Ladataan

Ennakossa PS4:n juhlava Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration

06.10.2016
Kirjoittanut: Markus Heino

RISE OF THE TOMB RAIDER: 20 YEAR CELEBRATION

Tekijä: Crystal Dynamics Julkaisija: Square Enix
Alustat: PS4 Julkaisu: 11. lokakuuta 2016

Paljon onnea, 20-vuotias Lara Croft!

Vuonna 2015 julkaistu Rise of the Tomb Raider oli osoitus pelinkehittäjä Crystal Dynamicsin kyvystä jatkaa pelisarjan vuonna 2013 loistokkaasti uudelleen käynnistäneen Tomb Raiderin viitoittamalla tiellä. Rise of the Tomb Raideria pääsivät ensin pelaamaan Xbox Onen omistajat, ja PS4-pelaajat jäivät odottamaan omaansa. Kuluvana syksynä 20 vuotta täyttävä Tomb Raider palaa takaisin PlayStationille Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration -version myötä, ja mukana on kuin onkin ominaisuus, jota ei nähdä muualla kuin PS4:llä. Pelaaja kutsuttiin kokeilemaan Laran uusimpia seikkailuja syyskuiseen Tukholmaan.

Blood Ties

Pelisarjan ensimmäiset osat kokeneelle fanikunnalle on luvassa runsaasti nostalgiaa, sillä Laran hulppea kotikartano, Croft Manor, tekee paluun näyttävämpänä kuin koskaan pelisarjan historiassa. Alun perin vuoden 1996 Tomb Raiderissa (PS1) harjoituskenttänä toiminut kartano muuntuu salapoliisimaisen Blood Ties -tarinan tapahtumapaikaksi, jossa Lara turvautuu aseiden ja ketteryyden sijaan johtolankojen tutkimiseen. Häätökirjeen saanut neitokainen joutuu taistelemaan kotinsa omistusoikeudesta ja tutustuu samalla maineikkaan sukunsa historiaan.

Croft Manor on pullollaan Laran vanhempien ja esi-isien jäämistöä sekä viittauksia aiempiin Tomb Raider -peleihin. Ajoittain Lara itsekin intoutuu laukomaan hupaisia kommentteja esimerkiksi dinosaurus-pehmoleluista. Emopeliin verrattuna huomattavasti hidastempoisempi Blood Ties avaa Laran menneisyyttä tavalla, joka on puuttunut uudelleenkäynnistetyn sarjan kahdesta osasta, eikä sen lisäämistä mukaan peliin voi pitää muuna kuin tervetulleena fanipalveluksena.

PS4-version myötä Blood Ties hyödyntää myös PlayStation VR -virtuaalitodellisuuslaseja, joiden avulla pelaaja pääsee tutkimaan Croft Manoria Laran silmin. Pelimuoto sisältää ohjaimella jatkuvasti liikuteltavan normaalin kameran lisäksi niin kutsutun Comfort Mode -tilan, joka on suunniteltu helposti huonovointisiksi tuleville pelaajille. Tällöin pelaaja voi DualShock 4:n liipaisimilla tähdätä näkemäänsä paikkaan ja "heittää" Laran sinne, jolloin kamera siirtyy suoraan uuteen sijaintiin.

Testisessiossa oli tarjolla ainoastaan Comfort Mode, joten on vaikea arvioida, miten hutera olo toisesta ohjaustavasta oikein tulisi. Comfort Mode toimii kyllä varsin pätevästi, mutta koska itse kääntyminen ja asioiden tutkiminen tehdään edelleen päätä kääntämällä, ruudulle ilmaantui koko ajan häiritseviä ohjeita, joiden mukaan olin joko kääntynyt liiaksi suuntaan tai toiseen. Graafisesti Croft Manor näyttää PSVR:llä varsin hyvältä keskitasolta virtuaalitodellisuuslasien mittapuulla, joskin pehmeys ja sahalaitaiset suoran pinnat ovat ongelma nytkin. Tunnelmaltaan kokemus oli kokonaisuutena virkistävä, mutta se herätti pelin itsensä sijaan lähinnä lisää kysymyksiä PSVR:n suorituskyvystä ja VR-lasien kehitysasteesta yleisesti.

Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration - Blood Ties

Lara’s Nightmare

Seesteinen ja kaunis Croft Manor muuttuu painajaismaiseksi taistelutantereeksi Lara’s Nightmare -tehtävässä, jossa demoniset pimeyden voimat tunkeutuvat sankarittaren kotiin tämän unessa. Pelaajan tavoitteena on kartanossa lymyävien kolmen palavan pääkallodemonin tuhoaminen, vaikka selviytyminen loppumattoman zombilauman edessä on jo itsessään haastavaa. Kartanon sisälle satunnaisesti asetellut aseet ja avaimet mutkistavat selviytymistä entisestään, sillä ammukset ovat vähissä, osa vihollisista on panssaroitu helppoja päälaukauksia vastaan ja kamppailu ahtaissa käytävissä useasta suunnasta hyökkääviä eläviä kuolleita vastaan päättyy usein huonosti Laran kannalta. Haasteen taso on aidosti korkealla, sillä testitapahtumaan kutsutuista toimittajista vain allekirjoittanut Pelaajan edustaja onnistui tuhoamaan kolme demonista kalloa, vaikken sitten selvinnytkään kohtaamaan tämän jälkeen tapettavaksi ilmaantuvaa loppuvastustajaa.

Tunnelma Lara’s Nightmaressa on ahdistava ja äänimaailma zombien rääkäisyjä myöten karmiva, mutta itse pelikenttä on visuaalisesti vaikuttava. Ajoittain rauhalliseen tutkimiseenkin riittää aikaa, kunnes vastaan juoksee palavaa dynamiittipötköä kantava kalmo. Kaiken kaikkiaan tämä Rise of the Tomb Raiderin oma zombiselviytymistila tarjoaa taas hiukan erilaista toimintaa emopeliin verrattuna, mutten usko sen viihdyttävän lyhyttä läpipeluuaikaansa pidempään. Lara’s Nightmare -haastekenttä kuuluu Blood Ties -lisäsisältöpakettiin.

Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration - Lara's Nightmare

Co-op Endurance

Joulukuussa 2015 julkaistu Endurance-pelitila laittoi pelaajan vastakkain Siperian erämaan armottomien olosuhteiden ja vihamielisten asukkaiden kanssa. Yhteistyötila Co-op Endurance vetoaa verkkomoninpelaajiin, joille alkuperäinen pelimuoto oli yksin liian tylsä tai joille kaverin kanssa selviytyminen on mielekkäämpää. Pelaajien tulee edelleen selvitä kylmyydessä, kerätä ruokaa, kehittää omaa hahmoaan ja aseitaan sekä kartuttaa pistetiliä tutkimalla pelialueelle ripoteltuja hautoja. Haastetta lisäävät esimerkiksi materiaalien jakautuminen kahden hengen tarpeisiin, haavoittuneen toverin auttaminen sekä yleinen yhteispelin tarve.

Aseiden, valittujen kykyjen ja raaka-aineiden käytön suunnittelu yhdessä ovat keskeisiä teemoja Co-op Endurancessa. Erona perinteiseen Endurance-pelitilaan huomasin luolastoihin ripoteltujen ansojen toimivan nyt normaalilla nopeudella, joten hidastuksia ja muita apuja hämärässä haudassa laukeavaan ansaan ei tipu. Kannattaa siis liikkua varovasti, varoittaa toveria epäilyttävistä asioista kävelyreiteillä ja olla yleisesti hieman huolellisempi liikkeissään. Rohkeat ja taitavat haudanryöstäjät kuitenkin palkitaan muhkeilla pistepoteilla sekä turvallisella helikopterikyydillä pois erämaasta. Vielä sen viimeisen haudan tutkimiseen houkuttava pelimuoto on kahdestaan runsain mitoin hauskempaa kuin yksin, mutta Endurancen pelkkään pistejahtiin perustuva uudelleenpeluuarvo ei vakuuta edelleenkään.

Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration saapuu PlayStation 4:lle 11.lokakuuta ja sisältää kaiken peliin jo julkaistun lisäsisällön. Pakettiin kuuluvat myös uudet Blood Ties- ja Lara’s Nightmare -lisäseikkailut sekä Co-op Endurance -pelitila. Lisäksi peli tukee PS4 Pro -konsolilla 4K-tarkkuutta sekä High Framerate- ja Enriched Visuals -näyttötiloja.

Lara’s Nightmare, Blood Ties sekä Co-op Endurance saapuvat 11.10.2016 myös Xbox Onelle sekä pc:lle, ja ne kuuluvat automaattisesti aiemmin ostettuihin Season Pass -paketteihin. Blood Ties on saatavana myös pelin Xbox 360 -version ostaneille, mutta Co-op Endurance -pelitilaa ei vanhalla konsolilla nähdä.

Markus Heino

1 kommentti

06.10.2016 20:23
Vai fanipalveluksena. Kyllä joka Tomb Raideriin kuuluu kartano, mukavaksi minipeliksi ainakin. (Kukapa Batmaneitakaan jaksaisi, ellei välillä vietettäisi aikaa Waynen kartanossa.) Underworldin jälkeen on tuntunut että kehittäjän on helpompi vääntää kivestä vettä, kuin käyttää voimavaroja niinkin seikkailuttomaan paikkaan kuin Croft Manoriin.
Mutta ei hulppea kartano vielä olisikaan sopinut kasvutarinaan. Oikeastaan Rise of TR:a ennen ilmestyneessä sarjakuvassa Vol 3 Lara ystävälleen lunnasrahoja haaliakseen koettaa saada kartanoa ja sen omaisuutta haltuunsa sedältään, onnistumatta. Pelinkin alkuvalikossa näkyy vielä Laran ja Samanthan opiskelija-asunto, joten lyhyessä ajassa lienee tapahtunut paljon.
RoTR: Cold Darkness-"seikkailun" jälkeen en jaksa enää ainuttakaan zombilaumaa. Onneksi kyse on painajaisesta, ja vielä onnekkaampaa että on tuo Blood Ties -muotoinenkin mahdollisuus. Luulenpa kuitenkin odottavani vielä enemmän reilun kuukauden päästä ilmestyvää Tomb Raider -sarjakuvaa Itiön Nihdit.
Picture of Erik H.