Ladataan

Ensituntumat tänään ilmestyvästä PlayStation 4 Pro -konsolista

10.11.2016
Kirjoittanut: Ville Arvekari

Tänään se tapahtuu. Kotikonsolit siirtyvät uuteen aikakauteen, kun täysin uuden konsolin sijaan kauppojen hyllyille saapuu nykyisen konsolin aidosti tehokkaampi versio. Kuinka merkittävä parannus PlayStation 4 Pro todellisuudessa on ja kenelle se on suunniteltu?

Konsoli on saapunut toimitukseen tänään, mutta matkasimme viime viikolla Lontooseen asti ottamaan laitteesta hieman ensituntumaa ja katsomaan sitä tukevia pelejä. Niihin lukeutui niin ensimmäisen kuin kolmannen osapuolen pelejä, ja vaikka esillä oli Guerrilla Gamesin Horizon: Zero Dawnin, Polyphony Digitalin Gran Turismo Sportin, Team Ninjan Niohin, Ubisoftin Watch Dogs 2:n ja Sonyn Bend-studion Days Gonen kaltaisia tulevia pelejä, enemmistö nähdyistä peleistä oli jo julkaistuja ja päivityksen saaneita luomuksia, kuten Uncharted 4, Ratchet & Clank, FIFA 17, The Last of Us Remastered, Rise of the Tomb Raider ja Infamous: First Light.

PlayStation 4 Pro ei ole Sonyn nykysanoman mukaan korvaamassa vanhaa PlayStation 4:ää, vaan alkuperäinen konsoli elää tasavartaisesti päivityksen rinnalla. Käytännössä Pron ei pitäisi siis jakaa PlayStation-kansaa kahteen täysin eri leiriin, vaan samat pelit toimivat molemmissa laitteissa. Raudan tehostamisella peleistä saadaan kuitenkin enemmän irti, mikäli omaan pelikokemukseen kaipaa pc-puolelta tuttua valinnanvapautta.

Tehonlisäysten ohella Pron merkittävin uudistus on tuki 4K-pelaamiselle ja HDR-ominaisuuksille, joista jälkimmäinen korostaa tummien sävyjen eroja ja syventää pelien värimaailmaa entisestään. Vanhat mallit saivat jälkimmäisen ominaisuuden järjestelmäpäivityksellä, mutta visuaalinen loikka on varsin tyydyttävä yhdessä 4K-resoluution kanssa. Peleiltään aina vain kehittyneempää ja näyttävämpää yleisilmettä hamuavat voivat siis hykerrellä tyytyväisenä.

4K- ja HDR-teknologian esitteleminen on kuitenkin hankalaa, sillä sen suomat edut voi nähdä vain niitä tukevilta näytöiltä. Myös vertailun hankaluus korostui hetkittäin Lontoon tapahtumassa. Useista esillä olleista peleistä ei saanut 4K- ja HDR-ominaisuuksia lainkaan pois päältä, minkä takia ensireaktio oli samankaltainen kuin useimpiin remasteroituihin peleihin tarttuessa. Esimerkiksi Uncharted 4:n grafiikkaloistoa katsellessa aivoni kertoivat minulle, että tältähän Nathan Draken viimeinen seikkailu jo alkujaankin näytti. Omalla kohdalla astetta tuoreemmassa muistissa oli kuitenkin Ratchet & Clank, jonka kohdalla vihollisten animaatiot tuntuivat PS4 Prolla astetta sulavammilta, ja sarjakuvamaisen pelkistetty yleisilme tuntui selkeämmältä.

Selkeimmät erot huomasin Rise of the Tomb Raiderissa, jota pelasin tavallisella PlayStation 4:llä vain muutama päivä ennen tapahtumaa. Siinä tekstuurien yksityiskohtaisuus ja lisätty väriskaala lisäsi rutkasti tunnelmaa elokuvamaisia kuvakulmia hyödyntävään Syyrian osuuteen. PlayStation 4 Prolla Laran uusimmassa seikkailussa pystyy myös vaihtamaan yksityiskohtaisemman graafisen loiston ja tasaisen 60fps-ruudunpäivityksen välillä, missä molemmissa on omat etunsa ja viehätyksensä. Konsoleiden yhdenmukaiseen linjaan tottuneena en osannut oikein päättää, kumpaan turvautuisin kotioloissa.

Uncharted 4: A Thief's EndRatchet & Clank

Onneksi Horizonin, Days Gonen ja Gran Turismo Sportin kaltaisten tulevien pelien kohdalla esittelydemoihin oli ujutettu ominaisuus, jolla 4K- ja HDR-ominaisuudet sai kytkettyä päälle ja pois napin painalluksella. Paras esimerkki resoluution nostosta näkyi mielestäni Guerrilla Gamesin Horizonissa, jonka värimaailma on entisestään varsin värikylläinen. Resoluutiota nostamalla tekstuurit ovat yksityiskohtaisempia ja ruohonvarret erottuvat maasta selkeämmin, kun taas HDR:n päälle laittamalla auringonpaiste heijastuu uskottavammin pelin eläimellisten robottivastustajien kirkkailta pinnoilta. Studion Angie Smets mainitsi, että studio halusi keskittyä nimenomaan ulkoasun kohennukseen, vaikka Sony antaa melko vapaat kädet siihen, miten Pro-ominaisuuksia hyödynnetään.

Metsämaisemiin sijoittuvasta Days Gonesta näimme E3-demosta tuttuja kohtauksia. Niissä tavallisella resoluutiolla puut näyttävät jo varsin upeilta, mutta kasvojenkohotuksen jälkeen jopa kaukaisten havupuiden neulaset erottuvat huomattavasti selkeämmin. HDR:n väriloistoa demottiin vuorostaan polttopullolla, jonka liekit saavat reilusti lämpimämmän ilmeen. Vaikka eron huomaa värien lisääntyessä, suuremman vaikutuksen tekee värimaailman palauttaminen nykytasolle: koko ruutu ja etenkin liekit näyttävät hetken verran lähestulkoon värittömältä, joskin ihmissilmä kuitenkin tottuu asiaan melko nopeasti.

Eniten huomiota sai silti Polyphony Digitalin legendaarisen Kazunori Yamauchin esittelemä Gran Turismo Sport, jossa suurempi resoluutio ja väriskaalan lisääminen sai autot ja kilparadat näyttämään entistä luonnollisemmilta. Pelin värikylläisyys kieltämättä näyttää upealta, varsinkin esittelyssä käytössä olleelta kuuminta huutoa olevalta televisionäytöltä, jollaista ei löydy käytännössä kenenkään olohuoneesta. Onneksi eron huomaa myös astetta tavanomaisemmalta 4K-televisiolta, mutta tuliterällä televisiolla Polyphonyn väki halusi osoittaa olevansa jo valmistautunut näyttöteknologian tuleviin kehityksiin ja päivitysaaltoihin. Yamauchin mukaan Gran Turismo -sarja näyttää tulevaisuudessakin erinomaiselta, koska peli on jo päivitetty tukemaan tulevaisuuden televisioiden väriskaaloja.

Esityksensä aikana Kazunori jaksoi muistuttaa, että monien autovalmistajien tehdasvärit ovat olleet aiemmin mahdottomia toistaa televisioruuduilla, mutta nyt PS4 Pron avulla GT Sportissa nähdään ensimmäistä kertaa ikinä muun muassa täysin aito Ferrarin punainen tai McLarenin oranssi. Näitä mies esitteli tiiviisti, muun muassa pelin valokuvausmoodissa, jossa realistisia autoja voi asetella mielensä mukaisesti erilaisille valokuvataustoille.

Horizon: Zero DawnGran Turismo Sport

Useiden pelien kohdalla varsinainen pelaaminen tuntui silti tutulta ja turvalliselta, ellei mukana ollut ruudunpäivitystä lisääviä ominaisuuksia, kuten Rise of the Tomb Raiderissa. Tulevista peleistä samankaltaisen valinnanvapauden antaa Team Ninjan Dark Souls- ja Ninja Gaiden -elementtejä yhdistelevä Nioh, jossa pelaajat voivat valita yksityiskohtaisemman grafiikan tai studiolle tyypillisen sulavan ruudunpäivityksen väliltä. Mielenkiintoista kyllä, Nioh tarjoilee samankaltaista valinnanvapautta sekä PS4 Prolla että tavallisella PS4:llä pelatessa, vaikka ero on luonnollisesti isompi uudemmalla konsolimallilla.

On selvää, että PS4 Pro vetoaa, mikäli visuaalinen silmänkarkki ja tekniset päivitykset ovat sinun juttusi. 4K-televisiomalleilla parannus on silminnähtävä, ja joissakin tapauksissa lisätehot parantavat myös itse pelikokemusta. Mikäli PS4-konsolia ei vielä taloudesta löydy, PS4 Pro on selkeästi konsolin paras versio, mutta vanhan konsolin omistajien kannattaa harkita ja testailla uutuutta rauhassa. Perinteisten Full HD -televisioiden omistajat hyötyvät visuaalisesta päivityksestä vähiten, vaikka eroja niilläkin pitäisi kertoman mukaan nähdä. Tästä emme voi toistaiseksi antaa omia kokemuksiamme.

PS4 Pro tuntuu tässä vaiheessa monessa mielessä tulevaisuuteen panostamiselta. Vaikka 4K-televisiot eivät ole yleistyneet kotitalouksissa vielä liiaksi asti, yhä useammat kauppojen hyllyiltä löytyvät televisiot sisältävät 4K- ja HDR-tuen. Niihin tarvittava teknologia sekä yleistyy että halpenee jatkuvasti, ja monilla televisiovalmistajilla ne löytyvät jo suurimmasta osasta tämän vuoden televisiomalleista. Tämä viittaisi vahvasti siihen, että 4K:sta on muovautumassa tulevaisuuden standardi Full HD:n tapaan. Toki voimme tässä vaiheessa vain arvailla, jatkuuko myös konsoleiden päivittäminen jatkossa.

Ensihetket PlayStation 4 Pron parissa jättivät positiiviset mielikuvat. Visuaalinen loikka on tarpeeksi iso tehdäkseen vaikutuksen, vaikka kotiin palattuani silmäni tottuivat hyvin nopeasti perinteisen konsolimallin kuvanlaatuun ja värikylläisyyteen. Jäämmekin seuraamaan mielenkiinnolla, miten paljon vielä kehityksessä olevat pelit tulevat hyötymään raudan päivityksestä. Horizon, Days Gone ja GT Sport näyttivät kieltämättä upealta, mutta ovat vasta tulevan peliaallon ensimmäisiä ilmestyksiä.

Palaamme asiaan syväluotaavassa PlayStation 4 Pro -testissä, joka julkaistaan ensi kuun Pelaaja-lehdessä.

Ville Arvekari

20 kommenttia

10.11.2016 16:15
Ehdottomasti kiinnostavaa kuulla vertailuja. Itsellä nykyinen PS4 saa olla käytössä vielä pitkään, mutta aikanaan tv tulee päivitettyä uudempaan ja silloin joku 60 tuumainen 4K -telkku voi olla jo sopivan hintainen. Ja silloin konsolin uusiminen käytettyyn prohon voisi olla helppo investointi.
Picture of Monco Carser
10.11.2016 16:44
Omat ensituntumat oli siirtää karvan alta teratavun verran dataa vanhasta PS4:stä Prohon. Meni yli kolme tuntia. Nyt kun vielä ne Pro päivitetyt pelit saapuis mitä ostin. Kokoelmasta tällä hetkellä vain Uncharted 4 ja Rise of the Tomb Raider on saanut päivityksen.
Picture of snaketus
10.11.2016 18:17
On kyllä erittäin hyvä juttu, että pelaajalle annetaan vaihtoehto valita tarkkuuden ja ruudunpäivityksen väliltä. Teki mieli itsekin vaihtaa oma PS4:n Pro versioon, mutta kun en pelaa tulla vanhallakaan oikeastaan yhtään mitään, niin uuden hommaaminen taitaisi olla melko typerää. Eikä löydy 4K näyttöäkään.

Olisi myös kiva tietää, että vaikuttaako Pro versio mitään, jos kyseessä on peli, mikä ei erikseen tue PS4 Pro:ta, mutta mikä ei silti pyöri normi PS4:lla vakaasti 30 framea sekunnissa. Eli saako PS4Pro:lla vakaan 30 framea sekunnissa lisätehojen ansiosta niissä peleissä mitkä eivät Pro:ta tue.
Picture of Boblick
10.11.2016 19:41
Todellakin toivon että tuo vaihtoehto paremman ruudunpäivityksen tai yksityiskohtaisemman grafiikan välillä yleistyisi konsoliversioiden kohdalla.

Eiköhän PS4 Pro tule sitten joskus ostettua, ellei vielä tästäkin ilmesty tulevien vuosien aikana vielä tehokkaampaa mallia.
Picture of Balnazzard
10.11.2016 22:30
Ehkä se Ps4 täytyy joskus päivittää, 4K televisiota ei vielä ole joten kiirettäkään ei ilmene, tiedä vaikka tulee joskus PS4 Pro Slim, teknologia kehittyy aina ja myönnettävä on että yllättävän edullinen kasvaneisiin muskeleihin nähden ja tuo valinta framen ja näyttävyyden väliltä kuulostaa hauskalta, todennäköisesti fiilis open world pelit pelaisin 30 framella ja kilpa ajopelit 60:llä vaikken muuten noista eroista niin välitä saatika numeroa tee.
Picture of SamTheFurious82
10.11.2016 22:59
Menisi sen verran kalliiksi tuosta kunnolla hyötyminen kun pitäisi hankkia 4K-ruutu, että jää jo sen takia ostamatta. Toki tuo ruudunpäivityksen nosto hyödyttäisi kivasti ilmankin 4K:ta mutta eipä tuo ole ennenkään niin paljoa haitannut.

The Last of Us Remasteredissa kyllä valitsin ruudunpäivityksen grafiikan sijasta mutta ei tuo tosiaan ole minulle mikään ongelma pelata alhaisemmallakaan. Jos siitä joskus tulee oikea ongelma niin siirryn suoraan pc-pelaamiseen enkä ota mitään kompromissia. Saisi ehkä sen oikean 4K:n samalla.

Toivoisin kyllä että tuota valintaa tulisi Niohin tavoin kaikkiin peleihin, ei pelkästään Pro-ominaisuutena.
Picture of zappah
11.11.2016 00:28
Lainaus käyttäjältä Boblick
On kyllä erittäin hyvä juttu, että pelaajalle annetaan vaihtoehto valita tarkkuuden ja ruudunpäivityksen väliltä. Teki mieli itsekin vaihtaa oma PS4:n Pro versioon, mutta kun en pelaa tulla vanhallakaan oikeastaan yhtään mitään, niin uuden hommaaminen taitaisi olla melko typerää. Eikä löydy 4K näyttöäkään.

Olisi myös kiva tietää, että vaikuttaako Pro versio mitään, jos kyseessä on peli, mikä ei erikseen tue PS4 Pro:ta, mutta mikä ei silti pyöri normi PS4:lla vakaasti 30 framea sekunnissa. Eli saako PS4Pro:lla vakaan 30 framea sekunnissa lisätehojen ansiosta niissä peleissä mitkä eivät Pro:ta tue.


Ei vaikuta mitenkään ruudunpäivitykseen, joissa ei ole päivitystä PS4 Pro -konsoliin. Kuulemma tismalleen sama fps. Näin sanoo Digital Foundry. Pelin pitäisi saada päivitys kehittäjiltä, että peli osaisi hyödyntää PS4 Pro -konsolin tehoja. Eli tässä suhteessa PS4 Pro ei toimi samalla tavalla, kun Xbox One S pelit hyötyvät sulavammasta ruudunpäivitysnopeudesta.

Jätän suosiolla väliin kummatkin konsolit (Xbox One S ja PS4 Pro), sillä päivitys tuntuu tässä vaiheessa turhalta. En nimittäin omista 4K televisiota ja tällä hetkellä minun tarpeisiini normi Xbox One ja PS4 -konsolit kelpaavat vallan mainiosti. Säästän mielummin rahat maaliskuun Nintendo Switchin julkaisuun ja vuoden päästä ostan Xbox Scorpion. Jos vaikka silloin olisi hyvä aika ostaa myös kohtuu hinnalla huippu OLED 4K televisio.
Picture of Erkkade
11.11.2016 11:44
Kotio ilmesty eilen myös PS4 Pro, C-chassis malli meni makkariin. Tomb Raideria tuli väännettyä 60FPS ja melkein voisin väittää että Battlefield 1 pyöri tasaisemmin 60fps. Konsoli itsessään on nätti, sisältä ja ulkoa Smile
Picture of jani
11.11.2016 14:08
Tuliko 4k kuva ilman säätämistä kun ps4 pro konsolissa on ollu ongelmia sen kanssa monella ?
Picture of frozen
11.11.2016 16:48
Lainaus käyttäjältä jani
Kotio ilmesty eilen myös PS4 Pro, C-chassis malli meni makkariin. Tomb Raideria tuli väännettyä 60FPS ja melkein voisin väittää että Battlefield 1 pyöri tasaisemmin 60fps. Konsoli itsessään on nätti, sisältä ja ulkoa

Korjaa jos olen väärässä, mutta Tomb Raider ei suinkaan pyöri lukitulla 60fps, vaan ruudunpäivitys heittelee välillä 40-60fps. Tuollaista ratkaisua en suoraan kutsuisi 60fps tilaksi, kun kyseessä lähinnä 30fps lukituksen poisto. Eli peli pyörii niin hyvin kun mahdollista kyseisellä raudalla.
Picture of Ziisus