiipumassa pelaajamääriltään viimeisten vuosien ajan, mutta uusin Legion-laajennus näyttäisi ainakin toistaiseksi onnistuneen kehityksen suunnan kääntämisessä. Samoihin aikoihin WoWin kanssa Pelaaja täyttää 14 vuotta. Olemme siis pari vuotta World of Warcraftia vanhempia, joten olemme kyenneet seuraamaan sen vaiheita alusta pitäen. Sen rinnalle ovat puolestaan nousseet modernit hybridiverkkoroolipelit, kuten Destiny ja The Division, jotka ovat vielä taipaleensa alussa, eivätkä taatusti jää viimeisiksi peleiksi lajityypissään.

Alkuperäinen World of Warcraft on monille rakas muisto, mutta nykypäivän valossa se on pelillisesti hyvin kömpelö ja – no, vanha. Legion on saanut monet WoWiin kyllästyneet palaamaan ainakin toistaiseksi takaisin sen pariin, mukaan lukien toimituksen Janne Pyykkösen ja graafikkomme Minna Erkolan. Etenkin Pyykkösellä kynnys palata pelin pariin on ollut korkealla, sillä mies päätoimitti WoW-lehteä neljän vuoden ajan. Tätä numeroa tehdessämme selailimme yhdessä sen vanhoja numeroita ja hämmästyimme pelistä kirjoitettujen mitä erilaisimpien juttujen määrää. WoW-lehden tekeminen oli työläs urakka, mutta ainakin tällä hetkellä hieman harmittaa, ettei sitä tehdä enää. Sen verran mielenkiintoista tavaraa pelistä saimme irti, vaikka itse sen sanonkin.

Nykypäivän pelimaailmassa, jossa monet pelit on tarkoitettu World of Warcraftin tavoin pelattavaksi enemmän tai vähemmän jatkuvasti, niiden kohtalosta päättävät pelaajat muodostamillaan yhteisöillä. WoWin kaltaisissa verkkoroolipeleissä yhteisö muodostuu tietenkin pakostakin, mutta muiden verkkopelien kohdalla se ei ole itsestäänselvyys. Vaikka jokainen pelintekijä yrittää rakentaa yhteisön valmiiksi jo ennen pelin julkaisua ja pyrkii harrastamaan mahdollisimman paljon vuoropuhelua pelaajien kanssa, ei ikinä voi tietää varmasti, mistä pelaajat innostuvat.

Hyvä esimerkki ja eräänlainen uuden ajan WoW on juuri laajennuksen saanut Destiny. Monet pettyivät, kun peli ei vastannutkaan Bungien alkuperäisiä ja hyvin epämääräisiä lupauksia tai puheita, mutta se ei silti flopannut – päinvastoin. Destinyllä on yksi pelimaailman aktiivisimmista ja omistautuneimmista pelaajayhteisöistä, ja Bungie on nopeasti tajunnut, miten siitä pitää huolehtia. Kenenkään on kuitenkaan vaikea sanoa, miksi näin on tapahtunut pelille, jota monet pitivät julkaisussa pettymyksenä. Varmaa on vain se, että monet pelintekijät ja kustantajat seuraavat Bungieta ja Destinyä tarkasti löytääkseen sen reseptin, jolla moinen yhteisö saataisiin rakennettua. Se kun takaisi menestyksen melkein pelille kuin pelille.

Tässä vaiheessa on vaikea sanoa, missä muodossa Pelaajaa luetaan seuraavien 14 vuoden kuluttua. World of Warcraft on silloin varmaan viimeinkin jo päässyt eläkkeelle, mutta kuinka lienee Destinyn laita? Vieläkö sitä pelataan niin kuin WoWia nykyään, kun vanhemmiksi kasvaneet pelaajat opastavat jälkikasvuaan sen pariin? Pelimaailmassa kaikki on mahdollista.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Kirjoitus on julkaistu pääkirjoituksena Pelaaja-lehden lokakuun numerossa 169, joka on nyt kaupoissa!

3 kommenttia

07.10.2016 11:00
Erittäin miellyttävää luettavaa! Jotenkin en jaksa uskoa Destinyä pelattavan 14 vuoden päästä ellei tapahdu massiivisia muutoksia, mutta sen näkee sitten. Onhan se hyvä peli, varsinkin gunplayn kannslta ja 15 vuorokautta upotin siihen ennen kun tuli täydellinen kyllästyminen vastaan. Ehkäpä kunnon jatko-osa saa mutkin houkuteltua takaisin, Rise of Iron ei sitä tehnyt.
Picture of Hellridah
07.10.2016 13:14
Tuskin Destiny tosiaan on pelauksessa enää silloin kun kerran jatko-osa on tulossa. Tai näin ainakin muistelin jostain lukeneeni.
Picture of zappah
08.10.2016 09:48
Jep, eiköhän Destiny pelisarjana voi hyvinkin olla elossa vielä 14 vuoden päästä ja jopa ensimmäisellä pelillä olla vielä omat (vaikkakin harvalukuiset) pelaajansa, mutta tosiaan tuohon aikaväliin mahdu ainakin pari jatko-osaa.

World of Warcraft taas no mielenkiintoisempi kysymys, kauan on puhuttu siitä, että peli olisi kuolemassa pois ja vaikka pelaajamäärät ovatkin tippuneet, niin kerta toisensa jälkeen uusi lisäosa on kuitenkin myynyt todella hyvin ja houkutellut ainakin hetkellisesti miljoonia pelaajia takaisin. Niin kauan kuin tämä jatkuu, on vaikea nähdä että Blizzard heittäisi hanskat tiskiin ja antaisi pelin kuolla pois.
Picture of Balnazzard