Ladataan

Joulukuun pääkirjoitus: Pikasuhteista sitoutumiseen

02.12.2016
Kirjoittanut: Miika Huttunen

Pikasuhteista sitoutumiseen

Loppuvuoden suurten jatko-osien myyntiluvut ovat olleet karuja. Dishonored 2, Watch Dogs 2, Call of Duty: Infinite Warfare ja Titanfall 2 ovat jääneet myynnissä reilusti edellisistä osistaan. Toki nyt puhutaan vain fyysisistä kauppakappaleista, sillä digimyynnin vertailukelpoisia lukuja ei ole saatavilla. Laskeneesta myynnistä ei voi kuitenkaan vetää mitään yleistä johtopäätöstä, sillä jokaisella kyseisistä peleistä on oma selityksensä aiempaa huonoon alkumenestykseen. Laatu sinänsä ei näiden pelien kohdalla ole ongelma.

Dishonored 2 on ehkä suurin ihmetyksenaihe, joskin on muistettava, ettei ykkönenkään ollut mikään suuren yleisön peli. Myös sen pc-version ongelmat ovat taatusti vaikuttaneet asiaan. Watch Dogs 2 sen sijaan kärsii taatusti yhä niistä odotuksista, joita alkuperäiselle pelille kovalla hypetyksellä asetettiin ja joita se ei onnistunut lunastamaan. Silloin ei auta, vaikka jatko-osa on alkuperäistä paljon parempi peli. Titanfall 2 saattaa puolestaan olla tämän vuoden parhaita räiskintäpelejä yhdessä Doomin kanssa, mutta siitä ei ole apua, että peli ilmestyi vähin äänin Battlefield 1:n ja Call of Duty: Infinite Warfaren välissä. Ja viimeksi mainittu on kamppaillut vuosi vuodelta lisääntyvän taisteluväsymyksen kanssa, jota ei selkeästi auttanut aiempaakin scifistisempi ote.

Miljoonamyynteihin peleillään toistuvasti pääsevän Take-Twon toimitusjohtaja Strauss Zelnick kommentoi asiaa epäsuorasti toteamalla, että yritys välttää pelisarjojensa suosion laimentumisen sillä, ettei se julkaise sarjoihinsa uusia osia joka vuosi. Tämä kieltämättä toimii hyvin Grand Theft Autojen, Borderlandsien ja Red Dead -pelien kanssa, mutta aiemmin mainituista tapauksista Zelnickin kritiikki osuu lähinnä vain Call of Duty -sarjaan. Ubisoft on jo päättänyt muuttaa tilannetta Assassin’s Creed -sarjansa kohdalla, minkä vuoksi tänä vuonna siihen ei julkaista uutta peliä lainkaan. Se ei tosin näytä auttaneen Watch Dogs 2:ta. Zelnickin kommentti ei myöskään päde EA:n urheilupelisarjoihin, sillä esimerkiksi uusin FIFA on yksi sarjan kovimmista hiteistä vuosiin.

Todennäköisin syy loppuvuoden suurpelien huonoon kauppamyyntiin on pelaajien muuttunut rahankäyttö. Se ei ole pelien suhteen vähentynyt – päinvastoin. Tutkimusten mukaan pelaajat käyttävät pelaamiseen aiempaakin enemmän rahaa, mutta eri tavalla kuin ennen. Kalliita suurpelejä ei enää osteta niin paljon kuin aiemmin, mutta niihin itseensä käytetään enemmän rahaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kausipassit ja muu lisäsisältö käyvät kaupaksi, vaikka niitä pelaajien keskuudessa tunnutaankin inhoavan. Jo pitkään on puhuttu pelien muuttumisesta kertaostoksesta palveluksi, jolloin pelin parissa vietetään aikaa jopa useita vuosia, ja sinä aikana hankitaan uuden pelin hintaisia kausipasseja ja muuta lisäsisältöä.  Ilmiön vaikutuksen näkyvät nyt fyysisessä pelikaupassa. Aikaa ja rahaa ei enää jää tämän jälkeen muihin peleihin yhtä paljon kuin ennen, joten yksittäiset pelaajat ostavat vähemmän pelejä kuin ennen.

Siksipä en itse näe pienentyneissä myyntiluvuissa mitään suurta huolen aihetta. Samat rahavirrat siellä edelleen liikkuvat, nyt vain keskittyneemmin pelaajamääriin suhteutettuna. Tällöin pelisarjojen kilpailu pelaajien huomiosta kasvaa entisestään, mutta se on tuskin huono asia pelaajien kannalta. Kun on paljon kosijoita, voi valita parhaat tarjokkaat oman maun mukaan.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Kirjoitus on julkaistu pääkirjoituksena Pelaaja-lehden joulukuun numerossa 171, joka on nyt kaupoissa!

Joulukuun Pelaaja-lehti 171 nyt kaupoissa

3 kommenttia

02.12.2016 21:52
"Jo pitkään on puhuttu pelien muuttumisesta kertaostoksesta palveluksi, jolloin pelin parissa vietetään aikaa jopa useita vuosia, ja sinä aikana hankitaan uuden pelin hintaisia kausipasseja ja muuta lisäsisältöä"

Tästä lausahduksesta tuli vain mieleen että onko siis peliala siirtymässä samaan MMO-tyyppiseen ajatteluun kuin mitä esimerkiksi WoW jo kymmenen vuotta sitten harrasti. Jännä sinällään kun ajattelee että kuitenkin nimenomaan MMO-markkinat ovat joutuneet taipumaan mitä erilaisempiin rahastuskeinoihin kun perus kuukausimaksusysteemi alkoi muuttua toimimattomaksi. Tästä voisi tosiaan päätellä että ehkä tulevaisuudessa myös nämä suuret AAA-pelit siirtyvät jonkinlaisiin vaihtoehtoratkaisuihin pelkkien satasia maksavan kokonaispaketin sijaan...
Picture of Samirai
03.12.2016 01:09
Isoin ongelma minulle tuossa mallissa on, että nykyisin jo hyvin harvinainen kokonainen peli levyllä muuttuu mahdottomaksi. En minä halua ostaa vain jotain pelin alkua, jolle sitten ladataan kymmeniä ellei satoja gigoja maksullista ekstraa.

Kaiken huipuksi tuon suhteen käy/kävisi VARMASTI sama kuin digitaalistumisen kanssa: heiteltiin, että fyysisten kulujen poistuminen alentaa hintoja, mutta vaikuttaa että ne on jopa nousseet. Usein levyversion saa halvemmalla, erityisesti ennakkotilauksissa.

Muutenhan tuo kyllä on totta: peleihin tulee niin paljon lisäkamaa eli ne myydään osissa, että ei ole järkeä ostaa uutta peliä kun vanha on kesken tai lisää on tulossa ihan kohta.

Itse olen jopa vähentynyt DLC:n ostoa ja monesta vähemmän "must"-pelistä onkin tullut pelattua vain se emopeli. Ja jos jotain lisäkamaa ostan, niin vähintään 50% alesta vasta. Siinä hinnan alentumista odotellessa voi saada vähän backlogia vähentymään. Vaikka ei sitä kyllä todellisuudessa voi: aina on joku peli tai DLC alennuksessa, jonka voi napata pelijonon jatkeeksi. Miksi siis edes ostaa mitään uutena kun siinä vaiheessa kun niitä ehtii pelaamaan, on niiden hinta pudonnut puoleen?

Itse ostan lähinnä ne pelit, jotka hyppäävät pelijonon kärkeen. Ja niitä on aika vähän. Viimeksi uusin Tomb Raider, Gears 4 ja Dishonored 2. Nämä tulivat kyllä melko lähekkäin mutta muu vuosi ollut kohtuu hiljaista uutena oston suhteen.
Picture of zappah
09.12.2016 22:45
Huhhuh. Pelästyin jo että kertoo seurustelusta tämä blogi. Laughing out loud
Picture of kurrinen123